Spinnen katten ook als ze iets niet fijn vinden?

Betekent het spinnen van een kat automatisch dat de kat het naar zijn zin heeft? Of kan het spinnen van een kat ook iets anders betekenen, bijvoorbeeld "ik ben ongevaarlijk, ik doe niets en niemand kwaad", en kan een kat dus ook spinnen wanneer hij het juist *niet* naar zijn zin heeft?

De achtergrond van mijn vraag is dat onze katten spinnen wanneer we ze aaien, en ze er op dat moment prijs op stellen te worden geaaid. Je kunt dan aan alles merken dat ze ervan genieten. En ja, dan spinnen ze ook.

Maar soms houd ik mijn kat vast om te knuffelen. Ik besef dat dat voor mij fijn is, maar voor de kat niet of nauwelijks. Soms wil de kat weg. Als ik hem dan toch vasthoud en hem aai, gaat hij toch spinnen. Ik heb dan dus een kat in mijn armen die tegelijk graag weg wil en spint. Vandaar dat ik mij afvraag wat de betekenissen kunnen zijn van dat spinnen.

Cryofiel
6 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Katten spinnen ook als ze pijn hebben. Het is ook een manier voor een kat om zich beter te voelen in tijden van stress en pijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat katten spinnen als ze pijn lijden, heeft andere mensen verleid tot vergaande speculaties over de heilzaamheid ervan. De kat zou zichzelf geruststellen door te spinnen, ongeveer zoals mensen neuriën. Het zachte geknor zou kalmerende stoffen vrijmaken in de hersenen, maar bewezen is dit niet.

Nog een stap verder gaan onderzoekers die menen dat spinnen een heilzame uitwerking heeft op lichamelijke verwondingen en ziektes. De kat geneest zichzelf! Een zekere Elizabeth von Muggenthaler van het ietwat vage Fauna Communication Research Institute in Hillsborough, North Carolina heeft in het Journal of the Acoustical Society of America (2001) gepubliceerd over de genezende kracht van het spingeluid van katten. De lage trillingen zouden precies goed zijn om botbreuken en schade aan spierweefsel sneller te laten helen.
fremar
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mijn Siamezen deden het ook tijdens de baring en de direct daaraan voorafgaande periode. Ik was dus altijd gewaarschuwd: als het spinnen begon was de geboorte op handen.
Ja, dat kan. Dat katten spinnen als ze tevreden zijn is algemeen bekend, maar katten spinnen bijv. ook als ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of pijn hebben.