mag ik een verwaarloost hond houden die niet van mij is ?

ik zorg sinds september voor een hond die van een dame is,omdat zij is op genomen in afkickcentrum voor alcoholverslaafde , ik hoor nou van ons contact persoon dat als het goed is mag zij 22 dec weer naar huis en dat betekent dat die hond terug gaat, maar ik heb zo sterk band met hem gekregen, toen die bij ons kwam zag die er zo zielig uit als of die geen eten krijgt achter af hoor ik van haar buren dat die beest nooit buiten komt dat hij zijn behoeft in de tuin doet en bij ons is het heel anders voor hem krijgt veel liefde hij speelt nu is niet meer bang maar als ik denk dat ik hem straks aan haar weer terug geef scheurt mijn hart ik geef zoveel om die beest en ik weet hij is niet van mij maar ik ben zo bang dat die straks weer in die oud situatie beland dit is trouwens voor de zoveelste keer dat ze opgenomen is dus die beest word ieder keer heen en weer gestuurd ,ik wil hem zo graag houden

Toegevoegd na 1 dag:
waar ik meeste zorgen over maak is als die straks terug gaat bij haar dat ze hem vergeet zijn medicijnen te gegeven want die hond lijd alle tijdje aan hernia in zijn nek en hij heeft ook tumor wat zij dus niet door had tot die bij ons kwam ben ik met hem naar dierenarts geweest en krijg ik dat te horen nu heeft die gelukkig medicijnen en gaat goed met hem,

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
warm hart voor dieren +

Het beste antwoord

Wat een nare situatie is dit!! Het hangt er nl. voor een deel vanaf, hoe die persoon nu in haar leven staat...Als ze ietwat tegen haar zin in die afkick-kliniek afgeleverd is, en er zelf niet echt achter staat deze keer echt nuchter te blijven, zal ze inderdaad misschien voor de zoveelste keer terugvallen....Ik geef voorlichtingsmiddagen in een afkickcentrum, over een zelfhelpgroep voor verslaafden, zodat ze, als ze dat willen, ná hun verblijf in het centrum niet in een zwart gat vallen, maar lotgenoten hebben om op terug te vallen, die allemaal hetzelfde hebben meegemaakt, en je er nooit meer alleen vóór hoeft te staan. Maar dan moet iemand wel écht 'willen'....
En mocht dat zo zijn, dan kan juist een huisdier zorgen om weer een regelmaat te vinden in het voorheen stuurloze leven van zo iemand.
Dat jij je grote zorgen maakt over de hond, die nu eindelijk bij jou een dierwaardig bestaan heeft opgebouwd, is helemaal begrijpelijk. Maar die persoon is de enige, die de beslissing kan nemen, of ze de hond afstaat, of niet.
Als je weet, waar die persoon is, zou ik eens informeren, of je haar en haar begeleider(s) eens hierover zou kunnen spreken, vóór ze weer 'vrij'komt - als het om een kind zou gaan, zouden er ook instanties naar kijken, en jij mag, vind ik, best je zorg om de hond uitspreken. Vooral, omdat hij angstig was, en niet wist hoe hij moest spelen, toen jij in september met de hond begon. Zoals je al aangeeft, wordt er met de hond 'gesolt', omdat ze al een paar keer is teruggevallen. Als je die begeleider(s) kan laten inzien, dat het voor de hond echt beter is dat hij bij jou blijft, zullen ze misschien helpen de persoon ervan te overtuigen, dat het voor zowel haarzelf als de hond beter is, dat zij afstand doet van de hond.
Ik wens je heel veel succes en sterkte in de komende tijd!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Je kan 't natuurlijk altijd overleggen met de (ex-)verslaafde. Deze dame heeft 'n afkick-cursus gevolgd. Misschien is ze wel écht clean en blijft ze dat. Wie weet kan ze nu wél goed voor 't hondje zorgen.
Ik zou 't overleggen met deze dame. En als zij per sé haar hondje terug wilt kan je haar natuurlijk altijd in de gaten houden, en zo de hond. Gaat 't niet goed dan kan je de dierenbescherming inlichten.
Sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me voor :)
Je zal hem wel terug moeten brengen omdat het immers jouw hond niet is. Misschien kan je eens vragen of de eigenaresse niet liever heeft dat jij voor de hond zorgt, misschien is de zorg haar wel teveel.
Wil ze hem wel terug zou ik goed in de gaten houden hoe het met de hond gaat en de eigenaresse erop aanspreken als je denkt dat de hond niet goed verzorgt wordt. Heeft dit geen effect dan kan je altijd nog de dierenbescherming inschakelen.
Maar kan me voorstellen dat het je aan je hart gaat de hond weer terug te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou aan haar uitleggen dat je een goede band met de hond hebt gekregen en of je hem mag houden.

