Mijn kat vraagt meer aandacht dan ik hem kan geven. Wat kan ik doen?

Gaat om een gecastreerde kater van bijna 7. Ik woon alleen, en er is één andere kat in huis, waar hij het goed mee kan vinden.

Kat is een echte knuffelkat. Veel op schoot, op bed, en om je heen lopen om aandacht. Heerlijk dus voor iemand die alleen woont. Het lijkt alleen alsof hij meer aandacht nodig heeft dan ik hem kan geven: hij blijft ook na een half uurtje intensief spelen steeds om me heen lopen, en vraagt dan om iets waarvan ik niet weet wat het is. Ik bied mijn schoot aan: dat wil hij niet. Ik pak een speeltje: dat hoeft niet meer. Ik aai en knuffel, maar dat is niet genoeg. Het voelt alsof ik altijd tekort schiet ten opzichte van m'n kat. Het enige moment waarop hij écht tevreden is, is wanneer ik op bed lig. Maar daar lig ik geen hele dagen.

Ik ben veel thuis: doe veel werk en studie vanuit huis, en werk twee dagen buitenshuis, en nog niet eens hele dagen. Er zijn genoeg speel- en verstopplekjes in huis, en ze hebben behoorlijk wat hoge verstop- en klimplekjes ook. Ik speel veel met ze, en koop regelmatig nieuwe speeltjes. Ze kunnen naar buiten, hebben in huis de ruimte, en de bakken weten ze prima te vinden. Toch vraagt m'n ene kat regelmatig urenlang iets van mij wat ik hem blijkbaar niet kan geven. Hij krabt veel aan behang en meubilair, en soms sproeit en plast hij op de gekste plekken, meestal als ik nét even iets doe waarbij ik hem éven geen aandacht kan geven. Medisch is er niets aan de hand. Hij zit dus niet lekker in z'n vel. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij vind jou gewoon lief!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gek het misschien klinkt, maar ik zou een afspraak maken met je dierenarts. Die kunnen de juiste vragen stellen of hier misschien sprake is van een medisch probleem en ze kunnen je een gedragstherapeut adviseren. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeetje, lastig zeg! Je hoeft je in ieder geval niet schuldig te voelen; je doet alles wat je kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Channeke: hij vindt iedereen lief :-) Het is zo'n kat die iedereen aflebbert die hier door de deur komt, en het is ook een echte charmeur, die zelfs op afstand met mensen kan flirten door te draaien met z'n kop, z'n pootje uit te steken, en hééél lief te kijken. Dus ja: hij wil aandacht, het liefst altijd. Maar ik moet toch werken af en toe, en heb ook wel eens andere afspraken buiten de deur. Het is trouwens ook niet zo dat hij hele dagen alleen maar aandacht vraagt hoor: hij slaapt ook veel, en kan zichzelf ook wel redelijk bezighouden met een muisje met catnip. Maar dan draait ie ineens weer rond m'n rolstoel heen met smekende ogen en z'n nagels in m'n banden (ai!) om aandacht te vragen. De dierenarts heeft vooral een paar keer naar dat plasprobleem gekeken, omdat dat toch wel vervelend is soms. Misschien moet ik ook daar de rest van het verhaal nog eens voorleggen ja.

Het beste antwoord

voor katten in het van groot belang dat er structuur in hun leventje zit, dat alles voorspelbaar is.
katten weten graag waar ze aan toe zijn.
je bent veel thuis zeg je, dus je hebt de mogelijkheid die structuur aan te brengen.
introduceer vaste dagelijkse tijden waarop je een knuffelsessie met je katten hebt (niet dat je buiten die tijden geen aai mag geven in het voorbijgaan).
geef dagelijks op een vaste tijd een snoepje, en een borstelbeurt.
hou vaste speeltijden aan.
doe 's avonds het brokjesspel met je katten.
verstop brokjes, en gooi er een handje van door de tent.
neem hiervoor extra lekkere brokjes, zoals exigent van rc.
zo zal je kat al snel weten waar hij aan toe is.
buiten deze tijden is het het best de kat straal te negeren.

wat betreft de speeltjes; rouleer ze, en bewaar de speeltjes die op dat moment niet in gebruik zijn in een trommel met valeriaanwortel, zo blijft het interessant.

