hoe maak ik een wilde muis tam?

Ik heb sinds ongeveer een maand een wild muisje in huis gehad, die heb ik samen met mijn vader en mijn kat gevangen, en nou mag ik hem ook houden als huisdier. Ik geef hem iedere dag vers hamstervoer (want ik heb ook 2 dwerghamsters) en eens in de 2 weken verschoon ik zijn kooi. Hij rent de hele dag in het radje, maar zodra hij mijn hand ziet springt hij gauw weg. Ik zou graag willen weten hoe ik dit muisje tam kan maken, als dat nog mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Dat gaat je niet meer lukken.
Voor ieder dier geldt een bepaalde socialisatieperiode die best kort is.
Als het dier dan niet aan mensen went, wordt het erg problematisch.
Het beestje heeft veel stress nu, laat 'm weer vrij als je het beste met hem voorhebt.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord en advies. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens. Het is zielig om een dier dat gewend is in het wild te leven, in een kooi te stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit muisje is niet geprogrammeerd en gesocialiseerd om in een kooitje te leven. Je doet dit muisje geen plezier door het op te sluiten ook al doe je dit met de beste bedoelingen.
Vrijheid teruggeven en dan het liefst in de natuur en niet op straat zetten, maar ik snap ook wel dat je het nu moeilijk vindt om er afstand van te doen.
Ik snap je helemaal, mijn broer heeft ook een muisje gevangen. En ik snap ook dat je hem nu niet meer wil laten gaan. Als je goed nadenkt weet ik zeker dat je hem vrij kunt laten, maar als je dat echt niet wilt:

Probeer hem te laten wennen aan je hand.. Als je hem van afstand stil houd (wel waar hij je kan zien) wend hij langzaam aan je hand. Probeer iedere dag iets verder te komen. En als hij echt wild blijft.. Laat hem gewoon vrij, ik weet dat het niet fijn is voor je wat ik nu zeg, maar als een wilde muis oud is, kan je hem niet meer temmen. Als je heel graag een muis wil, moet je er een kopen die nog jong is. Het spijt me.