Waarom zijn mijn katten zo dol op mijn bezwete sportkleding?

Als ik heb gesport, is mijn sportkleding nat van het zweet. Die wil ik dan niet meteen in de wasmand doen. Ik ben namelijk bang voor geurvorming en misschien zelfs schimmel als de sportkleding en omliggende was te lang vochtig blijft.

Daarom leg ik bezwete sportkleding eerst even te drogen, op de vloer van een verder nauwelijks gebruikte kamer.

Wat blijkt: mijn katten gaan op die natte sportkleding liggen. Ze rollen zich eroverheen, wrijven hun kopjes er tegenaan, en liggen op hun rug op mijn bezwete shirt te rollen.

Waar komt dit gedrag vandaan? Wat betekent het, "katten-psychologisch" gezien?

Cryofiel
3 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Ze doen dit om dezelfde reden waarom een kat je kopjes geeft.
Ze proberen zo een groepsgeur te creëren, door het vermengen van jullie geuren.
Als alles in hun omgeving hun eigen geur heeft of die van jullie (en eventuele andere huisdieren) gemengd, geeft het katten een veilig thuis gevoel.
Rieneke1