Hond laten piepen/blaffen als ze naar buiten wil??

Onze hond heeft een hele zwakke maa. Als ze bijvoorbeeld een plakje worst krijgt dan gaat het de volgende dag meteen mis. Dan poept ze in huis enzo. Ze gaat dan voor de tuindeur staan/zitten. Soms zijn we op tijd en gaat ze naar buiten, maar vaak zijn we te laat. Ze piept of blaft ook nooit als ze naar buiten wil. Kunnen we het haar aanleren om te piepen of blaffen als ze naar buiten wil?? Zoja, hoe?

Ps. Onze hond blaft bijna nooit. We kunnen haar amper laten blaffen omdat ze het uit zichzelf ook nooit doet...

Het is een bruine labrador.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Rieneke1
11 jaar geleden
ben je hiermee naar de dierenarts geweest, en krijgt ze speciaal dieetvoer?
beter de oorzaak aanpakken dan de symptomen managen.
jc54
11 jaar geleden
Hoe oud is de hond, wordt ze regelmatig uitgelaten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom krijgt ze dan nog plakjes worst? En waarom ben je er niet optijd bij, zie je haar niet richting de tuindeur lopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen worst meer geven,alleen bij zijn eigen voer houden. Er zijn honden die alles kunnen eten zonder ergens last van te hebben,maar zoals bij jouw hond gaat het fout,de ene hond is nu eenmaal wat zwakker op zijn maag/darmstelsel dan de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze boxer (is al lange tijd geleden ingeslapen) Duwde met haar snuit tegen een touw met belletjes eraan die aan de achterdeur hangt en in de gang aan de verwarming.....die in de gang hangt er nog steeds.

Antwoorden (3)

Mijn honden (twee Cairn terriers) komen me halen als ze naar buiten willen, of willen eten. Ze leggen dan hun kop op mn been, of krabbelen met een poot. Ik sta dan altijd op en zeg 'zeg maar wat je wil'. Ze lopen dan naar de deur als ze naar buiten willen, naar de etensbak als ze willen eten of naar de garage als ze een snoepje willen. Maar dat lukt niet van vandaag op morgen en je hebt vandaag het probleem.

Straf haar in ieder geval nooit als ze in huis poept, ze vind het echt wel erg maar kan het gewoon niet ophouden.

Blaffen als ze naar buiten wil, zullen honden niet doen.

En worst geven is eigenlijk geen goed idee, honden mogen eigenlijk geen varkensvlees (en dat is worst heel vaak)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, niet straffen!! Want dan straf je je hond voor je eigen fout; niet opgelet! Ik herken je verhaal, haha. Hier loopt de hond ook naar hetgeen wat hij wil, de bedoeling is dan ook dat wij hem achterna lopen, haha. Eerst gaat 'ie zelf, merken wij dat niet op (of negeren we expres, hij lust namelijk wel 10 snoepjes op een avond), komt hij ons halen en gaat hij voor ons zitten of met z'n neus tegen onze benen duwen. Lopen we dan nog niet mee (want ja, 10 snoepjes is dan weer teveel van het goede), gaat hij aandacht vragen doormiddel van kleine hoge blafjes. Hetzelfde als de tuindeur gesloten is en hij zit buiten en wilt terug naar binnen, zien wij dat niet en duurt het hem te lang laat hij 1 blafje horen.
paulus811
11 jaar geleden
Honden zijn slimmer dan we denken, leuk is dat. Ik negeer de honden nooit en loop altijd mee. Maar als ze genoeg gesnoept hebben zeg ik 'op' en dan druipen ze af. Het is leuk en handig als je de honden leert om te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms begint het meer te lijken op schooien, op zulke momenten negeren we dat dan, want dat is ook niet de bedoeling. 9 van de 10 keer begrijpt hij "genoeg", maar soms blijft 'ie bezig en stopt pas als we er niet op reageren. Toch nog even proberen een laatste snoepje te winnen, haha. Met naar buiten gaan negeren we trouwens niet, hoor. Ben al lang blij dat hij het zelf aan geeft.
Ivana
11 jaar geleden
Hier moet de hond altijd een opdracht uitvoeren voordat hij met iets beloond wordt. Je voorkomt dan dat dwingende gedrag. De hond neemt de leiding als aanstoten genoeg is om beloond te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg nergens 'dwingend'. Het is mijn inziens alleen maar goed dat hij laat zien wat hij wilt. Aanstoten is ook als hij naar buiten moet en wij zien het niet als we bezig zijn. Dus niet alleen voor eten.
Je kunt een hond leren blaffen als hij naar buiten wil, maar dat is een heel proces, zeker als je een hond hebt die dat van nature niet doet.
Een jachthond (en een bruine labrador is een retriever, dus een jachthond) mogen van nature niet blaffen. Daar zijn ze op gefokt. Ze mogen de jacht niet verstoren, dat is de achterliggende gedachte.

Wil je een jachthond leren blaffen, dan zal je dat moeten aanleren doormiddel van bijvoorbeeld het commando 'luid'. Dat commando zegt het dier dus helemaal niets. Je zult dus eerst een blaf moeten forceren en dat onmiddellijk belonen en het commando 'luid' er aan koppelen. Is dit een aantal malen gelukt, dan moet je verder gaan en het commando 'luid' geven als hij bij de deur staat om naar buiten gelaten te worden als hij nodig zijn behoefte moet doen.

Dit alles zal zeker enkele weken in beslag nemen. Bij sommige (jacht)honden zal je dit niet eens lukken.
Er staat je dan niets anders te doen dan te zorgen dat je hond op tijd wordt uitgelaten. En bovendien dat hij alleen het voer krijgt dat zijn darmen niet prikkelt. Goed voer dus en geen bijverschijnselen als ondefinieerbare worst. Neem als beloning zijn eigen brokjes.

Dan kan je ook nog, om de hoeveelheid ontlasting te beperken, overgaan op vers voer. Vlees dus, speciaal voor honden. Die overgang moet je even begeleiden, maar dat kan ook een oplossing zijn.
Ivana
11 jaar geleden
Laten blaffen is misschien lastig, maar je kan ze leren "bellen". Als je aan een lint een paar grote belletjes hangt naast de deur, dan kun je je hond leren hiermee te rammelen als de deur open moet. Aanleren is simpel, begin met belonen als de hond er aan ruikt. Vervolgens belonen als je hond ze laat rinkelen, en als dat goed gaat laten rinkelen, deur open en dan buiten belonen. Vooral dat herhalen, en ook elke keer als jullie door die deur gaan laten rinkelen. Dan hebben ze snel genoeg door dat A: rinkelen betekent deur open, en B: als ze door de deur willen, ze eerst moeten rinkelen! Werkt super.

Succes!