Kan je een hond buiten laten leven?

Kan je een hond buiten laten leven net als een kat?
Niet dat de hond dag en nacht buiten is.
Maar bij wijze van.
Als ik s,ochtends de deur uit ga voor werk dat de hond dan mee naar buiten gaat en s,avonds weer mee naar binnen.
En in de tussentijd dat de hond over straat zwerft.

3 jaar geleden
3.4K
MasterSword
3 jaar geleden
Zoek is op in het woordenboek: HUISDIER. En niet zo slim om deze vraag te stellen,
ik denk dat dierenliefhebbers graag jou dan willen leren om zelf buiten te leven. Als je een dier koopt moet je er ook goed voor zorgen.
TurfGraver
3 jaar geleden
@MasterSword, toch vreemd dat we dat met katten wel doen.
tinus1969
3 jaar geleden
@Turfgraver, katten zijn ongevaarlijk voor mensen en veroorzaken minder directe overlast (hoewel ze berucht zijn als vogeltjesmoordenaar). Katten leven van oudsher ook solitair en mochten vrij rondlopen om muizen en ook ander ongedierte weg te jagen.
LeonardN
3 jaar geleden
@Mastersword Het is altijd slim om een vraag te stellen. "ik denk dat dierenliefhebbers graag jou dan willen leren om zelf buiten te leven.
Als je een dier koopt moet je er ook goed voor zorgen." De vrager wil iets weten. Kan datgene wat diereneigenaren met katten doen ook met honden? Het is altijd storend dat dan iedereen en alles een mening geeft over wat ze vinden van de vrager ipv van dat ze gewoon een antwoord op de vraag geven. @tinus1969
Het argument is toch correct.
Het kan best dat wat met een kat kan, met een hond niet kan.
Maar het argument dat MasterSword voert slaat nergens op en moet weersproken worden.
De naam huisdier impliceert NIET dat het beest altijd in huis moet zijn.
Rieneke1
3 jaar geleden
Dat mensen hun katten vrij buiten laten, zelfs zonder dat ze zelfstandig weer binnen kunnen gebeurt zeer zeker, maar is niet goed te praten.
Dat is dus niet alleen voor katten, maar ook voor honden een slecht idee.
LeonardN
3 jaar geleden
@Rieneke1 Je geeft een hoop mening, maar geen argumenten voor die mening.
Waarom is een kat vrij buiten laten slecht in jouw ogen?
Is dat de dezelfde reden als dat het voor een hond een slechte reden is?
Rieneke1
3 jaar geleden
@LeonardN Na 22 jaar op de dierenambulance ben ik een groot voorstander van het katten alleen beschermd buiten laten, enkele uitzonderingen daargelaten. Ik zou willen dat het wat meer gemeengoed werd je tuin af te zetten op een ren te installeren. Teveel katten verdwalen, worden platgereden, beschoten, mishandeld en vergiftigd. Doen FIV of FelV op. Plus dat mensen die graag tuinieren, een voliere in de tuin hebben, konijntjes of een vijver met vissen ook recht hebben op ongestoord genot daarvan.
Daarnaast het geen toegang hebben tot het huis: een kat is een extreem territoraal dier, en krijgt daarnaast al snel veel stress als hij geen controle heeft over z'n omgeving. Hem afsnijden van z'n kerngebied is daarom een heel slecht idee.
De eerste redenen die ik voor katten geef, gelden natuurlijk ook voor honden.
TurfGraver
3 jaar geleden
@LeonardN, als je tijd hebt wel een leuk stuk om te lezen (en niet alleen meningen).
https://www.adviespraktijkvoorvogels.nl/katten/loslopende-en-verwilderde-katten/
MasterSword
3 jaar geleden
@tinus1969 Waarom een hond kopen, als je hem buiten wilt houden ?
( dan is het geen huisdier )

Antwoorden (4)

Als jij er een zwerfhond van wil maken, en er ruzie met je buren voor over hebt, dan kan dat. Maar je maakt er geen gelukkige hond van. In zo verre honden geluksgevoel zouden kunnen hebben. Het is gewoon een slecht idee, Sommige honden kunnen enige tijd alleen zijn, maar verder zal je toch oppas moeten regelen als je hem vaak alleen moet laten
3 jaar geleden
Nee zeker niet dat is geen goed idee.

Wat wel kan als je een huis met een tuin hebt waarin bv een garage , dat je daarin een goed hondenhok neerzet met schoon water en brokken.
De tuin zal je moeten afzetten zodat er niemand in maar ook zeker de hond niet de tuin uit kan lopen.
In de garage/schuur moet het niet ijskoud worden -let op de wind- en de hondenmand in het hondenhok moet met warme dekens in een warme slaapplaats kunnen voorzien.

