hoe kan ik mijn kater leren om niet meer de hele tijd aan mij te plakken?

Mijn tweejarige kater (die ik vorige week in het asiel kocht) plakt de hele tijd aan mij. nu is dat wel leuk natuurlijk, een aanhankelijke kat, maar het is echt wat overdreven. als ik ga zitten springt hij snel op de stoel, zo snel dat ik al enkele keren op hem ben gaan zitten. hij loopt voortdurend voor en tussen mijn voeten (waardoor ik moet oppassen om niet op hem te trappen of te struikelen). als hij in de zetel ligt moet ik hem maar aan te kijken of hop..; daar gaat hij.het is soms echt gevaarlijk (bv. als ik met een zwaar voorwerp van de trap moet).
als ik lees kruipt hij tussen het boek en mijn hoofd. Hij krabbelt ook de hele tijd met zijn pootjes over en weer (het schijnt een gebaar te zijn dat zogende kittens maken bij de moederkat en dat sommige katten hun hele leven herhalen als ze het naar hun zin hebben).
ik trek een deken over mij omdat hij anders mijn kledij stuk maakt met zijn nagels, maar hij gaat dan op zoek naar een manier om toch in mijn kledij te kunnen krabbelen.
nu wil ik het beestje ook niet bruskeren, hij heeft echt een moeilijke tijd achter de rug (vorige baasjes deden hem weg, naar het asiel, samen met zijn zusjes en broertjes, maar ik kan helaas geen 5 katten houden natuurlijk...).
Hij heeft voldoende eten en drinken, dus het is geen "bedelen" om voedsel, wellicht wel om aandacht.
Hoe kan ik hem leren om een ietsjepietsje voorzichtiger te zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

@Liveisgreat!: wat leuk!! gefeliciteerd en spannend... Het eerste wat ik je moet vragen is ernstig te overwegen om er een broertje bij te nemen. Letterlijk een broertje, dat hij misschien nog herkent, als het slechts 1 week geleden is dat hij hem zag in het asiel. Dat geeft de beste kans van slagen. Twee katten die elkaar bezig houden, ook als je niet thuis bent, heel belangrijk en mijn ervaring is dat het beter is om 2 dieren te nemen. Het "trappelen" of "pompen" met zijn pootjes/nagels op de borst is inderdaad een overblijfsel van de tijd dat hij gezoogd werd en heeft als doel de moedermelk te stimuleren. Echter het heeft ook het effect van expressie van genot, dat hij inderdaad nog vele jaren zal toepassen bij ervaring van genot. Wat mijn antwoord op mijn "genietende" katers was: zodra ik thuiskwam (schoenen uit en) een "thuisshirt" en een "thuistrui" aantrekken. Zodra iets van normale kleding een vlekje of iets dergelijks had, niet meer puntgaaf was, degradeerde ik dit kledingstuk tot "huis" of "werk"-kleding, iets ouds dus. Vanaf dat moment was het niet meer erg dat de katten af en toe nageltjes gebruikten tijdens het genieten. De extreme aandacht is heel logisch wanneer je dagelijks weg bent (hele dagen?) hij wil aandacht en komt dat opeisen, zodra je thuis bent. Nogmaals een tweede kat is ook in dat opzicht zeer nuttig. Nog een kleinigheid: hij is toch hopelijk wel gecastreerd/geholpen? Als dat niet zo zou zijn, krijg je grote problemen, maar hij is uit het asiel dus dat zal wel gebeurd zijn. Het je ook aan chippen gedacht, voor het geval hij een keer ontsnapt, dan is hij herkenbaar en traceerbaar. Een halsbandje is reuze gevaarlijk, veel katten binnen-en buitenshuis hebben zichzelf daarmee opgehangen, dus doe dat liever niet! Veel plezier met deze aanwinst, aandacht is wat hij wil en wat je zeker ook moet doen is spelen, als hij alleen is, "moet" je 's avonds een paar keer 10 minuten met hem spelen, vergeet het niet: aluminium folie-balletje gooien, met een hengel en een touwtje eraan heen en weer zijn pootjes ontwijken, een kartonnen doos met een paar gaten erin, daar kan hij ook alleen mee spelen overdag. Nou als je nog iets wilt weten, vraag het! Toegevoegd na 5 minuten: Als mijn kater een enkele keer op bed mag slapen, wil hij op mijn hoofdkussen en dusdanig dat ik amper ruimte heb en amper adem, meneer wil tegen mijn gezicht aan liggen... Maar op je voeten liggen kan net zo goed, 't is afwachten. Toegevoegd na 9 minuten: Na aandacht: basta genoeg!

Je bent dus op zich wel blij met een aanhankelijke kat (beter dan ééntje die nooit op schoot wil en schuw is) maar je bent bezorgd dat je hem pijn doet doordat je op hem gaat zitten enzo. Het goede nieuws is: het zal vanzelf beter gaan. Ten eerste heeft de kat heel wat meegemaakt, en heeft hij jou nu hard nodig voor zijn gemoedsrust, dus als hij meer gewend is zal hij zelfstandiger worden. Ten tweede zal jij je zesde zintuig ontwikkelen, waardoor je vanzelf eerst met je hand over een stoelzitting veegt vlak voor je gaat zitten, drie keer controleert voordat je een deur sluit of er echt geen kattenstaart tussen zit, langzaam een trap afloopt, zeker als je iets in je handen hebt, en je aanpast als je de krant leest, dat je dat stukje waar hij bovenop zit overslaat tot een andere keer. Onze katten en wij hebben in het begin ook aan elkaar moeten wennen. Overigens is het helemaal geen gek idee om er 1 broertje bij te halen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100