Mijn puppy piept heel veel, gaat dit nog over?

Ik heb een teckeltje van 4 maanden. Als we in een openbare gelegenheid zijn (bibliotheek, winkels, restaurant) piept hij bijna non-stop. Ik weet niet wat de reden is, maar ik denk gewoon opgewonden/enthousiast/overprikkelling. Mijn vraag is of dit vanzelf overgaat, of wat ik er zelf aan kan doen. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ps. Thuis piept hij dus niet, het is alleen als we in openbare gelegenheden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Honden in een restaurant ?? Dat ga je niet menen....
(Winkel en bibliotheek vind ik ook niet echt fris trouwens.....)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb echt een hekel aan dit soort reacties. Ja, een hond in een restaurant. Het is een klein hondje, ik draag hem als we in een winkel zijn (geen supermarkten ofzo) en met restaurant bedoel ik meer een lunchcafe, voor een kopje bijvoorbeeld. In de bibliotheek mogen ze binnen, het personeel vindt het zelfs leuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@doodie: ik begrijp dat je het leuk vind om hem overal mee naartoe te nemen, maar sommige gelegenheden mag een hond niet binnen komen, bijvoorbeeld winkels / supermarkten, maar eigenlijk overal waar sprake van voedsel is, dus ook een lunchcafé en dat je hem draagt, dat maakt feitelijk niet uit, een boete krijg je toch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn hond gaat ook bijna overal mee naartoe, ik heb er nog nooit een negatieve reactie op gekregen.. Het is juist goed om, als ze zo jong zijn, ze overal mee naartoe te nemen. Wat ik viezer vind zijn die kleine kinderen die overal met hun tengels aan zitten ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
't is allebei niet zo schoon, maar een hond is verboden i.v.m. hygiëne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, jij mag er wel een hekel aan hebben, maar het feit dat JIJ honden leuk vind, betekent natuurlijk niet dat dat voor iedereen geldt en je ze overal mee naar toe kunt sjouwen. Dat het soms mag is mazzel voor jouw - pech voor anderen. Veel mensen durven er niks van te zeggen, juist omdat hondenbezitters nogal vijandig kunnen reageren. Die zien soms blijkbaar niet eens meer dat het een DIER is. Maar in een restaurant, sorry, dat vind ik echt smerig gewoon. Alleen de geur van een (zelfs schone) hond al. En meestal vooral het gekef. En nee, ik ben geen hondenhater, absoluut niet. Je opmerking over kinderen slaat natuurlijk nergens op en is een zielige, slappe vergoeilijking van je eigen gedrag-ondanks de knipoog. "Overal mee naar toe nemen" betekent op bezoek bij familie/vrienden enzo ; contact met andere mensen en honden. (Als die dat willen ; zelf zal ik niet snel mensen met een hond binnenlaten, want we hebben nu eenmaal een kat - en de geur blijft dagen hangen. )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg nergens dat ik mijn hond meeneem naar een restaurant, trouwens, jawel, 1 keer. Van de eigenaar heb ik toestemming gekregen (wel zo netjes om het tijdens het reserveren te vragen ;-)) en weet je, niemand, écht niemand heeft gemerkt dat er in mijn tas een hondje zat, niemand heeft er last van, niet qua verzorging en gedrag. En juist als ze jong zijn kun je ze het beste overal (tot op een bepaalde hoogte natuurlijk) meenemen. Dat is heel belangrijk voor de socialisatie, anders krijg je, wat jij zegt, een keffer. En blindegeleide honden zijn ook honden, natuurlijk super dat ze hulp bieden, maar in principe net zo onhygiënisch, vind je dat dat ook verboden moet worden dan? Een kennis van ons heeft nooit kinderen kunnen krijgen en heeft een hond, dat is geen vervanging, maar de liefde die ze van haar hond krijgt is haar veel waard. Zij neemt dus echt overal haar hond(je) mee naartoe, is dat niet toegestaan gaat ze niet. Veel mensen accepteren dat bij haar een hond hoort, het is nooit anders geweest. Je kunt je namelijk ook in een ander verplaatsen in plaats van meteen