Hoelang moet je wachten om een 2e katje te nemen ?

We hadden 1 poes van 19 jaar en 1 kater van 5 jaar. Poes van 19 is vorige week overleden. Onze katertje is nu alleen, maar ik heb niet zo de indruk dat hij haar mist. Ook om de grote leeftijd verschil natuurlijk. Ik denk wel, dat hij zich alleen voel , hij mist wel iets...Hij ligt nu in het mandje van Poppie en komt niet meer bij ons zitten. We willen nu een jong katertje nemen. We passen onze werktijden aan , zodat onze Aysha niet te veel alleen is, maar we kunnen dit niet blijven doen. Het is niet zo dat de kitten, onze oude poesje zal vervangen want wij zullen ons overleden Poppie NOOIT vergeten. Maar het gaat nu niet om ons, maar om de achter gebleven katertje Aysha. Doen we er wel goed aan om een ander katertje erbij te nemen of moeten we nog even wachten ?? Dank je wel .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (5)

Wij hadden een poes van 14 jaar en hond van 16. De hond overleed op 16e jarige leeftijd en onze kat werd steeds luier en verveelde zich zonder haar maatje. Toen hebben wij een kitten erbij genomen van ca. 6 weken oud. De eerste dagen hebben we beide katten goed in de gaten gehouden en ervoor gezorgd dat de oudste 's-nachts haar eigen rustplekje kon behouden, zodat ze niet continue met het kleine speelse kitten was. Nu zijn we zo'n 1 1/2 jaar verder en de katten zijn beste maatjes. De oudste is nog steeds de baas (want er kan er maar 1 de baas zijn bij katten) ook al daagt de jongste haar heel erg graag uit. Ook is de oudste kat steeds speelser geworden en veel actiever dan voorheen. Ik denk ook niet dat een kat hetzelfde benul van tijd heeft als wij mensen, dus ik zou 't er wel op wagen om aan een kitten te beginnen.
NB: In 1e instantie zijn wij voor een jonge kat naar het dierenasiel geweest en daar werd ons het sterk afgeraden om een jonge kat bij een oudere kat te zetten. Mijn gevoel zei me toen al dat je veel beter een kitten kunt nemen dan een kat die al ca. 'n halfjaar oud is, want 'n ouder beest voelt echt wel aan dat ie met 'n jong diertje te maken heeft, terwijl een wat oudere kat al een veel duidelijker karakter heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het nog van Poppie en nee natuurlijk zal een andere kat nooit Poppie kunnen vervangen want daar was er maar één van.

Als je kiest voor een kat erbij dan kun je eens in het asiel kijken of er een kat bij zit die je aanspreekt,maar vooral een kat die gewend is om met andere katten te leven.

De keus is natuurlijk aan jou,het is altijd afwachten hoe je 5 jarige kater op een andere kat reageert,in het begin zal hij er echt niets van moeten hebben,maar als het allemaal goed verloopt zoals het meestal gaat,zijn ze binnen twee a drie weken aan elkaar gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het,heb hetzelfde meegemaakt en nee het is geen vervanging dus je hoeft geen schuldgevoel te hebben want je liefde voor Poppie zal altijd in gedachten bij je blijven. Ik heb al zes keer een dier in moeten laten slapen en heb me nooit schuldig gevoeld als er een nieuw dier in huis kwam,het gaf ook de nodige hulp en afleiding om het verdriet te verwerken. Ik hoop dat je een leuk en lief maatje kunt vinden voor je Aysha.
@Anneke10

Hoelang moet je wachten om een 2e katje te nemen?

Eigenlijk hoef je niet te wachten. Katten hebben niet hetzelfde besef van tijd als mensen. Eigenlijk hoef je alleen maar te wachten op een nestje.

Allereerst valt het mij op dat je praat over Aysha alsof het nog een kitten is, misschien komt het doordat de oude poes zo veel ouder was toen Aysha binnen kwam !
Nu is hij 5 jaar : een volwassen kater.
Hij zal blij zijn als er een nieuw 'maatje' binnen komt om mee te spelen, jullie kunnen zelf ook met allerlei speeltjes met hem bezig zijn.

Verstandig zou zijn om de eerste dag van het nieuwe katje op bijvoorbeeld vrijdag te laten vallen, zodat er het hele weekend iemand bij kan zijn om op te letten.

Graag wil ik nog even zeggen dat een kitten echt minstens (echt minimaal) 8 weken moet zijn voor dat het bij de moeder weggehaald mag worden.

Totdat een kitten 10-11 weken is leert het nog heel veel van de moeder en eenmaal weggehaald kan dat dus niet meer, want wij mensen kunnen het niet aanleren!

