Waarom valt mijn kat af?

Hallo,

Ik heb een witte maincoon van 1 jaar oud. Ze weegt 2,5 tot 3 kilo . voor een Miancoon is dit niet veel, ook al is ze niet al te groot. Maar ik kan haar ruggenwervels tellen en haar ribben ook ze begint echt mager te worden!

Nu is ze wel heel vaak krols en miauwt ze ook heel veel (ze is ook doof) kan ze hier zoveel van afvallen? ze heeft ook nog nooit een wormkuur gehad en ik heb haar dit gister gegeven. Maar zover ik weet krijgen katten daar een hele dikke buik van. (ze is een huiskat en mag alleen op het balkon)

ze eet wel maar ook niet super veel en verder is ze eigenlijk wel vrolijk en speelt ze veel.

Zijn dit symptomen van een ziekte? ik maak me best wel zorgen en zat te denken om een bloed onderzoek bij haar te laten afnemen. Als iemand hier toevallig de kosten van weet?

Ook haart ze heel erg.. maar neem aan dat dit komt door het seizoen.

Iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat zei de dierenarts?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kat was krols en een wormkuurtje maar ze is echt mager en deze dierenarts was niet echt leuk. ik ga hier ook niet weer heen want ze is niet gecontroleerd of iets nagekeken. dus vertrouw dit ook niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2,5 à 3 kg is niet verkeerd voor een poes. Blijf haar elke week wegen. Als het gewicht stabiel blijft hoef je je geen zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik houd het nu ook wel bij, maar een Maincoon is al wat groter en ze oogt er mager. Maar het valt nu pas op door al dat haar verlies en ik er heel erg op let. en zag op het internet allerlei ziektes, dus misschien heeft iemand hier ervaring mee en heeft een idee wat dit kan zijn. Maar als ze niet snel aankomt ga ik uiteraard snel weer naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Witte katten met gekleurde ogen hebben meestal geen problemen met het gehoor.
Bij katten met twee verschillende kleuren ogen, de zogenaamde odd-eye, komt het vaak voor dat de kat aan een kant doof is. Aan de kant waar het blauwe oog zich bevindt. Maar ook dan kan het zo zijn dat de kat aan beide oren doof is, of dat de kat gewoon kan horen. Kat miauwt, vermagert en verhaart erg? Dit lijkt op een schildklierprobleem.
Een schildklierprobleem herken je vrijwel onmiddellijk: het stereotype beeld is een dier dat sterk vermagerd en veel haaruitval vertoont. Een binnenkat verhaart normaal niet erg.

Antwoorden (1)

ik zou naar een andere dierenarts gaan waar je je wel goed bij voelt.
Vraag eens rond naar de ervaringen van anderen.
een bloedonderzoek lijkt me wel belangrijk.
Verder, is ze snel moe en/of benauwd na het spelen?
HCM (hartfalen) komt bij coons relatief vaak voor.

En laat haar alsjeblieft zo snel mogelijk castreren, met een dove kat ga je toch niet fokken.
De krolsheden putten haar enorm uit, en bovendien riskeer je suikerziekte, baarmoederontsteking, en mammatumoren op latere leeftijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, als je toch bij de dierenarts bent, neem dan wat Hill's a/d voor haar mee, en wat reconvalescense support van Royal Canin.
Hoogwaardig voer om haar wat vet op de botjes te geven.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja daarom vraag ik het ook hier. Nou doofheid is niet erfelijk hoor. Het komt omdat zij een blauw en een bruin oog heeft en wit is. Dit komt zelden voor en katten met deze kenmerken zijn 98% doof. Ik heb dit al helemaal laten nakijken bij een dierenarts. En dat ze krols heeft komt denk ook wel door het weer want de zomer komt eraan ze is nog niet volwassen. Ik laat haar op ten duur wel helpen maar ik wil haar eerst groot laten worden (volwassen) voordat ik haar laat snijden of dergelijke. Ik heb hele goeie voeding voor haar, zonder kleurstof of dergelijke en ze krijgt ook wild vlees en gewone paté. Maar kan dat van Royal Canin wel gaan proberen. bedankt!
Rieneke1
9 jaar geleden
Zou kunnen dat het niet erfelijk is hoor, ik hou me niet zo met erfelijkheid bezig :) Wanneer wil je haar wel laten castreren dan? Hoe bedoel je dat ze eerst volwassen moet zijn? Hoe eerder hoe beter, het is niet zo dat ze eerst volledig uitgegroeid moet zijn.