verstoten baby kanarie te zwak, wat nu?

Wij hebben een kanarie jong dat gisteren uit het ei is gekomen. Er zat nog een ander (bevrucht) ei bij (waar beweging in te zien is) Echter de pop gaat niet meer op het nest zitten en broedt het 2e ei niet uit en schenkt ook geen aandacht aan zn geboren jong (alleen s'nachts zit ze erop maar daar is dan ook alles mee gezicht) Nu hebben we het ei en het jong in een warmtebak gedaan met een kruik en een warmte lamp (temp is goed)
Het jong willen we nu proberen met de hand op te voeden maar het is 9 van de 10 keer te zwak om zijn bekje te openen om gevoerd te worden. zelden doet het jong zijn snaveltje open maar dan is het moeilijk echt te voeren omdat ie vrij zwak is en gauw al opgeeft.

Wat moeten we hier nu mee want dit is toch echt zielig..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14K
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat klinkt niet goed, ben bang dat het beestje het niet gaat redden.
Wat voer je?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het zo door gaat, gaat hij het niet redden. Je moet echt naar een vogelkliniek waar ze het beestje goed oplappen. Je kan dan zeggen dat je hem weer wilt zodra hij weer aangesterkt is.

Antwoorden (2)

De natuur is nooit zielig. Klinkt misschien hard, maar menselijke emoties zijn hier valse emoties. Je kunt een pas uit het ei gekropen vogeltje niet zelf opvoeden met de hand.
De moedervogel heeft gewoon door dat hier iets mis is en geeft het op. Dit gebeurt met poesjes, met jonge vogels, met andere nestjongen. Als het moederdier vanuit haar instinct weet dat het niet klopt, stopt ze.
Ze zal binnen de kortste keren opnieuw gaan broeden als ze een partner heeft en de kans is groot dat het dan in orde komt.
Wacht nog twee dagen en ruim alles dan op als ze het nest verlaten heeft. Alles ontsmetten en de nestkastjes weer neerhangen.
Succes!
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal niet waar. Als vogelkweker weet ik wel beter. Vogels kunnen een nest in de steek laten zonder dat de jongen iets mankeren. Soms stoppen ze ook plots met broeden.
Mijn moeder heeft veel piepkleine jonge kanaries grootgebracht met zelfgemaakt eivoer. Ze deed dat met een lucifer waar ze een klein stukje afsneed langs de achterkant, zodat ze een plat stukje verkreeg. Ik heb later deze werkwijze totaal aangepast (zie mijn antwoord) en heel wat jongen grootgebracht, zaadeters, insecteneters, tot eksters toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me ook even af wat er hier niet klopt. Ik kweek met koppels, maar er zijn er tegenwoordig veel die poppen apart zetten en net voor de leg er een paar dagen een man bij zetten. Zo moeten ze minder vogels houden en de poppen moeten van de nest om te eten. Er zijn er die te vast en te lang broeden dat de jonge niet gevoerd worden en eveneens sterven.
Kanaries gaan even vrolijk houden zonder partner hoor, als de tijd daar is. Als ze de zang al horen worden ze driftig, gaan nestelen enz. Je kan deze vogels niet vergelijken met natuurlijke soortgenoten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het zielig is bepaal je zelf, de een vind dit zielig en de ander niet. Daar kun je niet echt goed over oordelen.
Ik heb vaak jongen met de hand grootgebracht, zowel zaadeters als insecteneters. De methode die ik toepaste is heel simpel en ongekend.
Een kanarie is een zaadeter en heeft dus een krob waar de ouders voorgeteerde zaden in deponeren. Dus veel tegelijk, en niet insect per insect zoals bvb een mees dat meestal doet.
Ik neem vette merelkorrel, zangzaad en paneermeel. Van elk een gelijk deel, een kopje bvb. Dit maal ik met een koffiemolen of gelijkaardig toestel en even zeven. (grove stukjes moeten er uit) Een kop lauw water toevoegen, mengen en een 5 tal min. wachten. Nadien eventueel nog water toevoegen en weer even wachten. Dit doe je zolang tot je een vrij stabiele substantie hebt dat niet te dik en niet te plat is. Vergelijk het maar met een vloeibare pudding. Hou steeds wat droog product over om toe te voegen wanneer het te vloeibaar is.
