Zijn kittens bij 9 weken al geïnteresseerd in mensen?

We hebben sinds 1 dag voor het eerst een kitten in huis. ze is goed gesocialiseerd. toch is zij de meest 'nerveuze' uit het nest. de kittens die we iets langer konden vasthouden zonder weg te springen waren al verkocht. we hebben getwijfeld maar toch er voor gegaan. we zoeken geen druktemaker als poes maar een rustige poes die gewoon af en toe bij je komt liggen / knuffelen, af en toe interesse in je toont, met je.wil spelen, je aandacht opeist, maar hoeft niet de hele dag. we hebben veel nestjes bezocht masr nooit een kitten aangetroffen wat nou zo geintreseerd in ons is. ze spelen vooral met touwtjes schoenveters etc. dus we vragen ons af of interesse in de mens an sich al zichtbaar is bij jonge kittens. het lieve beestje wat we nu in huis hebben wil wel al met ons spelen, heeft vannacht bij me op schoot gelegen, maar heeff gewoon niet zon interrsse in geaai en reageert soms ene beetjr schrikavhtig, maar klimt oom rustig ober de rugleuning van de bank als ik er op zit. we vragen ona dus af of het wel los zal lopen met onze kitten en ze door de tijd heen en met vertrouwen in ons wat meer geknuffeld wil.worden. marja als er kittens zijn die heel graag bij 9 weken al continu geknuffeld willen worden is het gedrag misschien toch geen goed teken.

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Een kitten van 9 weken is nog niet goed gesocialiseerd, beter haal je een kitten op z'n minst met 13 weken in huis.
In week 3 tm 7 wordt een kitten gesocialiseerd op de omgeving, gaat leren wat normaal en niet bedreigend is. In die periode leert een kitten dat mensen niet bedreigend zijn, door ze regelmatig op een positieve manier te benaderen/ hanteren.
In week 8 tm 12 leert een kitten gedragsregels, omgaan met frustratie, rekening houden met anderen. Krijgt een kitten daar niet de kans voor, dan kan dat in de toekomst voor gedragsproblemen zorgen.
Dan de interesse in de mens: een zo jong diertje heeft overal wel interesse in, maar heeft een heel korte spanningsboog. Een aaitje kan gewaardeerd worden, maar voor een knuffelsessie kunnen ze het geduld nog niet opbrengen.
Of het een rustige knuffelkat zal worden moet de toekomst uitwijzen: forceer echter niets.
Op zo'n jonge leeftijd zijn ze sowieso meer geinteresseerd in het verkennen en spelen en onderzoeken."
Rieneke1