Ik heb een zwerf kitten meegenomen naar huis, wat moet ik nu doen?

Het arme beestje zat uit de vuilnisbakken te eten, en is echt heel erg mager. Volgens mij is hij iets van 7 weken. Ik vond het zo zielig, dat ik hem mee naar huis nam. Ik had brokjes voor hem gekocht, en hij heeft al 2 bakjes op. Ik wil hem best houden, verzorgen en liefde geven. Alleen, weet ik niet zo goed hoe je kitten/katten moet verzorgen. Kunnen jullie me helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk heb je ook al een kattenbak geïnstalleerd en hem daarop gezet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het katje van niemand is dan zou het leuk zijn als je hem kan houden.
Eerst idd naar de dierenarts zsm.
Vervolgens moet een kat ontwormd worden, dit doe ik 3 keer per jaar bij mijn kat en koop het bij de dierenwinkel.
Dan moet hij ontvlooit worden, dit goedje kun je ook in de dierenwinkel kopen en dit doe ik ook 3 keer per jaar bij de kat op de huid.
Als je nog niet zeker ben hoe dit te doen, kun je het de dierenarts ook vragen natuurlijk.
Dan kun je de kat laten inenten tegen eventuele ziektes.
Dit lijkt veel maar valt best mee want vlooienmiddel en ontwormingsmiddel zit meestal verpakt voor meerdere malen gebruik.
En inenten hoeft niet vaak, daar zijn de meningen wel over verdeeld maar niet vaker dan een keer per 2 jaar als ik mij niet vergis.
Dan heeft het katje natuurlijk brokjes nodig en geef tegen de avond een vleesmaaltijd voor katten (blik, zakjes).
Vers water moet er natuurlijk altijd staan en je kan af en toe kattemelk geven.
Een kattebak moet de kat ook hebben en deze schep ik dagelijks schoon met een schepje.
Het beste kun je een wat grovere korrel kattegrit nemen naar mijn mening want fijnere stinken sneller heb ik gemerkt.
Als je geen kattegrind in huis hebt dan kun je voor nu ook even gescheurde kranten in een plastic teiltje oid doen en haar erop zetten met regelmaat.
En betrap je haar op plassen of poepen buiten de bak dan gelijk op de bak zetten.
Verder is kattengras fijn voor een kat, en speeltjes zoals een stoffen muisje met geluid of een ballteje en als je nu niks hebt dan kun je bv een ronde prop van aluminium maken.
Een kortharige kat hoef je niet vaak te borstelen zo 1 a 2 keer per week of soms minder.
En knuffelen en aaien vinden ze meestal super!
En een kat moet meestal 1 maand binnen blijven voor hij ergens voor het eerst naar buiten mag.
Ow ja later de kat laten steriliseren is ook wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps ik schreef hierboven net dat een vleesmaaltijd voor katten tegen de avond gegeven wordt, eigenlijk doe ik dat maar dat hoeft niet perse want in bepaalde brokjes zit vaak alles wat nodig is maar zo nu en dan een beetje "nat voer" vinden ze heel lekker meestal.
En ja als je het zou willen zou je als je het katje houdt deze kunnen laten chippen.
Op zich is een kat geen duur huisdier, in het begin als je alles laat doen (in fasen) kost het wel eea maar verder valt het reuze mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hier ben ik weer even met een opmerking namelijk over het naar buiten gaan na ruim een maand, dat doe je als je een tuin hebt waar geen drukke weg is het liefst want als je op een bovenwoning woont dan kan hij dus niet naar buiten maar alleen op het balkon (blijf er bij in het begin);)

Antwoorden (4)

Ik zou eerst met hem/haar naar de veearts gaan hem laten controleren en eventueel enten.
Daar kun je dan ook vragen wat je het beste kunt geven om het katje weer op krachten te laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd eerst langs de dierenarts, je weet maar wat het beestje heef (opgelopen). Lief dat je je over het dier hebt ontfermd. Kan zijn dat zijn moeder is dood gegaan en haar baasje niet eens afweet van het bestaan van het jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie site is http://cats.about.com/ , heb ik zelf ook gebruikt toen we onze poes kregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brokjes kattenvoer zijn al prima. En een bakje water. Geen melk. Ook geen zout eten. Dus niet met de pot mee laten eten, zeg maar.

Verder denk ik toch dat je er mee naar een asiel moet of iets degelijks want misschien is de kat al van iemand en is die de kat kwijt.

Je kunt een gevonden kat aanmelden, met foto.
http://www.amivedi.nl/

Als mensen niet reageren dan kun je het dier lijkt me blijven verzorgen alsof het van jou is.
Hou een beetje bij wat je onkosten zijn.
Mocht er dan toch nog een eigenaar komen, dan kan die jou die kosten vergoeden.

Komt er niemand voor de kat dan kun je hem/haar zelf houden.

Een kitten heeft in het begin veel aandacht nodig.
Ook om het dier een beetje aan jouw huisregels te laten wennen. (Niet aan de bank hangen, bijvoorbeeld.)
Dus er moet wel vaak iemand thuis zijn voor het dier.

Voordat je verdere kosten maakt; inderdaad even mee naar de dierenarts om de gezondheid te laten beoordelen en een vlooienmiddel voor jonge katten te vragen.

Heel veel plezier !

Toegevoegd na 9 minuten:
O en als je dan bij de dierenarts bent, dan kan die misschien ook even checken of het beestje al gechipped is. Als dat zo is is de eigenaar te achterhalen.

Wil je dan toch graag een katje; het dierenasiel heeft er altijd te veel. Ook jonge katjes.