Als je een folielasapparaat hebt (misschien de buren), neem je een plastic zak en maak daaruit puntzakjes met scherpe punt. Ongeveer 15 à 20 cm lang en aan de bovenzijde een 5/6 cm breed. Sla de bovenkant om en vul dit met het product, las de bovenkant eveneens dicht. Knip nu met een schaar er een klein puntje af zodat de substantie eruit kan, en ook een beetje van het lasrandje wegknippen onderaan. Open het bekje en steek het puntje in het keeltje, en deponeer wat voedsel in de krob (dat zie je heel goed). Enkel voeren en geen water geven. (zit genoeg in het voedsel) Dit gaat vlot als je eenmaal de kneep te pakken hebt. Doe dit om het uur. Bij insecteneters om de 10 min. Na een tijdje gaat het jong van zelfs gapen. Bewaar het vogeltje in een nestje, en hou het warm. Als het jong wat groter wordt kan je de opening van het zakje ook wat groter maken. Zorg dat het mengsel nooit koud is, de lichaamstemperatuur van een vogel bedraagt 41 graden. Het voedsel mag lichtjes verzuurd zijn, kan geen kwaad. Na een voedselbeurt zal het jong zich draaien en zich ontlasten. Ik vang dit op met een omgebogen koffielepel.
Na een 12/14 tal dagen is het volwassen en kan het al wat vliegen. Zet het in een kooitje met wat zangzaad en water (niet te veel) en blijf ondertussen voeren. Na een paar dagen zal het jong zelfstandig eten en drinken.
Veel succes, de beloning die je krijgt van een supertam vogeltje is het meer dan waard.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb vlug even 2 spuitzakjes gemaakt en eentje gevuld met pudding. Ik heb er een fijn lijntje mee getrokken. Het gevulde heeft een lengte van 27 cm. Voeg even de foto toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Met merelkorrels ben ik niet bekend, maar insecteneters zangzaad en paneermeel geven? Zou ik niet doen.
Iedere 10 minuten voeren is te veel: jonge vogeltjes ieder half uur, en eens ze in de veren zitten is ieder uur voldoende.
Het voer kan je gewoon met een pincet in het sperrende bekje stoppen.
Zaadeters kan je prima voeren met in eerste instantie een pipet, zolang ze nog een papje eten.
Na een week kan je ze stoppen met een afgeknipt injectiespuitje.
Drie maal per dag goed volstoppen is ruim voldoende, behalve voor de hele kleintjes, die krijgen 2 x zo vaak. Liggen we maar weer in de clinch ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft niets met clinch te maken. Ik spreek uit ervaring, en nog nooit een dode vogel gehad. Wat men geeft als voedsel maakt niets uit, als het de juiste voedingstoffen en het vocht maar bevat. Een jonge zaadeter heeft dezelfde voedingsstoffen nodig als een insecteneter om te groeien.
Insecteneters voeren om de 10/15 minuten omdat ze geen krob hebben. Jonge mezen krijgen 40 tot 70 keer per dag een portie voedsel, en jij gaat dat reduceren naar 2 x per uur, is op 10 uur 20 keer, veel te weinig. Insecteneters zijn onmiddellijk verzadigd en hebben dadelijk weer honger.
Een vogel dat zaden voert vliegt niet met zaadje per zaadje naar het nest, het slaat de zaden op in de krob waar die harde dingen voorverteerd worden, daarom dat het voer lichtjes zuur mag zijn, verteerd beter.
Weg met pincet en voerspuit, allemaal geknoei en gemors, heb het allemaal getest. Gebeurd zo nog vaak in vogelopvangcentra, omdat ze niet beter weten. Dit systeem is door mij bedacht na alles geprobeerd te hebben. Als het voer in een dichtgeseald puntzakje steekt, is het handig en proper om te voeren, zeker als ze zelf gapen. Anders zitten de vogels en later de veren onder de smurrie. Als ik een hele nest grootbracht, nam ik ze nooit in de hand, anders kan je ze niet meer in het nest houden als ze wat groter zijn. Ze gapen vrij snel, en je hebt ze alle 4/5 onmiddellijk gevoerd. Dit moet ook heel snel gebeuren, want onmiddellijk daarna gaan ze poepen. Ze draaien hun kont naar omhoog en geven hun pakketje af. Daarvoor had ik dat verbogen lepeltje. Op deze manier blijven ze proper, en in het nest tot ze gaan uitvliegen.
Geloof me maar, het werkt perfect zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik nog vergeet, ik gebruik paneermeel omdat het zoveel vocht opneemt. Gemalen zaden doen dat niet. Ook de merelkorrel (moet vette zijn) neemt voldoende vocht op. Er is trouwens nog geen enkele vogel gestorven van brood.
