mijn hond heeft een andere hond gebeten moet ik hem laten inslapen?

Mijn hond van 4 jaar heeft gisteren een langskomende hond gebeten.
Ik ben er tussen gegaan om ze uit elkaar te halen, de langskomende hond had een wonde aan zijn oor.
Onze hond zit door de dag terwijl we werken zijn in een ren en als we thuis zijn loopt hij in de tuin of zit hij binnen.
Hij is lief naar ons en onze bezoekers toe , waakt terwijl hij dat moet doen.
Gisteren is hij op een onbewaakt moment , door de raam(die we open hadden gezet om te verluchten nav het warme weer) naar buiten gesprongen en is hij zonder blaffen op de langs komende hond afgesprint en beet hij.
Wat kan ik het beste doen met mijn hond moet ik hem laten inslapen of wat kan ik doen (buiten mijn ramen toe te houden), we zijn ten einde raad en van slag .
We zien ons dier heel graag maar we willen er geen problemen meer mee.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jullie zijn het grootste deel van het probleem. De hond een hele dag in een ren opsluiten is mishandeling. Krijg je dit soort situaties van. Een hond kan hooguit een uurtje alleen ziin.
anneliez
9 jaar geleden
misschien met de hond naar een training gaan zodat hij om leert gaan met andere honden
Rieneke1
9 jaar geleden
Je hoeft je ramen niet toe te houden: maak een hor van stevig gaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Niels
Een hond kan hooguit een uurtje alleen zijn? Ik weet niet wat voor honden jij gewend bent maar dat is wel het meest rare wat ik ooit heb gehoord.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
ik vond het laten inslapen van een hond omdat hij een andere hond heeft verwond nog raarder
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Niels1411
Dan blijven er niet veel honden meer over, niet iedereen zit met een uitkering thuis. Al die honden maar in laten slapen volgens jou?
redhouse
9 jaar geleden
Gewoon goed opletten dat is het enige wat je kunt doen . Als hij willekeurig mensen gaat bijten wordt het een andere zaak .
Even de schade (dierenarts kosten )vergoeden , verder geen probleem.
redhouse
9 jaar geleden
Haal bovenstaande maar weer weg , had antwoorden niet gelezen :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@RonnieVie
Niels 1411 heeft gelijk,een hond de heledag alleen in een ren dierenmishandeling .
Niet voor 1x maar de hele week wel.
Wij hebben ook een hond gehad,mijn vader werkte,mijn moeder was meestal thuis,dus er was altijd iemand,en ik liet hem uit als ik uit school kwam,dus wat heeft dat te maken met thuis zitten met een uitkering?
Als je beide werkt heb je geen tijd voor een hond en dan kan je probleem gedrag krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@niels hier heb ik echt nog nooit van gehoord. ik vind je reactie erg zwart wit, kort door de bocht en vooral onwaar (maar dat lees je geloof ik al bij meer mensen......)
@laurena, begrijp je reactie naar ronnievie, maar een ren is meer dan sommige honden met werkende baasjes krijgen (tenzij hier met een ren een bench bedoeld wordt)
Het is waar dat je meer kans maakt op gedragsproblemen maar het is ook weer niet zo dat deze onvermijdelijk zijn.
Zoals je leest is de hond lief en sociaal naar eigen mensen en bezoek....hoe is verder eigenlijk zijn uitlaatgedrag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op jouw vraag heb je al duidelijke antwoorden gehad, ik heb wel een paar tegenvragen voor jou:
Hoe lang is jullie hond alleen thuis per dag en hoe groot is de ren?

Antwoorden (2)

Natuurlijk ga je je hond niet laten inslapen, als je al een dierenarts zou kunnen vi9nden die daartoe bereid is. Beter opletten voortaan dat hij niet kan ontsnappen, en netjes de dierenartskosten voor de andere hond betalen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Plus
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus
zondag
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk +
Dit is absoluut geen reden om je hond te laten inslapen.

Van wie heb je de toedracht van de zaak gehoord? Je was er zelf niet bij.
Honden communiceren met elkaar voordat er aangevallen wordt en die communicatie valt mensen niet altijd op. Het kan dus best zijn dat de andere hond gegromd heeft, iets dat jouw hond hoorde en dat tezamen met de lichaamshouding van de andere hond een regelrechte bedreiging voor hem vormde.
Het wil dus helemaal niet zeggen dat jouw hond vals is.

Het enige dat je te doen staat is nogmaals rustig praten met de eigenaar van de andere hond, nadat je hebt gezegd dat de onkosten voor jouw rekening zijn. Probeer daarna de toedracht uit de eigenaar te krijgen. Vaak wordt er dan veel duidelijk.

Zorg dat je hond niet meer kan ontsnappen en ga met hem naar een hondencursus voor honden van zijn leeftijd. De instructrice/-teur kan zijn gedrag naar andere honden toe beter beoordelen. Ik begrijp dat je van slag bent, maar dat is niet nodig.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik lees nu dat je hem zelf hebt gecorrigeerd. Ik vermoed dat je, toen de hond ontsnapte, hard achter hem aan bent gerend om hem terug te halen. Het kan dus zijn dat jouw rennen de hond getriggerd heeft om aan te vallen. Honden denken heel primair: als de baas schreeuwt moet ik ook blaffen en blijven blaffen, als de baas op iets afrent, moet ik die prooi ook aanvallen.
Vaak zit het anders in elkaar dan mensen denken, meer op de 'hondse' wijze.
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
absolute plus. Mensen begrijpen honden vaak verkeerd omdat we op onze eigen wijze denken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus van mij, geweldige uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
P van Prima antwoord en Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Topper!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede uitleg alhoewel het mij niet helemaal duidelijk is of vs meteen achter de hond is aangerend of pas toen de honden al aan het vechten waren? Hoe dan ook een dikke PLUS
Ivana
9 jaar geleden
Vlindertje, dat is van deze plaats uit natuurlijk nooit te zien, maar ik geef alleen aan dat je met een heleboel zaken rekening moet houden voordat je een hond veroordeelt. Je kunt in zulke situaties geen menselijke maatstaven aanleggen. Je moet kijken met kennis over hondengedrag en de taal van honden. Hier zou ik nog een boek aan toe kunnen voegen. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het uiteraard volledig met je eens,was eigenlijk meer als "vraag" bedoeld voor vs.
Wanneer begin je met je boek,zou veel mensen goed kunnen helpen maar aan de andere kant hebben we dan hier op gv niks meer aan jou want je gaat het dan veel te druk krijgen ;-) :-)