{Er zijn redelijk veel katten die hun behoefte niet kunnen begraven, omdat ze te vroeg (6-8 weken) verkocht / weggegeven werden...}

Advies : (zie boven en) niet wachten, niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anneke10 Heel graag gedaan! en ik vergat jullie nog sterkte te wensen met het verlies van Poppie. Ik weet hoeveel verdriet je kunt/zult hebben, vorig jaar zomer heb ik mijn 2e (rode) kater verloren (ziek/einde). Ik had eigenlijk net besloten om alleen de kleine zwarte kater (9jr) te houden toen ik aangesproken werd en nu als noodreserve bij iemand in de mobiel sta voor een rode kater.... We zullen zien...
Jullie heel veel plezier met zoeken/vinden van een nieuwe huisgenoot, je bent op tijd want over niet al te lang zullen er weer veel nestjes zijn !
Kristal
12 jaar geleden
Anneke, hou ook in je achterhoofd dat Aysha zo veel buiten kan zijn omdat het nu voorjaar is ? Mijn kater was dan ook veel meer buiten, zodra het kouder werd kwam hij wel weer meer binnen. Wil je trouwens persé een katertje erbij? Geen poes? Het kan heel goed gaan hoor, kater en kater, maar ze kunnen ook gaan sproeien omdat ze zich concurrenten kunnen voelen. Veel succes met het vinden van een andere lieve kat :-)
Kristal
12 jaar geleden
+1 Jodokus
hoelang je moet wachten, kan enorm varieren.
sommige katten die een maatje verliezen gaan in diepe rouw, die tot wel een half jaar kan duren.
bij zulke katten is het verstandig ze extra veel aandacht te geven, maar met een nieuwe poes doe je ze bepaald geen plezier.
andere katten leven enorm op nadat de andere kat is overleden; blijkbaar hebben die toch ongemerkt in de schaduw van de ander geleefd.
daar kan je wel weer een nieuwe kat bijzetten, maar dan wel een die niet al te zelfverzekerd is.
weer andere katten doet het allemaal niets, en daar kan je vrij snel weer een andere kat bijzetten.
wat wijsheid is, hangt dus helemaal van de situatie af.
in jullie geval zou ik overwegen er een jong volwassen kat bij te zetten, zodat het leeftijdsverschil niet al te groot is.
ook zou je kunnen kiezen voor twee kittens; die kunnen keten met elkaar, en zo krijgt je oudere kater niet de volle laag.
Rieneke1
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, klopt helemaal Rieneke. Mijn Mira is juist heel blij dat ze nu alleen is, ze is zoveel socialer nu. Ik zal er geen andere kat bijnemen zolang zij er is. Ze is nu veel meer op haar gemak dan toen zij nog met een andere poes en kater in één huis woonde. +1
Rieneke1
12 jaar geleden
anneke, ik raad je dringend aan met aysha naar de dierenarts te gaan.
bij veranderd gedrag moet je echt eerst een medische oorzaak uitsluiten.
ik denk dat er iets anders aan de hand is dan het gemis van poppie.
sowieso zou ik wachten met een nieuwe kat tot de situatie genormaliseerd is.
nu een nieuwe kat erbij doet meer kwaad dan goed.
tzt raad ik je een kater aan; twee katers gaat vaak beter samen dan kater en poes.
als je een oudere kater in huis haalt dan weet je of hij sproeit of niet.
kittens castreren met een mnd of 5, dan ben je de eerste sproei voor. maar ga ajb eerst naar de dierenarts met aysha!
Rieneke1
12 jaar geleden
nog even dit; je ziet hem toch wel plassen he??
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat je gaat!
ben bang dat het grommen aangeeft dat hij mogelijk pijn heeft.
hij zit gelukkig niet verstopt, maar mogelijk is er iets anders aan de hand.
Kristal
12 jaar geleden
Goede tips Rieneke, het grommen kan goed met pijn te maken hebben.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja kristal, en dan is het niet verstandig er een andere kat bij te zetten.
de situatie moet eerst genormaliseerd zijn, en aysha gecontroleerd. anneke, laat je nog even weten hoe of wat?
Ik zou geen jong katertje nemen maar 1 van de zelfde leeftijd als Aysha,Als je een jonkie neemt moet je nog meer je werktijden aanpassen en eigenlijk een tijdje vrij nemen om het beestje op te voeden.Ga eens naar een asiel daar zitten er genoeg en meestal weten ze daar wat voor kat het is (gedrag)Ik heb nog nooit anders gedaan en we zijn erg tevreden zie foto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
anneke, katten leren hun hele leven nog door, dat stopt echt niet als ze geslachtsrijp zijn. mhofman, geweldig die zwartwitjes he? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij is super heb haar uit het asiel zoals al mijn katten.Deze werd gevonden in de berm langs een snelweg met 5 kittens.Kan je het niet voorstellen maar is zo.Dacht eerst ook dat ze zwart wit was rieneke maar ze is grijs met wit.En id katten leren nog elke dag hier.Heb 2 katten de andere is een lapjes kat met siamees bloed dat hoor ik elke dag MIAUW.Heel andere kat dus net als de mens zijn katten steeds anders.Denk dat je er wel uitkomt maar asiel ga er eens kijken!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Anneke als je morgen toch naar de dierenarts gaat vraag dan wat het had kunnen zijn ook al gaat het nu weer goed.Je bent er toch en je haalt er 1 uit het asiel TOP!! Zouden meer mensen moeten doen ze zijn je zeer dankbaar en heb altijd superkatten gehad.