hoi , ik heb mijn konijntje nog maar 1 week en ze niest vaak maar weet niet at ik dan moet doen?

ik heb al eens een konijntje gehad maar die nieste bijna nooit

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat je moet doen is even telefonisch overleggen met de dierenarts en zijn of haar advies opvolgen. Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Konijntjes uit de dierenwinkel schijnen nogal vaak te niezen, omdat er zo mee gefokt wordt. Ik weet niet waar je hem gekocht hebt. Je kunt het volgende doen:
De dierenarts bellen en een afspraak maken. De dierenarts onderzoekt het konijntje van top tot teen. Je bent dan meteen gerustgesteld. Even afwachten.
Dit kan als:
Het konijntje alleen niest. De nies moet droog zijn of de kleur van water hebben.
Het konijntje lekker levendig is.
Jouw konijn goed eet en drinkt.
Neem meteen contact op met de dierenarts als de snot troebel wordt of andere kleurtjes krijgt, het konijntje minder levendig wordt of slechter eet of drinkt. Het kan namelijk zijn dat hij dan antibiotica nodig heeft. Succes. Als je nog vragen hebt, laat horen!

Antwoorden (1)

Waarom niest uw konijn?
Uw konijn niest doordat het neusslijmvlies van uw konijn wordt geprikkeld.Er zijn verschillende oorzaken voor het prikkelen van het neusslijmvlies:

Een infectie in de neus
Een infectie met de bacterie Pasteurella Multocida is een veel voorkomende oorzaak van niezen bij het konijn. We noemen deze infectie ook wel ‘Het Snot‘. Zoals de naam al aangeeft heeft een konijn met een Pasteurella infectie last van een snotneus, hierdoor niest het konijn. Naast de neus kan een infectie met Pasteurella ook de oogslijmvliezen, dieper gelegen luchtwegen en oren aantasten. Stress, slechte huisvesting en slechte ventilatie spelen een belangrijke rol in de ernst van de infectie. Het veranderen en aanpassen van de leef omstandigheden is dan ook een belangrijk onderdeel van de therapie. Afhankelijk van de ernst van de infectie wordt bovendien een therapie met antibiotica gestart. Helaas blijven veel konijnen na de behandeling ‘drager’ van de Pasteurelle bacterie, waardoor de infectie weer terug kan keren.

Prikkelende stoffen
Prikkelende stoffen zoals stofdeeltjes uit het hooi, (sigaretten)rook, maar ook ammoniak (in een slecht schoongemaakt hok) kunnen het slijmvlies van de neus prikkelen waardoor uw konijn niest. De behandeling bestaat uit het verwijderen van de irriterende stoffen: hok met regelmatig schoonmaken, goede ventilatie, hooi goed uitschudden voor gebruik.
Een vreemd voorwerp
Het kan voorkomen dat er een stukje gras of hooi in de neus van uw konijn terecht komt. Het vreemde voorwerp in de neus prikkelt het neusslijmvlies en hierdoor niest het konijn.
Toegevoegd op 16 juli 2019 10:00: tekst
fremar