Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn kat onderzocht kan worden door de dierenarts?

Ik ben net bij de dierenarts geweest en zij heeft mijn kat (bijna 1 jaar) niet kunnen onderzoeken. Ze kon amper in de buurt komen. Zijn reismandje staat altijd in de kamer dus daar is hij aan gewend, hij verstopt zich er soms in. De reis naar de dierenarts is gaat ook altijd goed. Maar zodra we in de behandelkamer van de dierenarts komen begint hij met blazen en grommen.

Het liefst gebruik ik geen verdovende middelen bij hem. Wie heeft er een alternatief om ervoor te zorgen dat hij de volgende keer toch onderzocht kan worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik denk dat er toch niets anders opzit dan een roesje te geven. Is er een bepaalde reden waarom hij onderzocht moet worden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij loopt een beetje mank. De dierenarts heeft gekeken hoe hij liep en nu moeten we het in de gaten houden. Als het over twee weken nog zo is dan gaat ze hem inderdaad eerst verdoven en daarna onderzoeken. Ik hoop alleen dat er een manier is waardoor hij minder bang wordt voor de dierenarts.
Rieneke1
10 jaar geleden
Hopelijk helpen een paar weekjes rust, zorg dat hij ook niet te hoog kan springen.
Wellicht zit er een kattendierenarts in je buurt?
Is hij wel gewend opgepakt en onderzocht te worden?
Anders zou je dat kunnen oefenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hebben we vanaf het begin geoefend! Dus dat is hij gewend. Wij mogen z'n pootje gewoon onderzoeken, maar zodra hij de geurt van de behandelkamer ruikt ofzo dan begint hij met blazen en grommen. Bedankt voor je reacties!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn dierenartsen die huisbezoeken doen voor heel erg angstige huisdieren of voor mensen die niet in staat zijn zelf te komen. Als je op google zoekt naar 'dierenarts aan huis' vind je er meerdere, wie weet zit er eentje in jouw buurt.
Ik vermoed dat het wel een stuk duurder is dan gewoon zelf gaan (al weet ik het niet bij dierenartsen die alleen aan huis komen, want die hoeven geen huur te betalen voor een werkruimte, misschien valt het dan wel mee), maar als jullie er echt niet uitkomen, is het misschien eventueel een optie.
En het is waarschijnlijk afhankelijk van wat er moet gebeuren, ik verwacht dat operaties en grote onderzoeken misschien niet kunnen omdat ze niet grote apparaten mee kunnen nemen of een steriele ruimte ofzo nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!

Antwoorden (1)

Met zulke 'lastige' katten is het volgens mij toch een kwestie van óf met twee man goed vasthouden, óf drogeren. Tenzij je het met heel voorzichtig steeds een stukje verder gaan voor elkaar krijgt, of door er voor te zorgen dat zijn mandje een bekende geur heeft, hem wat snoepjes geven tijdens het onderzoek en proberen af te leiden, etc. Maar ik vermoed eigenlijk dat je dat soort dingen al hebt geprobeerd voor je hier een dergelijke vraag stelt. Soms is een licht rustgevend middel voldoende, anders is een roesje nodig.

Één van mijn katten reageert heel goed als je 'm in z'n nekvel vastpakt, daar wordt hij duidelijk rustiger van. Een volwassen kat moet je natuurlijk nooit optillen aan alleen zijn nekvel, maar soms werkt het goed om het nekvel een beetje omhoog te tillen terwijl de kat gewoon op de tafel zit/ligt. De ene kat is daar gevoeliger voor dan de andere, maar het valt te proberen als je dat nog niet hebt gedaan.