je oordeel klaar te hebben. Ik vind wat jij zegt veel te zwart/wit, kleine hondjes zijn vaak schoner dan menig mens wat rondloopt.. Geen excuus, maar daarom niet minder waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Nee, Doodie zei dat ; mijn reactie was ook op haar vraag, niet op latere antwoorden. Nee, blindegeleidehonden en gehandicaptengeleidehonden zijn uiteraard en terecht een uitzondering, maar die zijn in de regel wel altijd goed opgevoed, waar het bij veel schoothondjes juist nogal aan schort. Maar ook die vind ik in een restaurant niet prettig, nee. Dat veel mensen het wel accepteren is mooi. Maar ook schone honden ruiken naar hond, (al ruiken eigenaren dat vaak net zo min als rokers hun rook ruiken). Campings geldt hetzelfde. Helaas al meerdere vakanties min of meer gedeeltelijk verpest zien worden door op een volgens de beschrijving HONDVRIJE camping toch zo'n keffend,schijtend, je achterna rennend 'substituut-kind' te hebben. Zeer onaangenaam. (Wel een paar gratis vakanties opgeleverd;) ) "Is dat niet toegestaan, dan gaat ze niet". Kijk, zo hoort het. Als alle hondeneigenaren dat deden, hadden we helemaal geen probleem. Dan weet iemand die er niet van gecharmeerd is precies welke plekken je moet mijden wegens honden, en waar je in elk geval géén honden hoeft te tolereren. Dat is waar het nu vak scheef loopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb trouwens geen negatief oordeel over honden , alleen over de plaatsen waar ik er liever geen tegenkom. Zonder een echte hondenhater te zijn, want die heb je ook nog. Dat niet elke hond stinkt (maar ruiken doe je ze allemaal), dat sommigen nauwelijks blaffen, en dat ze niet allemaal tegen je opspringen, dat weet ik wel. Maar dat zie je niet tevoren aan de hond. Op sommige plaatsen horen ze dus niet alleen vanwege de overlast en hygiene, maar ook omdat niet iedereen te pas en te onpas in gezelschap van honden wil verkeren, niet thuis. In restaurants en op hondvrije campings zijn wat mij betreft de belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het piepen, lieve mensen! Het gaat over het piepen! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als het nu wél toegestaan is, wie ben jij, en alle andere mensen die het niet graag zien, om er dan wat van te zeggen? Zolang de eigenaar van de zaak het toe laat is het ok. Ikzelf loop trouwens niet overal naar binnen zonder het te vragen, hoor. Zoals ik al zei, vooral bij eetgelegenheden vraag ik gewoon toestemming, mag het niet ben ik weg. Vaak zijn ze ook zo vriendelijk om een bakje water weg te willen zetten, maar dat wil ik zelf niet. Maar soms vind ik het overdreven, als je bijvoorbeeld in een mediazaak buiten wordt gezet (hond zit nog steeds in de tas, even voor de duidelijkheid). Word mij dan verzocht te vertrekken doe ik dat zonder er tegen in te gaan, maar ik vind het wel overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Doodie: Er wordt hier anders behoorlijk gepiept ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, idd! Maar ik ga er ook even mijn mening over geven, en ik zeg; leven en laten leven. Ik ben er ook niet altijd van gediend als mensen naast mij komen zitten met een blêrend kind, maar wat doe je eraan... In Nederland heeft bijna iedereen een huisdier, en honden zijn hier echt niet vies. Ze worden getrimd, geborsteld, gewassen, gepoetst enz enz. Je kunt wel over alles gaan zitten muggenziften maar dan ben je nog wel even bezig. Ik vraag het trouwens ook altijd, of het mag. En echt, 9 van de 10 mensen vinden het gewoon LEUK om zo'n klein schatje te zien!
Ivana
11 jaar geleden
Ik weet zeker dat ik er hier uit lig.
Mijn jachthond gaat altijd mee naar de camping. Ligt los bij de tent. Gaat mee naar restaurants waar dat is toegestaan en ligt dan op haar eigen kleedje aan mijn voeten onder tafel. Pas als ik vertrek wordt ze opgemerkt.
Mijn vorige hond was ook 'aaihond' in het ziekenhuis en in de inrichting van de geestelijk achtergebleven medemens.
