Ik denk wel dat het hondje dat begrijpt. Wij hebben zelf 3 kinderen en altijd honden gehad, en het belangrijkste volgens mij is dan ook dat je je hond vanaf het begin overal naar toe moet kunnen, zo mochten onze honden al meteen na geboorte aan de baby snuffelen en likken, ze ruiken heel wat beter dan wij mensen, en dan weten ze echt wel dat die baby uit jouw buik komt. Het allerslechtste wat je kunt doen is de hond buitensluiten, want dan moet je vanaf dat moment extra gaan opletten doordat het ineens totaal geen aandacht mee krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet zoals jij het zegt denk ik, maar wel dat zijn baasje een kindje heeft en dat hij er zorgzaam mee om moet gaan. Dus niet echt zo van; dat is de baby van mijn baasje die ook nog eens moeder is. Meer zo van, mijn baasje heeft nog een huisgenoot zoals ik :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een hond ziet een ander alleen als een deel van de roedel. Wel kun je de hond duidelijk maken wat zijn plaats in die roedel is, maar de hond zie niet dat jij de moder van je kind bent en daar een speciale band mee hebt. Het blijft dus altijd opletten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, omdat honden nu eenmaal niet in mensentaal denken, maar vanuit instinct. Ze zal wel "zien" dat jij je kind verzorgt/beschermd en dat zal een reactie/gedachte oproepen die met rangorde te maken heeft, dus roedelgedrag....vanuit dat opzicht zal ze wel iets begrijpen...maar het moeder/kind begrip is te verschillend in de belevingswereld van hond en mens, dat die link niet gelegd zal worden door de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan niemand je met zekerheid op antwoorden, simpel omdat wij als mens de psyche/ gedachten van een hond niet 100% kunnen doorgronden.
Mijn idee is, dat een hond meer begrijpt dan wij denken...
Daarnaast hebben honden een veel beter reukvermogen dan wij en het zou zomaar kunnen, dat de geur van een moeder en haar baby erg op elkaar lijken. Maar eigenlijk ga ik nu al veel te ver ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb wel ooit gehoord dat honden altijd weten dat haar baasje zwanger is. Maar ik zou de hond niet te dichtbij het kindje laten, want honden kunnen uit jaloersheid de baby iets aandoen.