Wat kan ik doen zodat mijn zich cavia minder eenzaam voelt? (Zie info!)

Mijn twee beertjes komen uit hetzelfde nest en hebben altijd samen gezeten, maar een paar dagen geleden is één van de twee overleden.
De andere is ook de jongste niet meer, dus ik weet niet of het slim is om een jong beertje bij hem te zetten, omdat het niet onwaarschijnlijk is dat hij binnenkort ook overlijdt.
Ik ga hem natuurlijk extra veel aandacht geven, maar ik heb gehoord dat dat weinig aan zijn eenzaamheid doet. Wat kan ik verder doen? Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (3)

Allereerst, gecondoleerd met het overlijden van uw cavia. Je andere, oude cavia blijft nu verweesd achter, heeft heel zijn leven zijn maatje naast zich geweten, nu is die plots weg, dat moet een drama zijn voor dat beestje.
Wat te doen?
Als je veel tijd en liefde kunt spenderen aan je overgeblevene en je geeft hem alle dagen veel lekkers (mijn cavia, marmot heette dat vroeger, was zot van witloof) zou dat alleenzijn nog net kunnen.
Er zijn ook veel asielen die cavia's binnenkrijgen en je zou zonder verplichtingen wel een (ouder) kameraadje kunnen uitproberen voor hem. Misschien maak je een andere cavia ook gelukkig.
Ik denk dat een jong beertje bijplaatsen niet zo'n goed idee is, de nieuweling zal zich willen manifesteren en een rangorde bepalen, dat zou wel eens niet zonder slag of stoot kunnen gebeuren.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie! Ja, dat vind ik er inderdaad nog het zieligste aan, dat hij nu, na al die tijd met zijn broertje, alleen is! Tot nu toe lijkt het hem niks uit te maken, maar het is natuurlijk ook pas een paar dagen geleden.
Een oudere cavia uit een asiel zou inderdaad een goede optie zijn, ware het niet dat ik gehoord heb dat je in het geval van beertjes beter niet twee oudere beertjes bij elkaar kan zetten omdat die blijkbaar sneller de neiging hebben een rangorde te bepalen dan een jong beertje dat bij een ouder beertje geplaatst wordt. Kennelijk zijn jonkies dus toch onderdaniger tegenover oudere cavia's en is de rangorde snel bepaald..?
Z512099
10 jaar geleden
Een ouder beertje zou ook problemen kunnen geven, dat kan evengoed, je zou van de mogelijkheid gebruik moeten maken om dit uit te testen met een asielcavia, stel je voor dat dit lukt! Alles hangt af van de rangorde onderling, wees in het begin behoedzaam, als ze maar niet gaan vechten.
Heeft de cavia speelgoed? Het kan nooit kwaad om wat afleiding in de kooi te leggen en hier mee af te wisselen. Dingen waar hij in kan kruipen, bijvoorbeeld.
Daarnaast is het inderdaad niet heel slim om een jong dier in de kooi bij te plaatsen. Maar de aanwezigheid van een ander dier in de kamer kan misschien best goed doen. Bijvoorbeeld een andere cavia in een eigen kooi. Ze zijn dan niet bij elkaar en kunnen elkaar dus niet in de weg zitten. Maar ze merken elkaars aanwezigheid wel op en dat kan een verschil maken. Misschien kun je ze dan af en toe uit de kooien halen en dan samen zetten,.om te kijken wat er gebeurt. Misschien m vinden ze dat wel.heel gezellig.
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar een iets. oudere cavia uit het asiel. Ze zijn dan min of meer gelijk qua leeftijd en je helpt er gelijk een asielcavia mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ja, hij heeft wel wat speelgoed, maar daar doet hij niet zoveel mee (deed zijn broertje ook niet). En als ik bijvoorbeeld zo'n ding neerleg waar hij doorheen kan kruipen, blijft hij altijd in het midden zitten, alsof hij er niet meer uit durft, of hij denkt dat het zijn nieuwe huis is! ;)
Zou ik er een cavia bij nemen, dan zou ik natuurlijk graag een ''asielcavia'' nemen. Maar men zegt dat twee beren van ongeveer dezelfde leeftijd die niet al lang bij elkaar zitten, niet goed met elkaar op kunnen schieten. Vandaar dat vaak wordt aangeraden er een heel jong beertje bij te zetten. Maar ja, dan zit ik, als de oudere cavia overlijdt, weer met een jonger beertje dat eenzaam is.
Het is inderdaad zielig om het oudje alleen te laten, zonder 'maatje'. Er zijn kinderboerderijen en cavia opvangcentra die bereid zijn je een cavia te lenen. Je zou eens kunnen bellen bij jou in de buurt.
Succes!