Toegevoegd na 10 minuten:
oh ja, ter ondersteuning kan je feliway inzetten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
van jou weet ik het niet bjs, maar ik kan het iig niet laten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben best wat rituelen al, als ik dit zo lees. Maar echt 100% structuur gaat niet lukken, omdat ik ook vrij veel op soms onverwachte momenten naar het ziekenhuis moet. Kat eet trouwens niet anders dan z'n eigen brokjes, dus spelletjes met eten zullen denk ik toch daarmee moeten. Hij eet geen snoepjes, geen vis, geen vlees, geen nat voer, geen andere brokjes: alleen z'n eigen brokjes. Meneer denkt blijkbaar dat hij zich een dure smaak kan veroorloven :-P Speeltjes bewaren in een doos met luchtje vind ik een goed plan. Ik heb genoeg catnip op voorraad. Wat ik wel doe, is nu regelmatig oude speeltjes inwrijven met catnip, of zo'n spray erover. Werkt ook wel goed trouwens.

Andere antwoorden (5)

Sommige katten altijd maar knuffelen. Ik heb er zelf ook twee die gerust op mijn toetsenbord gaan liggen... en mauwen... Hele verhalen vertellen ze dan!

Wat mij opvalt is dat het vooral om de variatie gaat. Je kunt 100 speeltjes voor een kat neerleggen en hij verveelt zich dood.

Hier een aantal dingen die je kunt proberen:
- Speel eens een beetje wilder dan normaal. Speel dus niet alsof het een baby is maar een kleuter.
- Overgooien (lulletje) waarbij de kat iets moet zien te vangen.
- Stop (verse) kruiden in een sok en rol deze strak op.
- Haal bij de supermarkt een doos. Nieuwe geurtjes zijn altijd spannend.
- Download de Cat Prank app (als dat kan op jouw telefoon). Verstop je telefoon ergens waar je kat wel bij kan maar even moet zoeken. Het wordt een leuk spel verstoppertje.
- Geef je kater een rauwe kippenpoot. Ziet er even goor uit, maar hij zal je oneindig dankbaar zijn. Een stuk rauwe vis (uit de winkel!) is ook erg spannend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik ooit een oppaskat gehad met hetzelfde probleem.Die kat bleek inderdaad een psygisch probleem te hebben.Je kan eventueel rustgeverspillen geven die je bij dierenwinkel kopen kan.Als dat niet helpt kan je een kattentherapeut vragen.Helaas ben ik dat niet.
Wat het krabben betreft kan je kijken of de kat geen lange nagels heeft en deze (laten) knippen.Je kan van een stuk triplex met kurk er aan een stuk krabzone maken waar de kat WEL mag krabben.Dit moet je wel eventjes aanleren bij de kat (strak wezen hierin een maand of 3).Als je weg bent de kat in een bench doen of buiten laten lijkt me ook een idee....Het ligt aan de kat wat het beste voor het dier is.Zoals mensen zijn katten ook verschillend van karakter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt zelf al dat je veel thuis bent. Ik ben zelf ook veel thuis en heb een kat en een hond. Een tijdje terug was ik wel veel buiten de deur. Ik merk dat ze nu meer gaan zeuren en om aandacht vragen dan voorheen.
Hoe meer ik ze aandacht geef, des te meer lijken ze om aandacht te vragen. Dus mijn advies is om je kat vaker te negeren, hoe moeilijk dat misschien ook is en alleen op vaste tijdstippen wel aandacht te geven.
12 jaar geleden
Koop een laserlampje, maak hem hier 2x op een dag flink moe mee.
Je moet wel lange afstanden laten rennen en geen rondjes.
Hierna zijn ze echt veel energie kwijt en doen ze weer een tijdje kalm aan, ook het aandacht vragen is dan minder.
Heb zelf ook zo'n kroelkat die het liefst op schoot licht.
Je kunt ook nog een oud zacht kledingstuk van jezelf dragen en dat dan in de kattenmand leggen, dat vind die van mij heerlijk.
Gaat dan heeeeel lang liggen luieren.

Toegevoegd na 1 uur:
licht moet natuurlijk ligt zijn :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat is ook zo maar ik zal hem in de ochtend,middag en avond gewoon even lekker verwennen. Aaien op schoot. Tip! In de avond zet je de tv aan en kijk je gewoon je merkt niet eens dat hij er is. Dat krabben kan je afleren door een plantenspuit te gebruiken. Klinkt zielig maar het is wel het beste voor de kat (en voor jou natuurlijk!) Ik hoop dat het goed afloopt. Ook met andere nare en dingen die niet mogen pak de plantenspuit en spuit EEN keer in zijn gezicht niet te hard. Minimaal op 30 centimeter afstand