Wat kan ik doen om mijn Jack Russel minder te laten verharen?

Mijn Jacky is niet ruwharig en ook niet kortharig, maar er tussenin. Ze gaat 2x per jaar naar de trimster en wordt dan geplukt, maar valt dan nog steeds erg uit. Ze zegt dat borstelen juist het verharen stimuleert. Is dit zo? en wat kan ik anders doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
Borstelen helpt ook niet eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.dierendokters.com/honden/ziekten/verharen-rui-haaruitval Van een eerder beantwoorde vraag. http://www.goeievraag.nl/vraag/hond-verhaart-enorm-bijna-geprobeerd.132222
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie. Maar dit zijn toch andere honden dan een Jack Russel. Ik heb een herder met lang haar gehad en die borstelde ik ook met zo'n speciale borstel. Maar mijn Jack heeft niet dat onderhaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hondenvacht is oorspronkelijk bedoeld om buiten te leven en dan zouden ze tweemaal per jaar van vacht wisselen. Door dat ze nu dagelijks binnen leven met een constante warmte is dat een beetje verstoord. Ik heb zelf een Amerikaanse stafford die weinig verhaart maar ook een dogo Argentino die vreselijk verhaard. Voor de dogo gebruik ik zo een rubberen borstel in de vorm van een ruit met korte rubberen puntjes. Sinds ik die dagelijks gebruik ( buiten) is het verharen binnen met zeker 70% afgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. Ik ga eens even googelen naar een dogo argentino, lijkt me een mooi beest. klinkt groot.
Ik ga eerst eens even proberen zonder plukken en zonder borstelen. Gaat dit niet helpen, dan ga ik iedere dag met de borstel die jij bedoeld. Ik heb nl. zo'n borstel, maar deed het niet zo vaak vanwege het advies vd. trimster.

Het beste antwoord

Een hond moet je eigenlijk alleen maar in de rui-periode borstelen. Tussentijds haal je een zeem of natte lap over de huid om losse haren weg te nemen.
Te veel borstelen verhoogt de haaruitval bij dit soort honden. Je trimster heeft dus echt gelijk.

Daarnaast is het van groot belang, dat de hond goed voedsel krijgt. Slecht voedsel geeft een slechte vacht en meer en ongeregeld verlies van haar. Goed voedsel hoeft niet direct duur of het duurste voer te zijn. Het moet wel compleet voer zijn en je moet niet meer geven dan nodig.
Tussendoortjes die eigenlijk voor mensen bedoeld zijn, zoals (mensen)koekjes en restjes van de maaltijd, zijn voor sommige honden ook geen goede keus.

In de winter kan je als aanvulling een tabletje schapenvet, al dan niet met zeewier, geven, zodat de huid en haargroei soepel blijft en niet uitdroogt door de verwarming en de temperatuurverschillen van binnen naar buiten.

Dus: twee maal per jaar goed borstelen tijdens de rui, ofschoon een plukhond eigenlijk niet echt ruit, maar de jouwe is een mix-vacht neem ik aan. De rest van het jaar met een natte lap of zeem de huid langs lopen voor losse haren.

Het neemt natuurlijk wel even tijd voordat je de haaruitval weer in het gareel hebt.

Voorwaarde is natuurlijk dat de hond gezond is. Een ongezonde hond die kwalen heeft, kan natuurlijk ook ruien en haarverlies hebben, maar dat is denk ik niet aan de orde.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij is gezond voor zover ik weet en krijgt weinig mensenvoedsel (soms een klein puntje brood). Maar ik ga het met die zeem proberen. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook het schapenvet, ja. Ik herinner mij dat mijn vader dat vroeger ook voor de honden gebruikte. Ik had er nooit meer aan gedacht.

Andere antwoorden (5)

Naar de dierenarts is denk ik het beste, maar je hebt ook speciale snoepjes voor je vacht die helpen ook wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga eens naar die snoepjes vragen in de dierenwinkel. Bedankt
Wat hier boven al staat, borstelen is erg belangrijk. Mijn kat verhaart erg vaak, eigenlijk altijd en ik heb er behoorlijk last van. Koop eens zo´n borsteltje bij de dierenwinkel of tuincentrum o.i.d. Het dier zelf vind het nog fijn ook (nouja dat vinden veel beesten maar het ligt maar net aan wat jou hond fijn vind). Maar beter dan hierboven kan ik het niet uitleggen, alleen is borstelen (liefst in verhaarperiode) belangrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Er zijn verschillende vachtsoorten en iedere vacht vereist een andere aanpak. Er zijn vachten die je iedere dag moet ontklitten door ze te kammen. Er zijn vachten waar je maar twee maal per jaar de schaar in hoeft te zetten (poedels) en die verder geen haartje loslaten.
Mijn antwoord hierboven was duidelijk bedoeld voor de Jack Russell, zoals door de vraagsteller omschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja... maar zei ik van niet dan? Hm... waarom werkt het borstelen niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plastic zak erom, met 4 gaten voor de pootjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga'k proberen!
Ivana
12 jaar geleden
Katie, als je een hond met dit type vacht iedere dag borstelt in de tijd dat de vacht in rust is, zal de vacht een ander soort haarwisseling gaan produceren. Je krijgt dan een constante verharing.
Bij de trimster zou ik navragen wat voor 'n vachterverzorging met dus bijbehorende borstels en kammen je hond nodig heeft. De trimster kent je hond het beste qua vacht!

Verder komt gezondheid van binnen uit. Goed voer ik heel belangrijk. Lees je in over de voordelen van KVV, NRV en BARF. Of koop een GOEDE brok met weinig rijst of maïs in. Zoals Orijen, Acana, Taste of the wild, Fish for dogs enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Jack Russell mag helemaal niet geborsteld worden.
Ook plukken kun je beter niet doen.
Wanneer je hier eenmaal aan begint en je gaat hier mee door kan je Jack Russell wel 365 dagen per jaar in de rui blijven
Mijn advies niet borstelen,niet plukken want dit stimuleert de haargroei en dus haaruitval.
Neem voorlopig de haren voor lief en je zult zien dat bij niets doen het probleem vanzelf verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je dat het verharen overgaat? Ook als ze al 6 jaar is geplukt? - als ik niks meer doe? Ik hoop het echt. Ik ga het gewoon proberen. Toevallig had ik de laatste plukbeurt al mijn twijfels over de doeltreffendheid hiervan en bedacht me dat ik eens een paar keer zou overslaan.
dank voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal best wel enige tijd overheen gaan vóórdat het over is.
Dit zal je zoals ik al eerder opmerkte helaas voor lief moeten nemen.
In ieder geval veel succes gewend!
Wat voor voeding geef je? Want een goede voeding helpt ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb Fokker brokjes, goed merk hoor en ze doet het er goed op. Mooie poep, wat vroeger met ander voer niet zo goed ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is inderdaad een goed merk, wellicht kan het helpen om wat schapenvet erbij te geven, of anders een vitaminepreparaat ( Beaphar Lavita )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee, okee, ik ga n's even kijken wat er in die voeren zit die jij hebt genoemd.