TIP: breng hem niet zelf terug laat hem haar halen, meschien is ze het wel vergeten =)

Als ze toch nee zegt, Kun je altijd nog een verwaarloosde hond uit het asiel redden.

Toegevoegd na 57 seconden:
Of kom is naar haar toe, en vraag of je hem mag uitlaten.
Zo ben je toch nog bij de hond en kun je observeren of het goed gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je moet het eerst vragen aan die mevrouw en als zei nee zegt dan kun je naar de dieren ambulance maar dan moet je wel bewijs hebben of dat hond echt mishandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dame kon duidelijk niet goed voor zich zelf zorgen en dan alemaal niet voor iemand en of iets anders, dit is normaal bij een verslaving. Ik zou het de dame voorstellen om vooor de hond te blijven zorgen, want het is en blijft haar hond zolang ze hem niet afstaat of van haar afgenomen wordt. Wil ze het niet dan kun je vragen om regelmatig langs te komen om met de hond te gaan wandelen (en natuurlijk stiekem een oogje in het zeil te houden, om te zien hoe het met de hond en met haar gaat). Wanneer je dan ziet dat het echt helemaal niet goed gaat met de hond dan kun je altijd de politie of dierenbescherming inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt kijken hoe de hond reageerd op het moment dat de dame in kwestie weer terug komt. Wanneer de hond overduidelijk blij is dat haar oorspronkelijke baasje weer terug is dan kun je niets anders dan lijdzaam toezien dat de hond terug gaat...

Een hond liegt niet in die eerste reactie. Want wanneer de hond echt verwaarloosd was dan zal deze dat ook laten merken bij terugkomst van de dame...

Maar technisch gezien heb je geen poot om op te staan als de hond terug moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klinkt inderdaad wel als een geval van dierenmishandeling, en mensen houden niet van honden als ze dit doen. Je hebt best kans dat ze hem af wil staan.
Of het gaat zo goed met deze mevrouw dat ze ineens wel in staat is om hem te verzorgen en liefde te geven.
meestal is het de alcohol die mensen emotieloos maken en dus niet in staat om voor een ander te zorgen. Als zij echt is afgekickt heb je kans dat haar karakter ook weer veranderd is.
Als ze hem niet af wil staan, meld het dan bij de dierenbescherming, dan kunnen zij haar in de gaten houden.
Als ze hem wel wil afstaan, zorg er dan voor dat je het paspoort van de hond krijgt en een brief opstelt dat ze afstand doet van de hond en laat haar dit ondertekenen.

Over een paar maanden ga ik de opleiding doen voor dierenartsassistente, en ik heb al een aantal keer meegelopen in een dierenkliniek.
Op een van die dagen heb ik dit meegemaakt met een kat.
Zijn oorspronkelijke baasje moest echt officieel afstand doen van de kat en het paspoort overdragen aan de volgende eigenaar.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes met de hond, ik hoop van harte dat hij bij jou kan blijven!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat lief van jou..dat wil ik je eerst even zeggen!Praat met deze vrouw en leg haar uit wat je wilt...Ik heb zoiets jaren geleden gehad met een Rozella(een dwerg papagaai)Zijn baasje vaarde op zee en was regelmatig weken weg en liet de papagaai in zijn huis.Wij vonden dat zielig en hadden met hem afgesproken dat als hij weer ging varen de papagaai bij ons gebracht kon worden...dat ging maanden goed,maar net als jou nu-wij wilden het beestje ook niet meer missen en met overleg van zijn baasje is de papagaai bij ons gebleven.Hij is na 4 jaar bij ons overleden van ouderdom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk. Als zij juridisch gezien de eigenaar is dan heb je weinig keuze. De hond moet dan terug.

