waarom kunnen niet alle dieren net zoals de chinchilla's hun haren los laten als ze worden vastgepakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Omdat de chincilla speciale ''ik-val-uit'' haarzakjes heeft.
Het komt van nature omdat wanneer de olifant zijn beste chinchilla vriend wilde oppakken het soms pijn deed bij de chinchilla die dus wel los moest laten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet alle dieren kunnen dat, omdat elk dier zijn eigen ingebouwde beschermings en afweersystemen hebben. Bij de Chinchilla is het de vacht. Het loslaten van die vacht zou actief gebeuren, door het uitstoten van de inhoud van de haar follikels. Hoe dit anatomisch is voor te stellen is niet geheel duidelijk. Een losse inplant van de haren zou ook een verklaring kunnen zijn temeer daar de kans op het loslaten van de vacht toeneemt naarmate de vacht ouder is.

Andere dieren hebben bijvoorbeeld gif bij zich, of enorme scherpe tanden, een kameleon is daar ook een goed voorbeeld van. Je kunt je dan ook eigenlijk niet afvragen, waarom andere dieren dit niet hebben. Een stinkdier, sproeit vloeistof met een vreselijke geur af, als afweermechanisme. Dit is geheel afgestemd op de natuur, elk dier heeft een "aangepast" beschermingssysteem, dat past bij de leefomgeving.

http://www.chinchillaland.nl/nl/algemeen/omgang.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinchilla