Wat betekent het als een kat een andere kat afsnauwt?

We hebben een samengesteld “gezin” (even tussen aanhalingstekens)
bestaande uit mij mijn vriend en mijn kat en de zijne , maar mijn kat is nog nooit eigenlijk met andere katten in contact geweest , alleen vroeger als kitten ,
Ze blijft de andere kat afsnauwen en grommen en dreigen en agressief doen , en later kotst ze na gegromd te hebben na uurtje halfuurtje (is dat van het grommen of spanning ?) , wij vragen ons af hoe lang dat blijft duren (mogelijk) ? De andere kat staat open voor haar en wil of spelen of verdedigt zichzelf evt maar blijft spinnen en aanhalen , dus met zijn kat is niks mis ,
Heeft hier iemand verstand van katten of veel ervaring ?

een jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Katten zijn solitaire dieren. In principe houden ze er dus niet van om hun territorium te moeten delen. Wanneer ze daar door de omstandigheden toe gedwongen worden zal dat niet zonder slag of stoot gaan. Grommen en (kotsen van de) spanning zijn nog de relatief lichte signalen. Gevechten tot de dood zijn zeldzaam, maar komen ook voor.

Probeer de introductie rustig en geleidelijk te laten gaan. Hou ze eerst apart, elk in een eigen ruimte zodat ze elkaar wel kunnen ruiken en horen. Na een paar weken kunnen ze elkaar zien, maar nog wel gescheiden door gaas of glas. En tot slot, onder begeleiding, kunnen ze kort en daarna steeds langer bij elkaar.

Eventueel is de stress in deze periode wat te verzachten met een Feliway verdamper.
Rieneke1
een jaar geleden
Feliway zal helaas weinig doen, die kosten kan je je besparen. Een introductie is noodzakelijk, maar je kan helaas niet zeggen dat het na een paar weken al opschiet. Het kan soms veel langer duren: het is van belang niets te overhaasten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Uiteraard moet je niets overhaasten.
Dat is precies wat ik met die zin wil zeggen. Sommige baasjes denken met een paar dagen al klaar te zijn. Ik wil aangeven dat je eerder in weken moet denken.
Wat een stress voor je katje. Ze kan hier zelfs lichamelijk ziek van worden, vaak zie je dat katten van de stress een blaasontsteking krijgen. Wees hier dus alert op!
Zet de katten nu meteen apart met hun spulletjes, en doe een langzame introductie. Neem hier alle tijd voor, en overhaast niets, anders ben je weer terug bij af.
Hoe oud is jouw kat? Als ze sinds de kittentijd niet met andere katten in contact is geweest (ook niet buiten), en ze is inmiddels ouder dat een jaar of 2, dan kan het wel eens heel moeilijk worden. Het zou dan kunnen dat ze sociaal gedepriveerd is geraakt, en niet meer aan een andere kat kan wennen.
Hopelijk gaat het , met veel geduld, lukken!

https://blog.lekkerinjevacht.com/katten-aan-elkaar-laten-wennen/
Rieneke1
een jaar geleden
Siri1995
een jaar geleden
Mijn kat wordt in april 5 , bedankt voor de uitleg allebei