Wat helpt tegen wagenziekte bij katten?

Ik ga vrijdag op vakantie. Mijn 2 katten gaan mee. Maar ik weet dat ze helemaal over hun toeren gaan. Ze raken erg gestresst. De ene wat meer als de andere. Ze blijven heel de weg miauwen. En de ene kat gaat zo tekeer tegen het hekwerk aan de voorkant dat ze haar nageltjes verliest (de tophoesjes). We moeten 2 uur rijden. Hoe kan ik ze rustig houden? Dat ze niet heel de weg miauwen?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik zit alleen in de auto en vind het te gevaarlijk ze los in de auto te vervoeren. Ze gaan in een reisbox, op de achterbank, in de veiligheidsriemen.

Toegevoegd na 18 uur:
Zojuist bij de dierenarts geweest. Ze raden diazepam aan. Maar dat vind ik beetje te sterk. Als ik geen medicatie wilde geven dan kon ik het proberen met Feliway. En dat in de auto spuiten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

er bestaan pilletjes die sommige katten/honden krijgen met oud&nieuw tegen stress met vuurwerk, dát zou denk ik in dit geval voor jouw katten de oplossing zijn.

vervoer in een reisbox is zeker de enige mogelijkheid, het is te gevaarlijk ze los te laten in de auto...

Toegevoegd na 2 uur:
als ik mijn katten vervoerde in de auto, zette ik altijd de open kant van de reisbox naar me toe, zodat ik zichtbaar was voor mijn katers.
om ze af te leiden zette ik altijd de radio aan en zodra ik begon mee te zingen werd het stil...

misschien werkt het voor jou ook ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ voor minkukel 1-1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel @heerv, ik heb er weer een aan m'n k*nt hangen, overal (onterechte) minnen, niet leuk !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens ik vervoer, alleen als het echt nodig is, mijn 2 chihuahua"s op precies dezelfde manier het is voor hun het belangrijkste dat ze me zien,nergens meer last van,dus van mij een krijg je een terechte opgestoken duim!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel @vlinder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ìk zou wel eens willen weten waarom de 2 duimen omlaag zijn gegeven voor dit advies, zou iemand dit uit kunnen leggen want ik begrijp hier echt NIKS van!
Rieneke1
11 jaar geleden
geen min van mij, maar ik kan het wel uitleggen.
veel van die middeltjes die met oud en nieuw gegeven worden, zoals bijvoorbeeld vetranquil, leggen de spierwerking plat, maar verhogen de gevoeligheid voor geluiden.
een dier wat dit soort middeltjes krijgt, krijgt dus alles versterkt mee, terwijl hij niet kan reageren.
geen strak plan dus om dit te geven, en vandaar de minnen.
ik denk alleen; zet het er dan even bij, dan leren de mensen er ook weer wat van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel rieneke, deze uitleg: daar heb ik wat aan ! ben ik trouwens blij dat ik het nooit gegeven heb aan mijn dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké Rieneke dan zal dat de reden zijn,dank je wel! Inderdaad jammer dat de mingevers dat dan zelf niet uitleggen,buiten dat was het ook maar een voorbeeld van een medicatie er zijn uiteraard ook hele andere soorten en/of homeopatische.
Hoe dan ook dan is dit ook weer uit de wereld :)

Andere antwoorden (5)

Neem ze op je schoot en aai ze. Hier zouden ze wat geruster van KUNNEN worden. Doe wel een oude broek aan met stalen pijpen :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik ze op de bijrijdersstoel (voorin) zetten met een doek over de box en alleen de zijde waar ze jou kunnen zien open laten. Dat ze de reis niet leuk vinden zal blijven, maar ik denk dat je ze op deze manier het meeste vertrouwen geeft om niet bang te hoeven zijn. Een paar muisjes in de reisbox kan ook een afleiding voor ze zijn, maar is niet echt "muisvriendelijk" ;)
De dierenarts heeft speciale medicatie om se rustig te houden tijdens de reis, waardoor ze niet zo gaan stressen. Zou even met je dierenarts of assistente overleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe weet je dat het wagenziekte is? Misschien kan je proberen een ( kort) riempje- tuigje te gebruiken. Vaak gaan ze dan ook met hun pootjes op de hoedenplank staan en kunnen ze de horizon zien ( wat ook bij mensen helpt bij zee- of wagenziekte... De dierenarts heeft pilletjes ( reispilletjes voor onrustige reizende dieren, maar je zou ook een half pilletje valdispert- valeriaanextract kunnen laten slikken. ( examenvrees pilletjes op natuurlijk basis) die houdt ze ook wat relaxter.

Ervanuitgaande dat thuis laten geen optie is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan dus iets van reistabletjes o.i.d. wat ook helpt tegen zeeziekte en reisziekte is eten van gember, maar krijg dat maar eens voor elkaar. denk dat een kat die geur haat... verder zou ik ze elke dag tot vrijdag even meenemen in de auto voor een kort ritje veel met ze praten. dat ze er een beetje aan wennen misschien. En als het zover is en het heeft niet geholpen, in ieder geval ze zo op te sluiten dat ze zichzelf geen pijn doen ( nagels niet stuk kunnen maken aan het deurtje ( een dekentje ertussen oid. en proberen de reisbox niet teveel te laten bewegen. en tegen ze praten. Er gaan heel veel dieren op reis ( grote beesten zelfs in vliegtuigen. Ze vinden het niet fijn, maar er kan niets gebeuren... 2 uur valt ook wel mee. Ik had een kat mee uit Los Angeles en die heeft 10 uur lang gemiauwd... baalde enorm maar een dag later was ze t weer vergeten...
Je dierenarts is de enigste die weet hoe je dat goed kan aanpakken en ze hebben er eventueel pilletjes voor en hoe die pilletjes werken en hoe lang dat werkt leggen ze je allemaal uit en anders kan je erom vragen en ze hebben neem ik aan ook nog andere tips zodat de reis goed verloopt voor de beesies
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wagenziekte bij katten voorkomen is een heel proces het begint bij hem in de auto laten zitten en rustig laten wennen daarna is het een zaak van steeds langer rijden met minder stops.
verder is het belangrijk dat hij genoeg ruimte in de auto heeft... veel plezier met je vakantie