Is een hamster slim?

Een hamster heeft geen groot brein maar is het slim?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Best slim om als klein knaagdier verzorgt te worden door een groot dom zoogdier..

Antwoorden (3)

Aan het feit dat hij toerloos in zijn rad blijft lopen zie je dat hij niet slim is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mmm...dat doen ratten OOK en die kun je toch niet verwijten dat het vrij domme dieren zijn ; ze vinden het gewoon leuk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelfs mensen hebben er last van: Veel fitnesscentra (met o.a. loopbanden, die hetzelfde idee eigenlijk kennen) draaien dagelijks op volle toeren...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drogreden van de week...
Slimheid of IQ is iets wat bij dieren niet te meten is. Wel kun je het ene diersoort met elkaar vergelijken.

Wel wordt gedrag verwart met slimheid. En heb je voor het verzamelen van granen minder slimheid nodig dan om een muis te vangen. Hoe slim moet je zijn om een krop sla te besluipen.

Een hamster is een prooidier. Dus dient gevaarlijke situaties te herkennen en na te handelen. Een onderzoek onder muizen werd gezegd dat slimmere muizen sneller konden herinneren en en sneller complexe taken kunnen voeren en aanleren.
Nu is snelheid wel te meten. Maar is een slim dier ook een dier die snel in het aanleren en herkennen van nieuwe situaties is of is het juist slim om zo het met zo min mogelijk energie zo veel mogelijk te doen.
Wat is slimmer. De hond die als de krant in de bus valt naar de brievenbus rent en de krant haalt of de kat die de mens de krant laat halen en in de kattenbak laat leggen.

Een mens is alles eter en vind meestal een planteneter dom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Binnen zijn mogelijkheden kan een hamster slim zijn. Wanneer je een goudhamster of ander ras bedoeld wat als huisdier gehouden wordt.
Ze kunnen erg goed in het verzamelen zijn. Niet alleen voedsel maar ook nestmateriaal. Wanneer het niet helemaal in de wangzakken past slepen ze het uitstekende stuk soms met zich mee. En daar zit het hem in: de ene hamster pakt precies zoveel als in zijn wangzakken past, de ander bijt het precies daar af zodat het wel past, en de volgende sleept het uitstekende deel achter zich aan.
Je kunt met 1 hamster wel het e.e.a. testen, maar met 1 exemplaar kun je geen vergelijkingen maken met anderen.
Een hamster kan wel degelijk leren om zijn zaken te verzamelen op een manier wat hem meer moeite kost.
Nestmateriaal kun je natuurlijk gewoon zo in de kooi leggen. Je kunt het ook (wanneer het een draadkooi is) op het dak van de kooi leggen. Een slimme hamster zal gaan klimmen om bij het materiaal te komen. Ze kunnen zelfs aan het plafond hangen en zo alles met hun voortanden tussen de tralies uit prutsen.
Voer kun je ook zo aanbieden maar ook verstoppen tussen bodem bedekkend materiaal (zaagsel).
Er zijn echter hamsters die het principe van een looprad niet begrijpen. Op een ander vlak kunnen ze wel degelijk handiger zijn dan een soortgenoot. Sommige hamsters prepareren bijv. papierstroken zodanig tot een zigzag vorm omdat dit nou eenmaal meer warmte vasthoud in het nest. Je kunt dit ook kant en klaar in een goed gesorteerde dierenwinkel krijgen.
Een wilde hamster (de beruchte korenwolf) is over het algemeen een stuk gewiekster. Hij is een stuk groter en daardoor heeft hij in het wild in Nederland meer mogelijkheden. In het wild moet hij nl. meer moeite doen om te overleven. Hij verzamelt niet alleen allerlei zaden en noten, maar ook vangt hij insecten. In het wild mag hij niet kieskeurig zijn qua huisvesting, aanbod van voer en ook zal hij zich moeten kunnen verdedigen. En in dat laatste zit hem de kneep: wanneer hij zich bedreigd voelt zal hij niet aarzelen aan te vallen. Hij springt zijn belager letterlijk naar het gezicht en kan behoorlijk bijten.
Je kunt dus stellen dat een huishamster in staat is om te leren. Maar zijn wilde neef zal hem slimmer af zijn.
Dat neemt niet weg dat een hamster wel degelijk in staat is om het e.e.a. te leren.
Het aanbieden van een verrijkte omgeving met veel mogelijkheden zal je hamster je erg dankbaar zijn. Het stelt hem in staat je zijn verborgen handigheidjes te laten zien.