ik hoor van mensen om me heen dat ik haar als ze dingen doet die niet mogen met een plantespuit moet spuiten op haar koppie... is dat niet zielig dan?

me kitten is net 8 weken oud.. maar als ze iets doet wat niet mag moet ik met een plantenspuit op haar koppie spuiten word tegen me gezegt... maar is dat niet zielig?? en kan iemand me misschien wat tips geven hoe je het beste dingen kunt afleren aan zo'n kleintje?? wat is nou de beste en radicaalste manier om dat te doen??.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het kán soms helpen, die plantenspuit, maar eigenlijk kweek je er een nerveus katje mee. Dus dat liever niet toch.
Je hoeft met een kat ook niet te proberen om te gaan als met een hond, want dat zal de kat niet begrijpen en jij zal je, rennend achter de kat aan omdat ze niet luistert, radeloos afvragen waarom je voor een kat koos ;-)
Katten zijn eigenzinnige diertjes, zij doen iets omdat ze er voordeel van hebben (of omdat ze je heel lief vinden).
Als je dus een kat iets wilt afleren, moet je er iets aantrekkelijks voor in de plaats geven. Wil je dat ze naar je toekomen, dan blijf je met veel geduld vriendelijk, loop niet achter ze aan maar hurk en maakt het leuk voor ze om te komen door een kattensnoepje, (of een stukje komkommer, daar is mijn kat gek op ;-))
En consequent zijn. Als je niet wilt dat de kat op tafel gaat, til je haar er steeds af, gewoon rustig en nooit schreeuwen, en zegt duidelijk maar evengoed vriendelijk: nee.
Wanneer ze de tafel leuk vindt zal ze het een poosje volhouden maar de meeste katten weten heel goed waar jij wel of niet van gediend bent. Ik kijk altijd heel goed waarom ze iets doen, ik probeer ze zo goed mogelijk te begrijpen. Mijn kat scheurde het behang van de muur in de gang. Ik heb daar nu krabplanken tegen de muur aan gemaakt want ik zag dat het bij de voordeur voor haar een plek was die zij moest markeren om andere katten te laten weten: dit is mijn huis. Zij wilde ook steeds op tafel, ik heb ruimte gemaakt in de vensterbank, dat vindt ze nu veel aantrekkelijker. Enfin, zo kan ik nog wel doorgaan. Ik doe het op die manier al zo'n 26 jaar, zolang ik katten heb, en het werkt gewoon. Als je alles in huis spik en span en op en top wilt houden kan je beter geen dier in huis houden want dat is voor het dier en jou niet te doen.
Maar als je je zonder agressie afstemt op de kat, stemt de kat zich vanzelf ook op jou af en groeit er een bijzondere en vaak liefdevolle band.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral dat consequent zijn. Volhouden, volhouden, volhouden. Kost moeite, maar is die moeite wel waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat 'nee' zeggen helpt. Op den duur kennen ze de betekenis van het woord en heb je er veel plezier van. Immers je waterspuit heb je ook niet altijd bij de hand, je stem wél.
Hetzelfde geldt ook voor hun naam. Leer je katje naar je toe komen wanneer je hem/haar roept door ze telkens een kleine beloning te geven als ze inderdaad komen.
Een 3e handig iets is een etensbelletje. Roep je katje consequent met dat belletje. Dat voorkomt dat je later buiten moet gaan schreeuwen wanneer ze binnen moet komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Roep je katje consequent met dat belletje.".... wanneer er nieuw eten is bedoel ik uiteraard ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De monsters hier krijgen natvoer in een speciaal bakje. Als ze dat horen, kunnen ze ineens héél hard rennen (en héél hard mauwen!) :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitstekend antwoord maar zoals ik al zei nerveus zijn die van mij niet geworden met de plantenspuit. Inderdaad consequent dat is het allerbelangrijkst. Ongeacht at je opvoedt!
Kristal
11 jaar geleden
Kaat, dank je voor je waardering :-) Uiteraard zullen niet alle katten nerveus worden door de plantenspuit, toch zit het risico er echt in omdat katten nu eenmaal sensitieve dieren zijn. En áls ze je niet meer helemaal vertrouwen duurt het lang voor dat weer terug is.

Andere antwoorden (4)

Met een plantenspuit, want ze houden niet van water en iedere keer als zij een waterstraaltje voelt, weet ze op een gegeven moment, dat ze iets doet wat niet mag.
Werkt perfect. Dit heb ik zelf ook ooit zo gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het doet geen pijn en ze lijden er niet onder. De kittens ervaren het alleen maar als vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee is niet echt zielig, ze houdt niet van water, maar zal er niets aan overhouden.En op den duur weet ze dat als ze iets doet er water volgt, dus laat ze het (soms)
Je kunt ook iedere keer dat ze iets doet wat niet mag, hard "nee"roepen dat doe ik altijd. Harde geluiden schrikken ze ook wel van, of haar steeds oppakken en ergens anders zetten als ze iets doet wat niet mag.
Maar katten zijn soms net kleine kinderen, als je niet in de buurt bent, denken ze dat het verbod is opgeheven, en doen ze het toch
11 jaar geleden
Steenuiltje
11 jaar geleden
Opgeheven? Ze negeren je gewoon! Wat niet weet dat niet deert. Kom ik de kamer in en hoor ik vanuit de keuken een zachte plof ...... Roep ik: wie heeft er op het aanrecht gezeten? Zie ik twee poezen voorbij tijgeren, 'plat op je buik dan ziet ze ons niet' ... beiden schuldbewust ;-)
anneliez
11 jaar geleden
lol, ik zie het voor me ;)
Nooit op haar koppie spuiten.beter is om op de achterkant van haar lijf te spuiten,bij haar kontje zeg maar. ze kan nl.bang worden van water of van de plantenspuit. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat ook niet juist de bedoeling? Wat geeft het als een kat bang is van water of van een plantenspuit?
Ik heb mijn twee katers opgevoed met de plantenspuien. Zodra ze is deden wat niet mocht 1x spuiten. Is voldoende. Ze zijn nu 12 en niks niet nerveus! Heel relaxed en ze luisteren uitstekend! Topkatten! Dus ik zeg gebruik de plantenspuien op de juiste manier en je hebt er profijt van. Succes!