Wat kan ik doen zodat mijn zich cavia minder eenzaam voelt? (Zie info!)

Mijn twee beertjes komen uit hetzelfde nest en hebben altijd samen gezeten, maar een paar dagen geleden is één van de twee overleden.
De andere is ook de jongste niet meer, dus ik weet niet of het slim is om een jong beertje bij hem te zetten, omdat het niet onwaarschijnlijk is dat hij binnenkort ook overlijdt.
Ik ga hem natuurlijk extra veel aandacht geven, maar ik heb gehoord dat dat weinig aan zijn eenzaamheid doet. Wat kan ik verder doen? Iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Allereerst, gecondoleerd met het overlijden van uw cavia. Je andere, oude cavia blijft nu verweesd achter, heeft heel zijn leven zijn maatje naast zich geweten, nu is die plots weg, dat moet een drama zijn voor dat beestje. Wat te doen? Als je veel tijd en liefde kunt spenderen aan je overgeblevene en je geeft hem alle dagen veel lekkers (mijn cavia, marmot heette dat vroeger, was zot van witloof) zou dat alleenzijn nog net kunnen. Er zijn ook veel asielen die cavia's binnenkrijgen en je zou zonder verplichtingen wel een (ouder) kameraadje kunnen uitproberen voor hem. Misschien maak je een andere cavia ook gelukkig. Ik denk dat een jong beertje bijplaatsen niet zo'n goed idee is, de nieuweling zal zich willen manifesteren en een rangorde bepalen, dat zou wel eens niet zonder slag of stoot kunnen gebeuren.

Heeft de cavia speelgoed? Het kan nooit kwaad om wat afleiding in de kooi te leggen en hier mee af te wisselen. Dingen waar hij in kan kruipen, bijvoorbeeld. Daarnaast is het inderdaad niet heel slim om een jong dier in de kooi bij te plaatsen. Maar de aanwezigheid van een ander dier in de kamer kan misschien best goed doen. Bijvoorbeeld een andere cavia in een eigen kooi. Ze zijn dan niet bij elkaar en kunnen elkaar dus niet in de weg zitten. Maar ze merken elkaars aanwezigheid wel op en dat kan een verschil maken. Misschien kun je ze dan af en toe uit de kooien halen en dan samen zetten,.om te kijken wat er gebeurt. Misschien m vinden ze dat wel.heel gezellig. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een iets. oudere cavia uit het asiel. Ze zijn dan min of meer gelijk qua leeftijd en je helpt er gelijk een asielcavia mee.

Het is inderdaad zielig om het oudje alleen te laten, zonder 'maatje'. Er zijn kinderboerderijen en cavia opvangcentra die bereid zijn je een cavia te lenen. Je zou eens kunnen bellen bij jou in de buurt. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100