Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe een valkparkiet tam maken?

Ik heb vandaag sinds 2 dagen een mannetjes valkparkiet. Ik zou deze graag tam willen maken. Kan iemand me misschien tips geven over waar je op moet letten hierbij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In ieder geval met (engelen)-geduld, om te beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je even kijkt op www.valkparkiet.com krijg je een heleboel informatie te zien. Er is ook een forum dus ik denk dat je je vraag beter daar kunt stellen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Heel veel geduld is het toverwoord.

Eerst ga je de vogel leren om aan je handen te wennen. Dit doe je door je hand in de kooi te houden, maak geen onverwachten bewegingen ga ook niet met je hand achter de vogel aan en probeer hem ook niet gelijk te pakken. Gewoon stil in de kooi houden en rustig tegen de vogel praten. Na een aantal keer zal de vogel steeds nieuwsgieriger worden en wat meer naar de hand toe gaan.

Als dit moment is aangebroken, ga je de vogel lokken. Dit doe je door wat lekkers op je hand te leggen, nu ook weer ga je vogel niet dwingen om op je hand te gaan zitten. Je vogel komt vanzelf wel op het voer af en zal er langzaam aan gaan zitten knagen. En uiteindelijk zal de vogel op je hand komen. Hier ook blijven praten tegen de vogel.

Als hij regelmatig op je hand komt kan je het voer weg laten en proberen of hij op je vinger wil stappen. Beweeg rustig je vinger net boven zijn pootje onder zijn buik en druk voorzichtig je vinger tegen zijn buikje. Stapt hij op super blijft hij zitten dan is hij er nog niet klaar voor, blijf wel rustig tegen hem praten. probeer ook eens zijn buikje te aaien, let wel op hoe je vogel reageert. Reageert hij wat angstig of terug houdend neem dan een stapje terug.

Als de vogel gewend is op je vinger te stappen dan kun je hem rustig en voorzichtig uit de kooi halen. Let wel op dat je de gordijnen en de ramen dicht heb, om ontsnapping te en verwonding te voorkomen. Vliegt de vogel van je vinger geen nood als het goed is vertrouwd de vogel je handen nu en kan hij gewoon weer op je vinger stappen. Zo niet lok hem dan met wat lekkers. Je kan je vogel ook over je handen laten lopen of op je schouder zetten. Valkies zitten graag hoog dus ze willen nog wel eens op je hoofd landen.

Blijf vooral rustig en heb geduld.

Veel plezier en succes met je valkie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding