Welke mogelijkheden zijn er om een aquarium zonder pomp te laten werken?

Ik ben sinds gister begonnen met een aquarium zonder pomp. Deze is vrij groot en er zwemmen 4 guppen in, 1 man, 3 vrouwen.
Ik heb een paar gevorderden vragen wat betreft verzorging. De belangrijkste vraag gaat voor mij uit naar de samenstelling van het water. Ik wil zoveel mogelijk de natuur z'n gang laten gaan, maar vind het ook belangrijk dat ik geen gekke dingen ga doen.

1. Wat is beter: iedere dag 1,2 liter verversen of iedere week 2/3 verversen?
2. hoelang gaat een zuurstofsteen mee?
3. bestaat er een snoerloze pomp?
4. bestaat er snoerloze verlichting?

5. Wat is het effect van een liter regenwater op 30 liter kraanwater?
6. Wat is het effect van 1/2 slootwater en 1/2 kraanwater?
7. wat is het effect van 1/4 slootwater en 3/4 kraanwater?

8. als ik 8 dagen op vakantie ga, is vakantievoer dan nodig?
9. hoelang kunnen guppen zonder eten?
10. wat kan ik naast het gebruikelijke voer allemaal geven? Is het geven van stukjes appel, brinta, gezond? Wat kan ik absoluut niet geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
24.7K

Antwoorden (2)

Je hoofdvraag kan heel eenvoudig en snel beantwoord worden: GEEN
Met je toelichting op je vraag spreek je jezelf tegen, je wil zoveel mogelijk de natuur zijn gang laten gaan maar je wil er wel een zuurstofsteen ingooien?! Verder wil je dan nog verschillende watersoorten mengen met een onbekende samenstelling wat niet raadzaam is.
Ik weet niet wat jij verstaat onder een aquarium houden maar zoals jij begint stel ik mij er toch vragen bij.
Ik heb laatst nog een vraag beantwoord in verband met het opstarten van een aquarium en stel voor dat je dat eens leest.
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/huisdieren/vraag/564192/aquarium-ziet-erg-troebel-vis
Wat betreft het eten als je op verlof gaat:
De 2 weken voordat je vertrekt geef je de visjes wat meer dan gewoonlijk (je mest ze als het ware wat vet) als je dan vertrekt voor 8 dagen hoef je je geen zorgen te maken dat overleven ze wel, langer is echter niet aan te raden daar de kans heel groot is dat je dan visjes hebt die met de buik naar boven drijven als je terugkomt.
Dan nog even over het voeren van fruit: niet doen, je gaat de waterkwaliteit heel snel om zeep helpen daar de kans groot is dat dit gaat gisten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de dierenwinkel zijn er zoveel mensen die zonder pomp een aquarium houden en is dit voor vier vissen ook geen enkel probleem. Bijvoeren met groente is overigens wel goed, lees ik net op de guppiesite en anders levende larven. Lijkt me leuk om dat es uit te proberen, hebben die beesten ook nog iets te jagen.
ps. De mond van een guppie is niet zo groot, zouden een paar kruimels echt verschil maken op tientallen liters waterkwaliteit?
Wat betreft slootwater, dat berust bij mij puur op nieuwsgierigheid. Ik heb namelijk ook gelezen dat kraanwater ook niet zo goed is. Er is geen natuurlijker water als slootwater lijkt mij.
Erna55
8 jaar geleden
Dus je vragen hier zijn geen vragen, want je weet het zelf al ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil dan wel eens gaan praten met die dierenwinkel, tropische vissen kan je niet houden in een bokaal! Ik zelf houd al meer dan 45 jaar aquaria en zonder filtersysteem werkt het gewoonweg niet.
Ten tweede had ik het over FRUIT voederen wat jij ook in je vraag stelde en ten derde denk je echt dat slootwater zuiverder is dan kraantjeswater? Heb je al eens nagedacht wat er allemaal in een sloot terecht komt? Of denk je dat het een sprookje is als in nieuwsberichten gezegd wordt dat oppervlaktewater verontreinigd is met allerhande kunstmeststoffen en andere?
En wat guppen betreft ben ik wel degelijk zeer goed op de hoogte van wat die visjes wel of niet aankunnen daar ik reeds meerdere prijzen gewonnen heb met mijn zelfgekweekte guppen.
Nu jij weer ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Taya, Het advies van menig dierenwinkel heeft al menig vissenleven gekost. Wil je deftig advies moet je je wenden tot een aquariumwinkel en dan nog. Vergeet niet dat zij afhankelijk zijn van de verkoop en hun advies daar ook op zullen afstemmen. Wil je vissen gaan vergiftigen moet je inderdaad deze adviezen opvolgen en een aquarium houden zonder filter en veel groenten e.d. voeren. Wil je goed voor je vissen zorgen? Neem dan een aquariumfilter (asap) en voer zeker geen groente (heel nadelig voor de waterkwaliteit!) wil je toch plantaardig voeren? Daar is ook droogvoer voor te vinden... Er is verder niets mis met ons leidingwater. Akkoord het is geen aquariumwater, maar wil je weten wat er eventueel voor verbetering vatbaar is dan zal je het leidingwater moeten testen. Meestal is echter vooral de pH wat aan de hoge kant. Voor guppen geen probleem, dus als je een soortaquarium wilt gaan houden dan hoef je waarschijnlijk niets aan het leidingwater te veranderen. Zoniet, dan kan je misschien best de pH wat bijsturen met pH-verlager. Doe dit echter pas nadat je de kH hebt gecontroleerd. Als je je wat inleest over deze waterwaarden weet je waarom... (zie: http://aquariumfluisteraar.wikidot.com/het-ph-kh-evenwicht) Meestal, waarschijnlijk, misschien, want ik ken de waterwaarden van je leidingwater niet. Dus eerst meten! Meten = weten en dat is 1 ding. Maar weten wat je meet is nog véél belangrijker: http://aquariumfluisteraar.wikidot.com/aquariumwater-controleren
Er zijn mogelijkheden om een aquarium zonder (filter?)pomp te laten werken maar deze zou ik alleen adviseren als dit echt nodig is (bijvoorbeeld in kweekomstandigheden bij bepaalde vissoorten).

