Corrigeert moederhond haar pups correct?

Wij hebben een nestje pups van nu bijna 4 weken oud. Alles gaat goed en moeder doet goed haar best. Het is haar eerste nestje.
We hebben ons goed voorbereid en ingelezen en vanuit mijn jeugd heb ik al ervaring, maar dit heb ik nergens kunnen vinden.
De pups beginnen nu geluiden te produceren bij het spelen met elkaar en grommen bijvoorbeeld. Moeders begint dan te blaffen. En komt tussenbeide. Op dezelfde manier/alsof ze aanslaat voor een stel vechtende katten buiten.
Is dit normaal of gaat ze hierin te ver?

Verder is er 1 pup die alles bij elkaar kan krijsen als het haar even niet 'zint'. Ze kan bijvoorbeeld haar broers en zussen niet vinden. Alle pups maken natuurlijk geluid, maar deze schreeuwt wel heel erg snel. Moeder reageert niet echt op dit extra gepiep. Normaal of moet ik hier toch wat mee?

5 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Het zal allemaal wel goed komen. Honden volgen in deze hun instinct en dat komt bijna altijd goed. Laat ze gewoon hun gang gaan.......
5 jaar geleden
Het tussenbeide komen is goed, meestal blaffen ze hier niet bij maar dat is wellicht ook afhankelijk van ras, sommige honden zijn nu eenmaal heel verbaal. De pup die erg schreeuwt zou ik extra in de gaten houden, ziet of hoort ze wel goed? Bij twijfel even bij de 6 weken enting of titter de dierenarts even vragen deze pup goed te beoordelen. Verder is het belangrijk dat je in deze periode de pups in aanraking laat komen, maar alledaagse zaken en materialen. Niet de hele dag maar gedoseerd, verschillende speeltjes, een lege doos om in te klauteren, een speeltentje, vreemde ondergronden, klimmen en klauteren (hoe stuur ik mijn lijf) life-skills moeten ze nu opdoen zonder teveel overprikkelt te worden. Neem de moederhond ook af en toe even wat langer mee voor een wandeling als de pups rusten of slapen. Of ga wat anders leuks doen. Neem dagelijks pup voor pup even bij je en betast op een rustige en besliste manier de pup. Tactiele aanrakingen bevorderen de neurologisch verbindingen in de hersens. Nu is het te laat maar Sam Turner heeft een hele leuke lezing over dit onderwerp en dat is heel leerzaam en interessant voor een fokker. Neem de komende weken de pups eens mee naar bijv. een tuincentrum (even wat hulptroepen inschakelen of de toekomstige eigenaars), doe alvast aan benchtraining en zo zijn er veel dingen waarbij je de moederhond kan helpen in de opvoeding. De komende weken zal moeder steeds vaker de pups hun gang laten gaan totdat het uit de hand loopt. Veel plezier nog (buiten het opruimen van de....)
jodyenboyke
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Precies, fysiek contact en gewenning aan van alles. Stofzuiger wordt vaak vermeld, maar er is zoveel meer.