Kortharige pup uit langharige ouders?

Sinds drie weken heb ik een pup uit twee langharige ouders, nou gaat het haar nog steeds niet groeien en de pup lijkt niet eens op één van de ouders. Ja, de kleur, maar dat is tot nog toe het enige.

Toegevoegd na 1 dag:
Zoals gevraagd nog even de kenmerken van de ouders: vader Groenendaeler,, moeder Groenendaeler / Border Collie / Flatcoated Retriever, beide ouders hebben dus ( half ) lang haar. Echt iedereen denkt dat het een Labrador is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het komt voor dat er af en toe een pup tussen zit met niet de gangbare vachtlengte die wenselijk is.
Bij kortharige rassen zit er weleens een langharig gen tussen waardoor er een langhariger pupje uitkomt. Sommige fokkers laten dit middels een dna test uitzoeken. De rasstandaard schrijft een aantal uiterlijke kenmerken voor. Met honden die hier niet aan voldoen wordt over het algemeen niet gefokt.
Het ligt dus in de eerste plaats aan welk ras je pup vertegenwoordigt.
Ik gok erop (naar de foto en je vraag te oordelen) dat je een Flatcoated Retriever hebt? Neem eens contact op met de fokker. Het kan voorkomen dat werklijnen iets minder lange vachten hebben als showlijnen.
Het komt ook weleens voor dat de fokteef zich nog eens laat dekken nadat ze al bij de fokreu geweest is. Maar dan heeft ze misschien een reu gekozen van een ander ras (misschien een Labrador) die korter van vacht is dan dat de fokker bedoeld heeft.
Ik weet niet hoe oud je pup op dit moment precies is. Bij sommige rassen is het zo dat het een poosje duurt voordat de vacht zich helemaal ontwikkeld.
Wanneer je bijv. een langharige Schotse Collie bekijkt en vergelijkt met de kortharige Schotse Collie zie je een heel duidelijk verschil al tussen pups van dezelfde leeftijd.
De Flatcoated Retriever vergeleken met bijv. een Labrador heeft veel minder verschil, dit omdat de vacht van de Flatcoated Retriever waarschijnlijk onder een half langharige ras variant valt.
Wacht het anders een tijdje af. Wie weet komen de langere haren nog.
Zo te zien op de foto is het een keurig pupje. En uiteindelijk is het het karakter wat telt.
Wanneer je echt een andere hond wil is er misschien met de fokker over te praten om hem in te ruilen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wanneer je er een stamboom bij hebt is na te gaan of er in de voorouders ook kortharen zaten.
Heb je geen stamboom en heb je het dier gekocht bij een 'laat-maar-waaien-fokker', dan weet je niks. Dan is er een willekeurige combinatie gemaakt met als enig doel een bak met geld verdienen.

Nou is dat voor het betreffende dier natuurlijk geen probleem als hij verder gezond is. Maar dat is de vraag. Hij ziet er uit als een Labrador-pup. Verhoudingen zijn goed, maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit van zijn botten en gewrichten.
Voor dergelijke grote rassen is het van belang dat er van de ouderdieren een heup- en elleboogtest is gemaakt, teneinde de kans op HD en ED zoveel mogelijk uit te sluiten.

Hoe had je eigenlijk de pup willen hebben? Langhaar Labrador is niet gangbaar, langhaar Golden Retriever wel, maar die heeft weer een andere kleur.

Ben benieuwd!
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een Flatcoated Retriever?
Ivana
9 jaar geleden
Is de schedel niet veel te breed voor een Flatcoat?
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet het niet,als ze volwassen zijn dan zou je dat inderdaad denken,maar bij pups zie je nog echt de brede schedel. Kijk hier maar eens. http://www.champdogs.co.uk/litter/30428?classic_site=1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik twijfel toch want nu ik de foto heb ingezoemd zie ik dat er blond op de kop bij zit dus het zal geen raszuivere Flatcoated zijn.
Vraagsteller geeft weinig informatie welk ras de ouders zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet deze info even bij de vraag erbij, maakt het een stuk duidelijker
Ivana
9 jaar geleden
Ik denk dat we hier niet verder over kunnen speculeren. Tot de derde generatie kan er genetische invloed zijn en als er al zoveel verschillende rassen in zitten, langharig of niet, dan kan er altijd een afwijkende pup (gen van voorouders) bij zitten.
Laat dus komen wat komt. Het is een mooie hond om te zien. Nu de opvoeding nog. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Ivana,het maakt verder niet uit als de hond maar sociaal is en blijft en goed opgevoed wordt.