Mag je als je een hond in een warme auto in de zon ziet zitten een raam inslaan, zonder problemen met justitie te krijgen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (12)

ja het is zelfs wettelijk verplicht om een beest in nood te helpen! zo zeggen ze et bij de dierenbescherming..
ik zou het zelfs al doen ook al zou ik wel gezeik krijgen wat 1 ding is zeker na je eigen gevoel heb je wel een wezen gered uit nood. hierbij een link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van de situatie is, als het namelijk levensbedreigend is, dan MAG je het autoruit stuk slaan!
Pas wel op bij het inslaan dat de splinters het beestje niet moeten raken.

Persoonlijk zou ik altijd de politie inschakelen om te helpen, dan ben je zeker van je zaak. Wellicht krijg je anders ook nog eens flinke klappen van de eigenaar welke er dan natuurlijk net aan komt en GEEN begrip heeft voor de situatie (deze liet het hondje natuurlijk ook al zitten, dus veel begrip zullen ze niet hebben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je mijn hond zou redden op die manier mag dat. En krijg je geen problemen met de justitie, maar een bos bloemen toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er precies zo over denken. Nu is het natuurlijk wel bijzonder onwaarschijnlijk dat jij en ik, en anderen die hier zo over denken, een dier in een hete auto in de zon zouden laten zitten...
paulus811
13 jaar geleden
Het opwarmen van de auto gaat veel sneller dan men denkt, zelfs na een tankbeurt van 2 minuten in de zon gisteren was de auto al ongeveer 10 graden warmer geworden (even een gokje, maar het gaat supersnel). Mijn honden wisten niet hoe snel ze hun kop in de aircoblazers moesten stoppen toen ik de motor startte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist paulus811, daarom altijd water mee in een bak en ramen open als de motor uit is.
Er zou een wetsontwerp moeten komen dat er niemand in een voer of vaartuig mag achterblijven, geen minderjarige kinderen of dieren.

Met het bevrijden van mens of dier zou ik technisch een ruit inslaan om minimaal een deur te kunnen openen.

Ik zou wel omstanders alarmeren die getuige zijn van mijn daad. Noteer vooraf het kenteken, dat wordt vaak vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat voorstel wordt op een andere planeet in een andere tijd ;)
paulus811
13 jaar geleden
Denk het ook en ook niet uitvoerbaar. Als het buiten 12 graden is, is er geen enkel bezwaar om de hond even 5 minuten in de auto te laten. Bij een overtreding moet je dus bewijzen hoe warm het was en dat wordt lastig. Wel ben ik voor zeer hoge straffen als het dier in de auto bezwijkt, maar je kunt je afvragen of een hond met zo'n baas niet beter af is dan. Gewoon zonder pardon de ruit intikken, de gevolgen zie je later wel maar zijn nooit zo erg dan een beest te zien lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies paulus811, zag het al voor me, iemand van 15 mag niet in de auto achterblijven, die is tenslotte minderjarig ;)
Geen idee of het officieel mag...maar ik zou het zonder twijfel doen. Ik zou daarna direct ook de politie bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou toch eerst contact opnemen met de politie voordat ik eigenhandig een ruitje in zou tikken.
want ik denk dat als zijn baasje naar de auto komt terwijl jij bezig bent met zijn auto/hond hij wel eens heel vervelend zou kunnen reageren.
ik denk niet dat hij/zij jou argument zal begrijpen.
want anders had hij zijn/haar hond niet in de auto laten zitten met heet weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevoelsmatig zeg ik Ja,maar ben bang,dat de wet er anders over denkt. En des voitures eigenaar ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zit safer als je meteen naar de politie of dierenbescherming belt.
Binnen een paar minuten kunnen ze bij je zijn. Je voorkomt hier een hoop eventuele narigheid mee en weet zeker dat de gebelde diensten de hond uit zijn benarde positie zullen bevrijden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag officieel niet. Je kunt wel de politie bellen en zeggen dat je een hond moet helpen want dat die aan het sterven is door de hitte. Je vraagt of je de ruit mag inslaan, want je bent bang dat het anders te laat is voordat de politie er is. Ik wed dat je toestemming krijgt, want de politie is nl.ook verplicht om een dier in nood te redden. Alle gesprekken worden opgenomen, dus je bent ten aller tijde gedekt bij evtl. schadevergoedingseisen v.d. autoeigenaar. Je kan nu met een gerust gevoel de ruit inslaan en de hond helpen. Er komen meestal direct getuigen en dan wacht je met de omstanders op de politie en die handelen alles verder af.
amc
13 jaar geleden
Helaas mag dat niet.. (ook al ben ik het er niet mee eens!) je mag in situaties die mensenlevens bedreigen heel ver gaan, maar dat telt niet voor dierenlevens..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeien, doen we het toch lekker ;) en de gevolgen zien we wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk naar mijn link die ik erbij heb gezet dat zegt degelijk wel wat anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, menneke, maar er staat geschreven dat 'een aantal verzekeraars' de schade zullen vergoeden. Dat wil nog niet zeggen dat het mag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zou ik het nog doen :D
Het is als volgt: je moet zeker weten dat het dier in nood is; dwz het reageert bijna niet meer. Vervolgens vraag je een voorbijganger getuige te zijn van wat je gaat doen. Daarvan naam en adres opschrijven. Vervolgens maak je van de auto het kleinste ruitje stuk (zo min mogelijk schade veroorzaken). Van het hele gebeuren wordt wel proces verbaal opgemaakt, maar je moet wel, dmv je getuige, aantonen dat het dier in nood was. Als je het dier uit de auto hebt en er is nog geen dierenambulance ter plaatse, kun je hem het beste koelen via de voetzolen en proberen een slokje water te geven. Blijf bij het dier tot de eigenaar of dierenambulance er zijn; vanaf dat je het ruitje ingooit ben je verantwoordelijk. Als die er zijn draag je dit weer over. Foto's maken van het bewusteloze dier is ook altijd nuttig. Je staat zelf sterk en je kunt de politie ermee helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het mag weet ik niet,maar ik sla het raam in....
ik zie wel wat de gevolgen ervan zijn,maar ik vindt het dier vele malen belangrijker...
daar heb ik wel een boete voor over.