Stel ik heb een mannetje en een vrouwtjes konijn, één hok en geen plannen om een nestje te krijgen, wie kan ik dan het beste laten "helpen"?

Het hok is aangeschaft en in de komende paar weken ga ik me orienteren op een nieuw vriendje.
Aangezien het een mooi groot hok is en ik het zielig vind om één konijntje alleen te kopen, overweeg ik dus om er twee aan te schaffen.
Natuurlijk zou ik kunnen overwegen om twee vrouwtjes te nemen, maar ik vind juist de mannetjes konijnen zo mooi, omdat ze van die dikke kopjes hebben.
Twee mannetjes staat volgens mij echt garant voor bonje in de tent, dus lijkt een koppeltje met de beste oplossing.

Omdat ik niet echt van plan ben om over één jaar 20 konijnen te hebben, lijkt het me verstandig om maatregelen te nemen. Wie kan ik dan het beste helpen?

Het lijkt me dat de ingreep bij het mannetje het kleinst is, om een vrouwtje te steriliseren moet ze echt opengesneden worden denk ik.
Zitten mijn gedachten er ver naast of geldt het ook voor het mannetje dat er een hele operatie aan vast zit?

Zijn er eventueel nog andere oplossingen (behalve het aanschaffen van een tweede hok)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Cryofiel
13 jaar geleden
Je wilt twee konijntjes omdat ze dan niet zo alleen / eenzaam zijn. Tegelijk noem je de mogelijkheid een tweede hok aan te schaffen. Maar dat is dan toch gemeen? Twee konijntjes die zo graag dicht bij elkaar zouden willen zijn, en die elkaar dan wel kunnen zien, ruiken en horen, maar nooit bij elkaar kunnen komen - da's dan toch dierenkwellerij? Ik zat in eerste instantie te denken aan één groot hok met gaas ertussen, maar hoewel dat al beter is dan twee hokken, is ook dat niet bepaald netjes richting de konijntjes. En in beide gevallen hoef je maar één keer niet goed op te letten en je hebt alsnog een wonderbaarlijke vermenigvuldiging met een factor tien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat tweede hok zette ik dus tussen haakjes om mensen die als optie een tweede hok wilden voorstellen te laten weten dat ik dat niet als optie zie.
Dat zou inderdaad echt sneu zijn, elkaar wel kunnen horen/ruiken, maar niet zien.
jc54
13 jaar geleden
Neem de paashaas zijn eieren af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je er al eens aan gedacht om bij een konijnenopvang te informeren? De rammen zijn dan al gecastreerd, en vaak hebben ze ook al 'kant en klare' vriendenstelletjes in verschillende samenstellingen:-)

Het beste antwoord

Ik heb ook een koppeltje mannetje en vrouwtje..

Beiden, laten helpen is de beste optie ze worden hier allebei rustiger van en lief voor elkaar. ze hebben dan ook geen drang om elkaar steeds te berijden...ook het vrouwtje doet dit bij het mannetje in haar ' periode'.

daarbij is het bij vrouwtjes een heel goed middel om baarmoederhalskanker te voorkomen wanneer met sterilisatie ook de baarmoeder wordt verwijderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

bij een ram is de operatie makkelijker dan bij het vrouwtje dan een snede via hun buik net als een poes ja je gedachten zijn goed ja echt een 2e hok is het beste vraag het na bij een dierenarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het vrouwtje is de operatie ook niet moeilijk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En een tweede hok vind ik zelf geen optie, omdat ze dan alsnog zielig alleen in een hok zitten.
Het licht eraan wat je wilt als je het niet uit maakt hoeveel geld het kost moet je het vrouwtje laten steriliseren omdat ze dan minder krans krijgt op veel ziekte's maar dat is idd wel iet meer en duurder. Het mannetje kan ook worden gesteriliseerd dat is makkelijker goedkoper maar hij zal dan gewoon evensnel bepaalde ziekte's krijgen als normaal. Dus het is wat je wilt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
innitje heeft gelijk
een vrouwtje dat niet geholpen is, krijgt na haar vierde jaar last van baarmoederkanker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, een collega heeft het nagevraagd bij een dierenarts en die wist daar niets van.
Heel vroeger twee vrouwtjes gehad en die zijn beiden rond de 7 geworden, zonder problemen (hoewel de ene het laatste jaar altijd verkouden was).
Bij het mannetje, hij valt het vrouwtje dan minder lastig, wordt zelf rustiger en als je alleen het vrouwtje laat helpen krijgt ze het heel moeilijk door het mannetje.

Castratie en Sterilisatie
Castratie en sterilisatie worden vaak door elkaar gehaald. Castratie houd in dat bij de ram de zaadballen en een stukje zaadleider worden verwijderd, en bij een voedster de baarmoeder en eierstokken. Sterilisatie houd in dat de zaad of eileiders worden afgebonden of doorgeknipt. Het best is dus om je konijn te laten castreren, hierdoor veranderd namelijk de hormoonhuishouding. Je konijn gaat minder rijden en stopt met sproeien, word soms aanhankelijker en soms iets minder druk. Als je een ram alleen laat steriliseren zal hij, als hij samen komt te zitten met een voedster, haar bijna "verkrachten" en nauwelijk met rust laten. Dit is natuurlijk niet fijn voor de voedster
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk verhaal, dank voor je antwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf heel lang konijnen gehad, eerst 2 en dat eindigde op 13, toen moest er wel wat gebeuren ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, 't blijven leuke beestjes.
Lekker van het zomer met zijn tweeën spelen in de grote ren... zie het al helemaal voor me, alleen moet ik de vriendjes zelf nog aanschaffen en dat wordt toch wel op zijn vroegst april, omdat het buitenkonijnen gaan worden en het nu 's nachts naar mijn smaak nog te koud is
Bij het mannetje want nouja...
Een vrouwtje kan niet dekken en zonder het mannetje dus geen baby's krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Geen enkel konijn kan baby's krijgen..... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je het vrouwtje laat helpen kan ze ook geen baby konijntjes meer krijgen
Beide laten helpen, mannetje omdat die anders blijft proberen en vrouwtje omdat castratie preventief tegen baarmoederkanker/ontsteking werkt, net als bij de teef. Dus beste is beide laten helpen. Wel super goed om 2 konijntjes te nemen :)!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk. Dank, +
amigo
13 jaar geleden
precies mijn antwoord. Ik kan er nog bijzetten, dat ik broer en zus nam met het idee dat ik ze dan zou laten helpen. Wat ik "even" over het hoofd had gezien was dat ze met 3 maanden geslachtsrijp zijn en pas vanaf 5 maanden kunnen worden geholpen, dus wij zaten 2 maanden met 2 (!!!!) hokken, wel tegen elkaar aan dat ze "vriendjes" konden blijven en af en toe mochten ze "gechaperonneerd" even bij elkaar, zucht.......
amigo
13 jaar geleden
nog een ps. ik heb het vrouwtje uiteindelijk NIET laten doen omdat het mannetje al twee keer onder het mes moest omdat de hechtingen opengesprongen waren en het voor vrouwtjes toch wel een forse ingreep is. Ik zal er weer eens overdenken of ik daar nou goed aan doe of niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, pas vanaf 5 maanden kunnen ze worden geholpen.. Dat is informatie die ik nog niet had. Bedankt voor deze tip. Mischien dat ik er anders ook gewoon een cavia bij moet zetten, dat was ook het vriendje van mijn vorige konijn.