Mijn kat springt op tafel wat kan ik het beste doen?

als wij eten zorg ik dat ze niks te pakken krijgt en zelfs tijdens het eten zijn eten krijgt. Aluminiumfolie helpt ook niet, daar speelt hij mee. Plantenspuit helpt matig. Sinds een paar dagen pak ik hem consequent op van tafel en breng hem naar de gang waar een balletje ligt en er vervolgens korte tijd verblijft. Negeren helpt ook niet want hij ploft gewoon op tafel neer. Wat helpt? Overigens is hij nog maar ~15 weken.

12 jaar geleden
31.6K

Het beste antwoord

je doet het al goed, door hem steeds zonder verdere poespas op te tillen en van de tafel te halen.
wil je ook niet dat je kat op tafel komt als je er niet bent, dan is het handig om een stuk karton te beplakken met plakplastic, met de plakkant boven.
als je weggaat kan je dit op tafel leggen.
katten hebben een hekel aan plakpootjes, dus dat kwartje zal snel doorrollen.

vergeet je niet een paar alternatieven te bieden?
katten leven driedimensionaal, en zoeken graag hoge plekjes op.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Consequent zijn werkt wel bij katten, het duur alleen wat langer!
Hihi, soms zijn ze wat koppig.
Als je katje al veel haartjes tussen zijn teentjes heeft kijk dan uit dat je niet te sterk plakplastic gebruikt, dan kan de kat z'n haartjes er uit trekken bij het optillen. Bedenk ook dat de kat leert: Het mag niet als iemand het kan zien. Gebeurt vaak dat de kat het toch doet als er niemand in de kamer zit. Dan is een oplossing als bovenstaand van Rieneke ideaal.

Andere antwoorden (9)

Met een theedoek op tafel slaan dat je zo'n harde klap hoord. Die vond ons heeft het zo afgeleerd.

Toegevoegd na 2 minuten:
hoort*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plantenspuit met water klaarzetten. Na één of twee keer "raak" gespoten te hebben, is het pakken alleen van de spuit vaak al afdoende...en op den duur het zien staan van de spuit.
Helpt bij ons heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blazen helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon in het gezicht blazen. Om de een of andere reden verstaan ze dat als ‘fout’. Niet met water sprayen, want dat maakt ze valser tegenover jou. Tikken geven werkt toch niet.

Er zijn verschillende communicatieve signalen van katten die zij ook begrijpen wanneer ze door mensen gegeven worden. Communiceren met een kat zal je band met de kat wederzijds versterken.

* Blazen: het sissende blaasgeluid waarmee katten hun ongenoegen uiten wordt ook erg goed door hen begrepen als het door een mens voortgebracht wordt. Hiermee kan je je kat duidelijk maken wanneer ze ongewenst gedrag vertoont.

* Knipogen: een kat geeft een knipoog als je een kamer binnenkomt waar zij ligt, om te signaliseren dat alles veilig is. Ook een knipoog van een mens zal de kat geruststellen wanneer ze de kamer binnenkomt.

* Spinnen en tegelijk nagels uitsteken: de kat bedoelt daarmee dat hij zich veilig voelt bij je. Als ze het niet doet, is het niet zo erg. Elke kat doet andere dingen om te laten zien dat ze zich veilig voelt.

* Beide ogen langzaam sluiten: hiermee geeft een kat aan dat ze erg rustig en ontspannen is. Als mens kan je dit signaal gebruiken om die toestand bij je kat op te roepen of te versterken.

* Kopjes geven: katten geven kopjes aan elkaar als teken van affectie, of geven kopjes aan voorwerpen om een affectueuze stemming te signaliseren. Als mens kan je kopjes geven aan muren of meubelen om je kat in deze stemming te krijgen.

* Vastnemen bij het nekvel: een volwassen kat is te zwaar om veilig bij haar nekvel te worden opgetild. Wanneer je een kat echter stevig bij het nekvel vastneemt zonder ze op te tillen, zal ze zich heel erg rustig houden. De kat reageert nu enkel nog op zeer bedreigende impulsen. Dit is een instinctieve reflex die ervoor zorgt dat kittens zich stilhouden wanneer ze door de moeder gedragen worden, maar die bij volwassen katten blijft bestaan. Ook als je de kat op de arm draagt en je wilt niet dat ze wegspringt, kan je haar nekvel stevig vastnemen.

Met dank aan kiger.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/leer-katje-maanden-aanrecht-springen.73002
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plantenspuit. Vinden ze nooit leuk. Maar of ze het erdoor echt afleren..? Ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is gewoon domineren wat ie doet... Gewoon telkens weg jagen, liefst met een verheven stem....

Heeft hij wel een krabpaal waar hij op kan zitten.... veel katten houden van op iets zitten zodat ze alles kunnen overzien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent goed bezig maar wat er ook gebeurd nooit opgeven want anders weet je kat dat je soms toegeeft en dan zullen deze trucjes niet meer werken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Direct met de plantenspuit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de kat op tafel springt oppakken en op de grond zetten en dan negeren en als ie eventueel meteen weer er op springt het zelfde herhalen en eventueel op een beetje strenge toon nee zeggen of foei net waar het beesie op reageert zo heb ik het de mijne ook afgeleerd maar ze kunnen wel erg lang volhouden althans de mijne dan maar dat verschilt weer per kat