Ivana
10 jaar geleden
Incidenteel heb ik vogels ook zo gevoerd, maar je moet de natuur serieus nemen. Dat doe je niet als je, zoals bij de vraagsteller, het niet meer broeden van een oudervogel en de dood van een jong van één dag zielig gaat vinden.
Er is een reden waarom de moedervogel van het nest gaat. Soms kunnen we dat zien (bij bloedluis bijvoorbeeld) andere keren blijft het een raadsel. Als je zelf in die gevallen de taak van oudervogels gaat overnemen, ben je bezig de natuur tegen te werken. Menselijke emotie is dan de drijfveer.
Ik zeg daarmee niet dat je dieren aan hun lot moet overlaten. Ik ben de eerste die een weerloos dier zal verzorgen en verplegen, maar er zijn zaken waarbij het gezond verstand de leidraad moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De natuur tegenwerken? Een kanarie leeft niet in de natuur, is door de mens gekweekt. Laat ze los, en ze gaan ergens aan een volière hangen tot ze gevangen worden, anders zijn ze zo opgeruimd. Ze kunnen niet zelfstandig leven in de natuur. Wat met vogels die naar opvangcentra gebracht worden? De natuur zijn gang laten gaan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vragensteller bepaalt zelf wel of het jong mag blijven leven of niet. Ik zou in ieder geval de moeite doen, de beloning achteraf is veel te groot.
Ivana
10 jaar geleden
Broeden is altijd een natuurgebeuren. De mens heeft daar geen zeggenschap in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha nee? Met kippen is het wel even anders, is net als de kanarie ook een gedomesticeerd wezen.
Ik kan je ergens wel begrijpen, maar als ik mijn kanaries niet verzorg komt er van de kweek niets in huis. Deze vogel kan niet overleven en zich voortplanten zonder de hulp van ons, net als meerdere dieren die men gedomesticeerd heeft. Nogmaals, dit heeft met natuurlijke evolutie (dus de natuur) niet veel meer te maken.
Ivana
9 jaar geleden
Kijk eens naar halsbandparkieten.......je weet best wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schoenmaker, blijf bij uw leest.
Ik ga nog één reactie geven. Een kanarie heeft nooit in het wild geleefd en is net als het Japans meeuwtje door mensen gefokt. Er is een wilde soort, de Europese kanarie waar hij heel waarschijnlijk vandaan komt net als alle honden de wolf als voorouder hebben.
Ik heb er degelijk bijgezet: gedomesticeerd.
Een halbandparkiet komt in de natuur wel voor net als grasparkieten, zebravinken, en bijna alle kooi- en volièrevogels. "De oorspronkelijke leefgebieden liggen in India en in Afrika ten noorden van de evenaar. Volgens de overlevering bracht Onesikritos, een stuurman op de vloot van Alexander de Grote, als eerste een levende halsbandparkiet mee, de eerste papegaaiachtige in Europa." http://nl.wikipedia.org/wiki/Halsbandparkiet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanarie
http://www.speciaalclub.nl/html/page5.html
Ivana
9 jaar geleden
De halsbandparkieten in den Haag, Utrecht en Amsterdam zijn uitgebroken vogels uit volières. Allemaal gedomesticeerde vogels die zich in het wild hebben herpakt en zich hebben vermenigvuldigd.
Je doet of ik een leek ben. Vergeet dat maar!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was lang geleden. De wereld is veranderd. Nu zouden die vogels geen schijn van kans hebben. Boskappen. Auto's. Smog. Die drie dingen maken het voor vogels onmogelijk om te leven als ze nu losgelaten zouden worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst, een gedomesticeerd dier of vogel is iets helemaal anders dan een wezen dat is uitgebroken en zich verder verspreidt in de natuur. http://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticatie Dat er halsbandparkieten nu hier leven door uitbraak is algemeen geweten, net als muskusratten, fazanten, brulkikkers, roodwangschildpadden ea zich hebben aangepast aan ons klimaat. Gedomesticeerd is helemaal wat anders. Kanaries zoals wij ze kennen komen nergens ter wereld voor, en hebben dat ook nooit gedaan. Je zal nergens deze vogels in de natuur aantreffen zoals meerdere hoeve- en huisdieren niet kunnen overleven zonder de mens.
Het gaat hier over een kanarievogel en niet over een vink, een wereld van verschil.