Hoe plast een gezonde kat?

Ik zag een kat tussen twee geparkeerde auto`s staan. De staart ging loodrecht omhoog, en begon te trillen. Vervolgens plaste de kat recht naar achteren tegen de bumper van een geparkeerde auto.

Is dit normaal plasgedrag van een gezonde kat?
Of heeft het dier misschien een ziekte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ja, dit is op zich normaal gedrag voor een kater of poes. Ongecastreerde katers doen het vaker, maar ook gecastreerd kunnen ze het doen en dus ook poezen kun sproeien. Het kan afbakenen zijn, maar ook wel stress. Let wel op dat ie het in huis niet doet, het ruikt nl sterker dan urine en is lastig weg te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wat je zag was sproeien. Dit is iets wat mannelijke katten doen om het territorium te markeren. Het is dus niet echt plassen, en volledig normaal (maar over het algemeen wel omgewenst).
Dit gedrag verdwijnt/verminderd meestal bij een gecastreerde kat.
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Ook poezen kunnen sproeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En als een poes/kater niet plast voor afbakening van het territorium dan plassen ze zittend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus
Zoals gezegd is dit markeergedrag. Niet alleen katers maar ook poezen kunnen dit gedrag ten toon spreiden.
Ivana