Wij hebben een golden retriever reu van 1,5 jaar die in elke sloot of modderpoel duikt. Moet je dat toelaten? Hoe krijg je het er anders uit?

Wij overwegen castratie, iemand ervaring hiermee? worden ze dan echt rustiger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whoehahahha..... geweldig.
Dit hoort helemaal bij het hondenras.
Dus niets vreemd aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Castratie gaat hier niet bij helpen, zit idd in het ras. Misschien een idee om je te verdiepen in een ras voordat je deze aanschaft?:$

Het beste antwoord

ja zwemmen doen ze graag, dit zit in hun natuur en moet je ze ook gunnen. ik heb zelf een labrador, dus ook een zwemmer. mij komt t niet altijd uit, als ze in het water springt, omdat ik dan bv op bezoek ga en niet met een natte hond aan wil komen. dan lijn ik de hond aan daar waar ik weet waar een vijver is. Ook let ik op het water, of het vervuild is (zie je natuurlijk niet altijd). Wat ik vaker doe als ik weet dat ik in de buurt kom van water en ik wil niet dat ze erin gaat is haar afleiden. retriever's zijn ook eters :-), zul wel gemerkt hebben, ik neem een brokje in mijn hand waar ze meteen op reageert door naast me te lopen en te volgen, daarbij beloon ik haar steeds door te zeggen goed zo, braaf. Op het moment dat ik langs het water ben, krijgt ze het brokje en beloon haar nog s. mijn hond is bijna drie jaar en door belonen leert ze het meeste. Castratie is niet de manier om dit gedrag af te leren, alleen als je hond en eigenlijk de baas last heeft van het weglopen omdat een teef in de buurt is zou ik castratie overwegen. Als je niet wilt gaan fokken met je hond, lijkt me dat de beste oplossing, dit voor de hond, deze heeft van nature voortplantingsdrift, wat logisch niet van het baasje mag, alleen snapt een hond dat niet, die gaat toch zijn natuur na. Veel plezier nog met je retriever, het zijn prachthonden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties! Ik snap de voor en tegens allemaal, maar deze hond gaat zodra hij los is de sloot in, maar daarna krijg je hem ook niet meer te pakken, en dat is vervelend voor mij, voor andere mensen, gevaarlijk voor verkeer etc. Het is een totaalplaatje waardoor ik castratie overweeg. Ik moet zeggen, ik ga nu ieder weekend naar een meer waar hij de hele dag het water in mag en gaat, en de sloot lijkt ineens een stuk minder interessant te zijn!

Andere antwoorden (6)

Je hond aan de lijn houden dan kan hij niet meer in de sloot/poel springen.Castratie zal daartegen ook niet helpen.Hij zal wel rustiger worden maar wel nog gewoon gaan zwemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Retrievers staan er om bekend dat ze graag zwemmen en ze castreren help daar niet tegen.

Leer je hond je te volgen en roep hem op plekken waar hij niet mag zwemmen aan de voet. Op elke hondenschool kunnen ze je dit leren.
Of hou hem gewoon aangelijnd op plekken waar hij niet zwemmen mag.

Maar gun hem zo nu en dan ook een lekkere zwempartij in wat schoner water of als dat mogelijk is in de zee. Doe je hem een heel groot plezier mee denk ik.
Aponi
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leer hem, dat hij alleen op commando het water inmag!
Bij Golden Retrievers en Labrador Retrievers heeft castratie geen enkele zin, want de meesten duiken toch in elke vorm van water die ze zien. Je kunt er ook niets aan doen om ze dat af te leren als ze het eenmaal gedaan hebben. Vriendin van mij heeft er ook zo één die echt overal in springt, die hebben ze laten castreren om o.a. die reden, maar het heeft niet geholpen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Castratie!? Is castratie soms tegenwoordig de universele oplossing!?

Ik zal eens vertellen van mijn hond:
Hij loopt weg als er een teefje loops is, of probeert het in ieder geval. Joelt dat de hele tijd, ligt vaak in de clinch met reuen, en hij heeft erge "last" van voorhuidsontsteking. Maar wij OVERWEGEN nu pas castratie, aangezien het een beetje te gek wordt nu. Je snapt toch ook dat castreren niks te maken heeft met in sloten te springen? Of zie je dat alleen reutjes doen? Ze worden niet rustiger, misschien net iets minder fel, maar niet rustiger.

Al eens geprobeerd om een lange lijn(10 of 15 meter) te kopen bij je dierenspeciaalzaak, en hem daarmee los te laten lopen? Als hij in een sloot wilt springen haal je hem gewoon in en "lijn" je hem aan met de korte riem. Dit slechts 5 minuten, dan laat je hem weer los. Koppel een commando aan in de sloot springen. Hij mag dus álleen in de sloot als jij bijvoorbeeld "Ga Maar!" zegt. Je hond is slim genoeg om te begrijpen als je een beetje enthousiast "Ga maar!" zegt en naar de sloot wijst, dat hij dan mag. Zo zal hij leren dat het zo proberen geen zin heeft, en dat hij alleen kan gaan als je "Ga maar!"(Of een ander commando) zegt.
Geduld, geduld, geduld! Het is een Retriever, het zit in zijn bloed om te zwemmen!

Als je dan tóch castratie nog overweegt, castreer je hond dan eerst CHEMISCH, dan weet je precies(Als je de chip gebruikt dan, de spuit is niet zo heel precies) hoe je hond zich gedraagd als hij gecastreerd is! Zo maak je geen overhaaste beslissingen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien een gedragstherapeut of een trainer overwegen als dat niet werkt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou m aan de riem als je langs de sloot komt want als meneer er in springt kan ie ondanks dat ie gewoon zijn prikken gehad heeft toch nog van alles op lopen en heel ziek worden.
In t begin zal ie heel hard trekken omdat ie toch graag die sloot in wil,maar door m te trainen zal het getrek minder worden en uit eindelijk word zijn interesse in de poel of sloot minder.
Wat castratie betreft: dat moet je goed overleggen met je dieren arts want iedere hond heeft een eigen karakter,zo word de ene hond juist rustig maar de andere hond kan daar juist heel bang door worden.En qua karakter zou hij dan juist negatief kunnen veranderen,dus daar kan alleen de dieren arts die jou hond goed kent maar een duidelijk antwoord op geven omdat dus geen enkelen hond gelijk is en dus de ervaringen van de baasjes die hun hond hebben laten helpen ook allemaal anders zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb zelf ook een golden retriever.
ze vinden het erg leuk om te zwemmen dus kun je eigenlijk niet afleren. castratie heeft daarvoor geen zin. het zit gewoon in de karakters van deze honden.
ze houden heeeel erg van water!!!