Een goed opgevoede hond is een zegen voor velen, niet alleen voor de eigenaar. Iedereen mag zijn mening hieromtrent hebben, maar ik wil wel even een lans breken voor het dier dat door de eeuwen heen ons het meest na staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ivana; je ligt er niet bij mij uit, integendeel.
ik ben tegen niet opgevoede, opgewonden, opgefokte (kleine) hondjes die niet als hond worden behandeld.
ik ben voor honden die wel opgevoed zijn en dus onder appèl staan. een hond die keurig 'op zijn plaats" blijft is véle malen prettiger ook in een restaurant dan onopgevoede luidruchtige kinderen die door de ouders "los" gelaten worden en door een restaurant rennen, schreeuwend.
dat heb ik altijd mateloos irritant en heel erg hinderlijk gevonden.
Ivana
11 jaar geleden
Bedankt Jodokus. En met die opmerking van aai-hond in een ziekenhuis wil ik maar even opmerken, dat honden DAAR niet als onhygiënisch gezien worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat op zich eigenlijk vreemd is ... maar in dit verband wel duidelijk.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Van mij mag een hond best in een winkel of waar dan ook komen. Zo lang de hond niet in direct contact komt met de koopwaar. Ben verbaasd dat het mag in die Bibliotheek trouwens... Maar bij V&D in Deventer, waar ik een tijdje als winkelsurveillant heb gestaan, kwamen ook honden die gewoon tegen de kleding piste en drollen achter lieten. En dan de baasjes "Hij kan toch niet weten dat het hier niet mag? Wat wilt u dat ik nu doe? Het oprapen?" eh ja, lijkt me wel. Opvoeding is gewoon het belangrijkste :-) Ik kan je helaas geen antwoord geven over het piepen Doodie ;-)

Het beste antwoord

Lastig dat je puppy piept, dit kan zeker stoppen, vaak is het een fase waar ze even doorheen moeten. Sommige honden blijven dit doen of het gaat over in veelvuldig blaffen.
Socialiseer je hond goed, neem hem dus naar veel dingen toe. Laat hem regelmatig aan nieuwe dingen wennen, denk aan geluiden, mensen(en hulpmiddelen rolstoel etc) verkeer, dorp, markt etc.
Dit draagt er aan bij dat hij stabieler word.
Een pup van 4 maanden is ook nog erg jong om in een restaurant in een tas stil te moeten zitten. Dit is gewoon niet leuk voor ze. Hou het in eerste instantie bijv bij een glas drinken en breidt het pas uit als het goed gaat.
Zorg dat je pup voor die tijd goed uitgelaten is, zodat hij een beetje moe is en het makkelijker is om stil te moeten zitten.
In de link nog uitleg over de taal van de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een pup doet veel indrukken op, als je hem overal mee naar toe neemt. Zorg inderdaad dat de pup niet overprikkeld raakt. Het piepen moet je volledig negeren en absoluut geen aandacht geven als ie aan het piepen is. Niet aaien, niet praten, niets.
Pas als de hond stil is , mag je aandacht geven.
Neem je pup niet overal mee heen, niet iedereen vind dat prettig.
Ga naar een puppy-training en kan je je probleem voorleggen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Laatste zin moet zijn: ga naar een puppy-cursus, daar leer je veel over gedrag en kan je je probleem ook voorleggen.
jodyenboyke
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Inderdaad geen enkele aandacht aan schenken,alleen heel vervelend voor de anderen die aanwezig zijn.
Er zijn inderdaad honden die van nature om alles piepen. Dat is vaak opwinding en overprikkeld zijn. Jachthonden die dat doen worden van de les verwijderd omdat ze de rust verstoren.
Dergelijke honden moet je met zorg socialiseren en niet te veel tegelijk opdringen. Als ze beginnen te piepen ga je weg van de plaats waar ze het doen. Gaan ze door, dan moet je zeker niet tegen ze praten, maar een correctie mag wel. Helemaal negeren gaat niet werken. Je moet het gedrag doorbreken. Doe net als de hondenfluisteraar en por met een of twee vingers kort maar krachtig tegen de zij.
Met een maand of zes moet het echt helemaal over zijn, anders moet je wat forser optreden door hun aandacht te eisen en ze tot stilte te dwingen.
Dit zelfde geldt voor zinloos blaffen.
Ivana