Welke mogelijkheden zijn er om een aquarium zonder pomp te laten werken?

Ik ben sinds gister begonnen met een aquarium zonder pomp. Deze is vrij groot en er zwemmen 4 guppen in, 1 man, 3 vrouwen.
Ik heb een paar gevorderden vragen wat betreft verzorging. De belangrijkste vraag gaat voor mij uit naar de samenstelling van het water. Ik wil zoveel mogelijk de natuur z'n gang laten gaan, maar vind het ook belangrijk dat ik geen gekke dingen ga doen.

1. Wat is beter: iedere dag 1,2 liter verversen of iedere week 2/3 verversen?
2. hoelang gaat een zuurstofsteen mee?
3. bestaat er een snoerloze pomp?
4. bestaat er snoerloze verlichting?

5. Wat is het effect van een liter regenwater op 30 liter kraanwater?
6. Wat is het effect van 1/2 slootwater en 1/2 kraanwater?
7. wat is het effect van 1/4 slootwater en 3/4 kraanwater?

8. als ik 8 dagen op vakantie ga, is vakantievoer dan nodig?
9. hoelang kunnen guppen zonder eten?
10. wat kan ik naast het gebruikelijke voer allemaal geven? Is het geven van stukjes appel, brinta, gezond? Wat kan ik absoluut niet geven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hoofdvraag kan heel eenvoudig en snel beantwoord worden: GEEN Met je toelichting op je vraag spreek je jezelf tegen, je wil zoveel mogelijk de natuur zijn gang laten gaan maar je wil er wel een zuurstofsteen ingooien?! Verder wil je dan nog verschillende watersoorten mengen met een onbekende samenstelling wat niet raadzaam is. Ik weet niet wat jij verstaat onder een aquarium houden maar zoals jij begint stel ik mij er toch vragen bij. Ik heb laatst nog een vraag beantwoord in verband met het opstarten van een aquarium en stel voor dat je dat eens leest. http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/huisdieren/vraag/564192/aquarium-ziet-erg-troebel-vis Wat betreft het eten als je op verlof gaat: De 2 weken voordat je vertrekt geef je de visjes wat meer dan gewoonlijk (je mest ze als het ware wat vet) als je dan vertrekt voor 8 dagen hoef je je geen zorgen te maken dat overleven ze wel, langer is echter niet aan te raden daar de kans heel groot is dat je dan visjes hebt die met de buik naar boven drijven als je terugkomt. Dan nog even over het voeren van fruit: niet doen, je gaat de waterkwaliteit heel snel om zeep helpen daar de kans groot is dat dit gaat gisten.

Er zijn mogelijkheden om een aquarium zonder (filter?)pomp te laten werken maar deze zou ik alleen adviseren als dit echt nodig is (bijvoorbeeld in kweekomstandigheden bij bepaalde vissoorten). Als je verder geen reden hebt om het water niet te filteren is het dus ook geen goed idee om te gaan experimenteren met levende vissen in een aquarium zonder filter. Wat ook niet kan, in feite, is dat je sinds gisteren een aquarium hebt en er vandaag al vissen in rondzwemmen. Normaal gezien kan dat ten vroegste na een week (voor iemand die weet wat hij doet) of 2 weken (onder normale omstandigheden). Om verder op je deelvragen te antwoorden: 1. iedere week (om de 2 weken mag ook) maximaal 1/2de van het water verversen maar beter nog maximaal 1/3de en de eerste weken zelfs maximaal 1/10de. Het water moet een evenwicht kunnen vinden. Teveel verversen en je helpt dat evenwicht om zeep. Je kan de energie die je in de waterverversing zou steken beter in het in stand houden van een goed aquariumevenwicht stoppen. 2. Je bedoelt een bruissteentje? Lang, aangezien deze normaal gezien niet zou mogen draaien. Het is goed als je er eentje hebt voor noodgevallen maar onder normale omstandigheden heb je het niet nodig, zo ontgas je namelijk het water en verwijder je zuurstof (nodig voor vissen!) en CO2 (nodig voor planten!). 3 en 4. niet bij mijn weten. 5. Hangt van het regenwater af en hoe je dit voorbehandeld. Ook hier weer: experimenteer gewoon niet met levende wezens. Als je weet wat je doet en je hebt te hard water uit je leidingen stromen, gebruik dan gewoon omgekeerde osmose (want als je telkens moet gaan wachten op de regen...) 6 en 7: als je kraanwater te duur vindt moet je geen dieren nemen, ook hier: niet experimenteren. 8. Nee, voeren is altijd riskant aangezien voer vervuiling kan betekenen. In een goed ingedraaid en onderhouden aquarium is de kans dat er iets mis gaat enorm klein, maar Murphy is onverbiddelijk en wanneer zal het mis gaan? Als je op vakantie gaat! Voer voor de vakantie niet meer of minder dan gewoonlijk en stop 1 dag voor de vakantie gewoon met voeren. Vissen kunnen heel lang zonder eten (zeker 3 weken waarmee ook vraag 9 beantwoord is) en vasten is op zo'n momenten beter dan risico's nemen met de waterkwaliteit! 10. Klassiek visvoer, diepvriesvoer, zelfgekweekte artemia (voor jonge vissen).

Bronnen:
http://aquariumfluisteraar.wikidot.com/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100