Waarom vinden honden vuurwerk niet leuk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar er zijn ook honden die het helemaal niets doet en het dus niet erg lijken te vinden.

Antwoorden (8)

Honden hebben veel gevoeligere oren. Daarnaast is het concept van vuurwerk anders voor dieren die niet begrijpen wat er aan de hand is. Het enige wat zij mee krijgen is pijnlijk lawaai overal om hun heen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het onverwachte knallen en lichtflitsen teweeg brengt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat honden ik geloof 10 keer zo hard horen als mensen. De knallen komen onverwacht en daarom schrikken ze. Als jij steeds aan het schrikken wordt gemaakt vind je dat ook niet leuk. Van schrikken en het niet weten waar het vandaan komt worden ze bang en willen ze vluchten met alle gevolgen van dien! Goed uitkijken dus voor de dieren als je met vuurwerk speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de hond onderdeel vormt van 99,99% van de levende wezens op aarde die (vuur)werk verafschuwen! Blijft 0,01% over die 't wel leuk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is net oorlog voor die beesten. Zij onderscheiden knallen niet met leuk en eng. Als het hier oorlog is voel je je ook niet prettig als je knallen en gedonder hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste horen ze veel beter dan wij, daarbij beseffen ze niet dat het vuurwerk mooi is en voor de lol.
Als zo'n hond een knal hoort is het voor hem een grote schrik, hij snapt natuurlijk ook niet dat de explosies in de lucht gekoppeld zijn aan de knal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een hond schrikt, is dat normaal. De tijd die nodig is om zich te herstellen, zegt iets over zijn karakter.
Schrik in algemene zin kan voor mens en dier levensreddend zijn, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Geef je de hond niet de kans zelf van de schrik te bekomen, dan wordt het foute boel.

Het hangt helemaal van de baas af of de schrik voor vuurwerk escaleert of binnen normale verhoudingen blijft.
Ik neem de hond nu speciaal los mee naar buiten en het bos in, waar in de buurt van de bebouwing aardig wat wordt geknald. Door nu zelf mijn normale gang en tempo te handhaven en niet naar de schrik van de hond om te zien, herstelt ze zelf en na een aantal knallen zie je geen verandering meer in haar lichaamshouding. Staart blijft op normale hoogte, oren blijven gewoon naar voren en hangend, zoals het hoort als ze volkomen ontspannen is.

Ze hebben weliswaar een veel beter gehoor dan wij, dus het kan zeer doen, maar dat moet je niet verwarren met schrik.
Een jachthond staat ook vlak naast de jager als er geschoten wordt en mag dan ook niet vluchten of ineenkrimpen van angst. Zo'n hond zou daarna niet meer instaat zijn te apporteren.

Iedere hond die niet tegen vuurwerk kan en vluchtpogingen onderneemt, heeft van iemand (wie dan ook) het signaal opgevangen, dat vuurwerk levensbedreigend is. Daarna is het een hele toer om deze angst er weer uit te krijgen.

De dierenbescherming waarschuwt tegen het geven van kalmerende middelen. Een over-gedrogeerde hond of kat zou de angst wel voelen, maar doordat hij is gedrogeerd niet meer de kracht hebben te vluchten. Dit zou de angst alleen maar vermeerderen. Vraag uw dierenarts om raad in noodgevallen.
Ivana
13 jaar geleden
Op mijn weblog staat een artikele over vuurwerkangst