Waarom vind mijn kat bepaald fruit smerig reuken?

Als ik mijn kat sinasappel, manderijn of banaan laat reuken rent hij altijd weg of trekt hij zo een zeur gezicht. Hoezo vindt hij deze soorten fruit niet lekker ruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

als ik vertel over de dalmatiner van mijn oom die appels heel erg lekker vond, ze graag at, moet ik erbij vertellen dat hij zo van pup af aan opgegroeid was. en een hond, dat weten we allemaal, heeft een goede neus.

ook mijn kater vindt een mandarijn en een sinaasappel niet fijn ruiken, hij trekt zijn neus bij elkaar/op, meteen draait hij zich om en loopt dan weg.

ik denk dat het meer in de hoeveelheid en soort luchtjes zit die van citrusfruit af komen.
het is niet een 'rustige' lucht (appel) maar een sprankelende/ spuitende lucht, teveel van het goede voor die hele goede kattenneus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zal gewoon persoonlijk zijn, net zoals jij ook bepaalde dingen niet lekker vindt ruiken. Overigens weten katten precies wat goed voor ze is, kennelijk is dat fruit niet goed voor zijn gesteldheid, maar Rieneke weet daar meer van!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb hier net drie katten aan een banaan laten ruiken, gepeld en ongepeld, maar alledrie mijn katten werden er niet heet of koud van.
citrusvruchten echter zijn een ander verhaal.
pel maar eens een mandarijn bijvoorbeeld, en wij ruiken dat, zelfs op enige afstand, meteen.
en dan te bedenken dat wij maar een armzalig reukvermogen hebben.
de kat, die ineindig veel beter kan ruiken dan wij, zal dat terecht als een geurbombardement ervaren.
daarnaast zijn katten sowieso niet gecharmeerd van de geur van etherische olie zoals die in de schil van citrusvruchten zitten.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
het reukvermogen van de kat is niet alleen veel beter, maar ook anders dan dat van ons.
naast hun neus hebben ze nog een ander reukorgaan, nl het orgaan van jacobson.
bij mensen is dit slechts rudimentair aanwezig.
verder heb ik toch nergens geschreven dat katten miljoenen malen beter ruiken?
dat maak jij ervan.
mensen hebben 5 miljoen reukcellen, katten minstens 200 miljoen.
verder is de oppervlakte van het reukslijmvlies dubbel zo groot als dat van de mens.
tot slot blijft de geur langer in de neus van de kat; als hij uitademt wordt de opgesnoven lucht niet naar buiten gedreven.