Als je verder geen reden hebt om het water niet te filteren is het dus ook geen goed idee om te gaan experimenteren met levende vissen in een aquarium zonder filter.

Wat ook niet kan, in feite, is dat je sinds gisteren een aquarium hebt en er vandaag al vissen in rondzwemmen. Normaal gezien kan dat ten vroegste na een week (voor iemand die weet wat hij doet) of 2 weken (onder normale omstandigheden).

Om verder op je deelvragen te antwoorden:

1. iedere week (om de 2 weken mag ook) maximaal 1/2de van het water verversen maar beter nog maximaal 1/3de en de eerste weken zelfs maximaal 1/10de. Het water moet een evenwicht kunnen vinden. Teveel verversen en je helpt dat evenwicht om zeep. Je kan de energie die je in de waterverversing zou steken beter in het in stand houden van een goed aquariumevenwicht stoppen.
2. Je bedoelt een bruissteentje? Lang, aangezien deze normaal gezien niet zou mogen draaien. Het is goed als je er eentje hebt voor noodgevallen maar onder normale omstandigheden heb je het niet nodig, zo ontgas je namelijk het water en verwijder je zuurstof (nodig voor vissen!) en CO2 (nodig voor planten!).

3 en 4. niet bij mijn weten.

5. Hangt van het regenwater af en hoe je dit voorbehandeld. Ook hier weer: experimenteer gewoon niet met levende wezens. Als je weet wat je doet en je hebt te hard water uit je leidingen stromen, gebruik dan gewoon omgekeerde osmose (want als je telkens moet gaan wachten op de regen...)
6 en 7: als je kraanwater te duur vindt moet je geen dieren nemen, ook hier: niet experimenteren.

8. Nee, voeren is altijd riskant aangezien voer vervuiling kan betekenen. In een goed ingedraaid en onderhouden aquarium is de kans dat er iets mis gaat enorm klein, maar Murphy is onverbiddelijk en wanneer zal het mis gaan? Als je op vakantie gaat! Voer voor de vakantie niet meer of minder dan gewoonlijk en stop 1 dag voor de vakantie gewoon met voeren. Vissen kunnen heel lang zonder eten (zeker 3 weken waarmee ook vraag 9 beantwoord is) en vasten is op zo'n momenten beter dan risico's nemen met de waterkwaliteit!
10. Klassiek visvoer, diepvriesvoer, zelfgekweekte artemia (voor jonge vissen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is omgekeerde osmose? en wat betreft het zuurstofsteentje. Hoe kan een steen die juist zorgt voor zuurstof zorgen dat er juist zuurstof wordt onttrokken? Denken wij wel aan hetzelfde of is een zuurstofsteentje simpelweg geen echt zuurstofsteentje?
ps. Kraanwater is niet te duur voor mij. Deze opmerking komt stekend op mij over omdat je iets noemt wat niet relevant is. Ik vraag mij alleen af of regenwater en slootwater niet gezonder is als kraanwater. Als jij zegt van niet dan geloof ik je meteen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omgekeerde osmose betekent dat water in een apparaat door heel fijne filters gestuurd wordt waardoor de mineralen op de filter achterblijven en je heel zuiver water overhoudt. Door dit te mengen met gewoon leidingwater kan je het gewone leidingwater zachter maken. Onder een bruissteentje versta ik een difussor waar je m.b.v. een luchtpompje lucht doorstuurt en zo luchtbelletjes in het aquariumwater krijgt. In een gezond aquarium onttrekt deze lucht meestal net zuurstof uit het water. In lucht zit namelijk 20,9% zuurstof. In evenwicht met water betekent dat 8 à 9 ppm opgeloste zuurstof in water. Is het werkelijke zuurstofgehalte in water lager dan 8 ppm dan zullen luchtbelletjes dus zorgen voor een verhoging van het opgeloste zuurstofgehalte. Is het zuurstofgehalte in water hoger dan 9 ppm dan zullen de luchtbelletjes net zorgen voor een verlaging van het opgeloste zuurstofgehalte. In een gezondaquarium waarin de planten goed groeien zorgen planten voor 100% zuurstof en zal het opgeloste zuurstofgehalte in het water eerder richting 40 ppm gaan.