Hoe komt het dat een kat zich geen pijn doet of nagels breekt bij het krabben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien komt dat hierdoor. Doordat nagels zijn ingetrokken bij het krabben. Verder is er nog iets aparts aan de hand bij kattennagels:

Katten hebben klauwen die uitstulpbaar zijn. Standaard zijn de nagels ingetrokken, maar een kat kan ze uitslaan om bijvoorbeeld in bomen te klimmen of een prooi te vangen. Aan de voorpoten zitten 5 klauwen, aan de achterpoten 4. De klauwen slijten niet af door het lopen zoals bij een hond. Rond de nagel zit een soort van hulsje. Daaronder groeit een nieuwe hoornlaag. Het oude hulsje komt eraf bij het krabben en daaronder komt de nieuwe, scherpe nagel tevoorschijn. Het is dus niet zo dat een kat zijn klauwen scherpt door ergens aan te krabben, wel komt hierdoor het oude hulsje eraf en komt de nieuwe nagel eronder tevoorschijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ten eerste heeft een kat sterke nagels.
ze zijn ook rond he, dus scheuren ze niet zo snel als onze nagels.
En of een kat pijn heeft weet je niet, Een kat gaat bij zo'n (lijkt me niet heel grote) pijn niet met zijn poot de hele tijd zitten van: hij doet pijjnn!!
En als ik mijn nagels scheur doet t ook niet zeer, dus k weet niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kat waarmee ik van doen hebt breekt wel degelijk haar nagels bij het krabben.
Zij heeft overigens moeite met het intrekken van haar nagels.