Een hond vroeger op de boerderij (tegenwoordig nog steeds?) had een koud hok en leefde buiten dag en nacht, als waakhond. Dit kan niet meer en voorzover ik weet mag het niet meer.

Hopelijk is dat niet jouw bedoeling @VGraaf en een hond die de straat op 'geschopt'wordt is zeker niet de bedoeling - dierenmishandeling- een dier dat je neemt is voor jouw zorgen en rekening en dat is meer dan jij denkt lijkt het.

Als je bovendien niet de hele dag voor je hond kunt zorgen, is het de tijd niet om nu al een hond te kiezen / in huis te nemen.
Wacht op betere omstandigheden, geduld is soms moeilijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
VGraaf
3 jaar geleden
jodokus52
Het is mijn bedoeling niet om de hond naar buiten te schoppen.
Maar dat de hond eigenlijk altijd naar buiten kan gaan wanneer de hond dat wil.
Maar gek genoeg vind ik het juist dierenmishandeling als de hond de hele dag binnen zit en pas naar buiten gaat als hij uitgelaten wordt.
Net als de dieren in de dierentuin.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@VGraaf
Klopt hoor, honden worden zeker niet door iedereen goed behandeld als huisdier. Begrijp je gedachten met dien verstande dat de hond dan nog steeds alleen is. Daar is deze niet geschikt voor. Of is de eigenaar binnen in huis? Oké , dan kom je op het punt van tuin afsluiten en een hondenluik. N.B. Een hondenluik is gevaarlijk. Wordt o.a. in de Verenigde Staten gebruikt en blijkt een goede entree voor inbrekers. Zoals hier de bovenlichten (klein raampje boven tuindeur bv) al jaren gebruikt worden door inbrekers die hiervoor een kind meenemen. Gegevens, feiten zijn handig en belangrijk.
Ben je wel thuis of is de hond alleen, is er een tuin of bedoel je dat de hond de straat op kan uit vrije wil en dus gevaar loopt?
Letterlijk antwoord op de letterlijke vraag JA.
De hond (Canis lupus familiaris) is een roofdier uit de familie van de hondachtigen (Canidae), en een gedomestificeerde ondersoort van de (toch echt wilde) wolf. De wetenschappelijke naam ervan werd in 1758 als Canis familiaris gepubliceerd door Carl Linnaeus. Al sinds duizenden jaren wordt de hond door mensen gebruikt, bijvoorbeeld bij de jacht, als herdershond, trekdier, politiehond of hulphond, maar vaker als gezelschapsdier.
Natuurlijk is dit antwoord niet welkom in de huidige tijd. We hebben in de politiek een caviapartij (PVVD) en steeds meer mensen denken, dat een (huisdier hond, kat, konijn, papagaai, kip, fazant en elk ander knuffelbeest) niet gedomesticeerd moet zijn, maar gehumaniseerd. Een dier mag geen dier meer zijn, maar moet behandeld worden als mens. Daarom liggen ze bij ons in bed, slapen op onze bank en eten aan onze tafel.
Als je NU je gezellige huishond dag en nacht buiten zou laten gaat hij/zij zeker dood. Als ie zou overleven wordt het een zwerfhond, die net als de zwerfkatten een plaag wordt voor de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Overigens vraag ik me af of een hond alleen overleeft. Honden zijn roedeldieren die samen jagen en zich beschermen.
De hond zou (tijdelijk in elk geval) overleven om nog een andere reden dan wat reeds is genoemd. De hond wordt nl zeer waarschijnlijk gevangen en naar een asiel gebracht, daar krijgt hij dan eten en drinken tot duidelijk is wat er met hem moet gebeuren.

Of hij zelf in de "natuur" kan overleven is met de info die je nu geeft niet te zeggen, er is bijna nergens in Nederland echte natuur, maar het maakt nogal uit of je hem in hartje Amsterdam 's ochtends buiten de deur zet of op een afgelegen boerderij.

Door het zo te noemen vergelijk je trouwens (al dan niet opzettelijk) appels met peren omdat er direct een vergelijking gemaakt wordt met katten. Katten worden in de ochtend niet buiten de voordeur gezet tot de baas in de avond weer thuis komt. Als je de deur naar je tuin openzet lopen zowel je kat als hond naar buiten, de kat klimt over de schutting en gaat op onderzoek uit (een enkele uitzondering daargelaten natuurlijk) de hond blijft bij jou, hij is een roedeldier en ziet niet zo veel in alleen rondzwerven, en hij kan natuurlijk ook niet over een schutting klimmen.
Maar ook zonder een schutting gaat een hond dus uit zichzelf niet zo ver weg waarschijnlijk.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een reu gaat zeker op stap, @Summo.
Net als een kater de buurt gaat verkennen.