kan ik een nieuw aquarium direct met vis vullen als ik water uit mijn salamander bak gebruik?

Is het salamander water geschikt voor in een aquarium waarim vissen komen.
Normaal moet een bak een aantal weken draaien voor je aan vis kunt denken. Zou het op deze manier wel kunnem?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat maken die paar weken nou uit op de jaren dat je met het aquarium doet?
Laat eerst de planten aan de groei komen en de bacterien in het filter opstarten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rustig maar. Ik neem de tijd wel...was gewoom benieuwd.

Antwoorden (3)

Neen, als je een nieuwe bak installeert zijn er nog niet voldoende micro-organismen in het water, het bodemsubstraat en de filter om je visjes gezond te houden.
Ook als je water uit een andere bak toevoegt moet je even geduld oefenen voor dat je visjes in de bak zet. Je kan op deze manier de periode wel verkorten maar in de aquariumclub waar ik lid ben hebben we al regelmatig vastgesteld dat het raadzaam is voor de gezondheid van de visjes je bak minstens een drietal weken te laten draaien met alleen de plantjes erin en daarna pas de visjes erin te zetten.
Wat je ook kan doen i.p.v. water uit een salamanderbak te halen is om de drie tot vier dagen gedurende de eerste drie weken een beetje bacterial toevoegen in de filter. Dit is verkrijgbaar in bijna elke aquariumwinkel (In België dan toch), en dit zijn in feite goede bacteriën in gedroogde vorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
waarom twee minnen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja twee droogstoppels zeker? :-D
Als er geen andere gekkigheden met 'salamanderwater' gebeuren en dat veronderstel ik niet, kan je het alvast gebruiken en zullen er voldoende mineraliserende bacteriën inzitten en goed hun werk doen.

Naast bacteriën in het water heb je echter ook bacteriën in het filter en in de bodem zitten. Dat die in de bodem er nog niet meteen zijn kan zeker geen kwaad en dat kan ook niet anders. De filterbacteriën bevatten ook de nitrificerende en die zijn van levensbelang. Dus om die reden zou je nog wel een week of 2 moeten wachten. Al zou het net zo goed kunnen dat het als je plantenbestand 'stevig' genoeg is er absoluut geen problemen opreden door meteen vissen in te zetten. Maar het proberen is het risico niet waard. Hoe dan ook is het aangewezen de bacteriën de tijd te geven te wennen aan de vervuiling. Bouw dus ook het visbestand langzaam op en zet niet alle vissen meteen in.

Bacteriën in potjes? Goede geldklopperij, maar doe het op de natuurlijke weg en je haalt er je voordeel uit!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, helaas kan dat niet. Je kan wel het water gebruiken om het inrijpen van het aquarium te versnellen. Om het te versnellen kan je ook een deel van de filterspons gebruiken van je andere bak en die in filtersysteem erbij plaatsen.

Het is niet enkel het filtersysteem en water waar de nuttige bacterie in komen. In de aquariumbodem zit ook goede bacterie die nodig zijn. Eigenlijk overal in materiaal maar vooral de bodem nestelen zich heel veel bacterie die het water gunstig maakt voor de vissen om in te leven.

Een klein beetje droogvoer erin gooien zorgt ook dat het inrijpen versnelt.

Waterverbeteraars kan je ook nog gebruiken om het proces te versnellen.

Maar indraaien van je bak is dan nog steeds nodig. Het zijn enkel hulpmiddeltjes om het indraaien te versnellen.

Je zult het inrijpen ermee versnellen, maar letop dat je de bak voldoende laat inrijpen, hoe langer hoe beter. De meeste vis gaat dood door onvoldoende ingedraaide bak. Dit komt omdat bij het inzetten van vissen de bacterie populatie weer moet groeien om de visbezetting aan te kunnen, tenzij er ruim voldoende is ingedraaid. Er zal een hoge piek verschijnen na het inzetten van vis in een nieuwe bak. Als je te vroeg meer vis erbij plaats, zal die piek zo hoger zijn waardoor de vissen daar last van krijgen of zelfs dood aangaan. Er zijn ongeveer 3 hoge pieken die na het indraaien toch nog zullen opduiken. Alleen bij een goed ingedraaide bak zullen die pieken worden opgevangen door de nuttige bacterie die in filter en bodem zich hebben genesteld en zich hebben verspreid. Daarom is dat indraaien belangrijk bij een nieuwe bak. Alleen aquariumwater zal onvoldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was het niet dat wat ik ook al had gezegd?
Effe een opmerking: dat droogvoer gaat zorgen voor verzuring van het water en geeft kans op blauwalgvorming.