Wanneer kun je met 100% zekerheid zeggen wat het geslacht is bij een Australische Bergparkiet en wat zijn de typische verschillen en kenmerken ?

Ik vraag dit omdat er mensen zijn die jonge vogels te koop aanbieden van dit jaar en zeggen dat het een man of pop is, en als ik me dan daar in verdiep blijkt dit niet te kunnen, echter kan ik nergens precies vinden wanneeer wel met 100% zekerheid dit bepaald kan worden.
Vraag die daar aansluit is dan ook waar je op moet letten om dit vast te stellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Goede fokkers, met kennis van zaken, kunnen aan de stand van de bekkenbeenderen voelen of het een man of een pop is, ook als ze nog niet op kleur zijn. Als leek kan je dat niet, daar is ervaring voor nodig. Natuurlijk zijn er wel eens vergissingen, maar bij een goede fokker zal dat zelden voorkomen. Mijn broer in Australië pendelt zijn vogels voordat hij er mee gaat kweken. Dat levert nooit fouten op. Maar dat is iets dat maar zeer weinigen gegeven is.

Het mannetje zijn veren op de buik zijn opvallend geel, bij het vrouwtje neigt die eerder naar een licht groene tint. Op de foto zit het mannetje links. Toegevoegd na 3 uur: Bij mijn weten is er maar één soort Australische bergparkieten maar door constant door paren bij kweken met dezelfde import kan het wel gebeuren dat er bepaalde afwijkingen (mutaties) ontstaan tov het zuivere ras.

Bronnen:
http://www.parkieten-freaks.nl/index.php/p...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100