Mag mijn hond dat bot?

We hebben een beenham in de oven gedaan en het vlees in plakjes gesneden voor op tafel. Nu willen we het bot wat er in zit aan de hond geven. Mag hij dat hebben? Een kippenbotje mag niet want dat versplintert. Maar een dikke varkens bot kan toch geen kwaad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.6K

Het beste antwoord

Het eetgedrag van je hond en de grootte bepalen het antwoord op deze vraag. Schrokoppen van een groot formaat kunnen bij de dierenarts terecht komen met ingeslikte (delen van) botten, ongeacht van welk dier.
Bedaard kluivende hondjes of honden hebben hier al gauw minder last van.
Het goed kunnen/willen vermalen van botten door de hond bepaalt bijna altijd of hier ongelukken mee kunnen gebeuren.
Denk maar eens aan de vergelijking met het om een weddenschap eten van glas door sommige durfals: ook hier geldt: voorzichtig afbijten en langdurig kauwen(=vermalen), doorslikken gaat daarna moeiteloos en zonder bloedingen.
Ofwel: eerst het eetgedrag van je hond bestuderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja dat mag hij zeker hebben en dat is ook heel goed voor een hond.
Laat hem er lekker op kluiven dan worden meteen zijn tanden goed schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bot op zich kan geen kwaad. Let wel op dat er niet teveel vlees op het bot zit, varkensvlees is eigenlijk te vet voor een hond. Rundvlees is beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou geen varkensvlees geven ivm de ziekte van Aujeszky. een varkensbot opzich kan geen kwaad, (correct me if im wrong) maar blijf er wel bij en laat de hond niet alleen als ze een bot hebben, dit vind ik persoonlijk erg gevaarlijk omdat ze zich misschien kunnen verslikken in een stuk bot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle varkensvlees wat geimporteerd wordt wordt gecontroleerd op aujeszky.En de boeren in nederland zijn verplicht te enten tegen deze ziekte.
Ik werk al 10 jaar in de varkenshouderij dus weet ik dit heel zeker.Alleen bedrijven met een aujeszky-vrij status hoeven niet te enten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke, bedankt voor de info. ik had in het verleden al eens heel internet afgezocht maar kon niet echt bevestigende bronnen vinden die vertelde dat de kans op deze ziekte eigenlijk nihil is. wat ik wel kon vinden was dat de nederlandse boeren verlicht zijn te enten maar niet dat het geimporteerde vlees gecontroleerd wordt,
daarom geef ik mijn hond eigenlijk nooit varkensvlees want vaak weet je niet waar de varkens vandaan komen, vooral niet als het een blikje leverpastei is ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als het vlees gekookt/gebakken is dan kan de ziekte geen kwaad meer doen.Dus geef je hond gerust varkensvlees hoor.
dat mag hij wel hebben mijn hond krijgt ook van zulke botten en hij is een gezonde gelukkige hond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Varkensvlees KAN giftig zijn, er zit dan een of andere bacterie in die giftig is voor de hond maar niet voor de mens.
Ik zou het niet geven.