Ik heb dit soort verhalen vaker meegemaakt. Sommige ex-verslaafden hebben hun leven gebeterd en voor hun is zo'n dier een houvast naar het echte leven en een manier om terugval te voorkomen. Een kwestie dus om in de gaten te houden. Als je merkt dat het in de nieuwe situatie niet goed met haar gaat en/of met de hond dan zou ik haar een afstandsverklaring voorleggen. Tekent zij deze dan is de hond van jou. Tekent zij niet dan moet je bij jezelf te raden gaan of het verstandig is om de LID (Landelijke Inspectie Dienst) in te schakelen. Deze instantie kan (en mag) dieren in beslag nemen. Of de overdracht van houderschap dan aan jou toekomt is dan aan de LID. De hond is er dan in ieder geval weg.

Ik weet uit verhalen van dichtbij dat het soms heel lang kan duren, door aangespannen rechtzaken e.d., dat een dier juridisch van eigenaar is veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze persoon heeft niet voor de hond kunnen zorgen omdat deze andere problemen had en dus ook niet meer voor zichzelf heeft kunnen zorgen.

Jullie hebben in overleg afgesproken dat jij hiervoor zou zorgen. En is ook in vertrouwen afgesproken. Deze persoon zal zich ook verheugen op de komst van de hond.

Je kan er eerlijk over gaan praten en als zij de hond echt wil houden om te vragen of je deze als bezoekregeling mag hebben en om samen veel te gaan uitlaten. Misschien heeft deze persoon veel geleerd in afgelopen tijd en de verantwoording weer aan kan. Als deze besluit dat jij de hond mag houden zal deze een andere hond nemen en als dit misgaat begint het probleem opnieuw. Als deze persoon de hond minder uitlaat en jij meer kan je een gesprek aangaan.

Als je ziet dat het al snel weer misgaat kan je de dierenbescherming inlichten en ook omdat jij de hond dan vaak hebt als opvang is de kans groot dat deze ook mag blijven. Als zij in de gaten hebben dat je gelijk hebt.

Ook kan je op voorhand de dierenbescherming inlichten zodat zij hiervan af weten omdit dit al vaker is gebeurd en zij het in de gaten kan houden. En jullie al samen contact opbouwen. En gaat het mis dat zij direct kunnen ingrijpen, en de hond naar toe zal gaan anders komt deze in het asiel terecht en zal een ander deze meenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,de hond zal terug moeten,hoe erg het ook voor dat dier is,ik heb namelijk hetzelfde meegemaakt,hond moest terug,de eigenaar van de hond moest weer opgenomen en ik kreeg hem toen weer maar moest hem laten inslapen omdat hij te erg verwaarloosd was,ik kon er niet vaak naar toe omdat de eigenaar aan de andere kant van nederland woont,maar ik zou nu nooit meer een hond van een ander in huis nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ontzettend triest, als je zo'n dier, waar je je toch onwillekeurig aan hecht, na een tijd zó verwaarloosd terugkrijgt dat hij in moet slapen....Respekt, hoor, voor je inzet en je hartverscheurende, maar verstandige beslissing....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het was erg,ik heb de dierenambulance laten komen en hij heeft mijn konijn laten inslapen bij haar konijnenvriendje het kosst wel duur,95 euro maar dat intereseerd me niet,ik heb dat dier 8 jaar gehad dan hou je van zo"n dier .dank je voor je lieve reaktie
waar je gebruik van kunt maken als je hem graag wil houden en als je denkt dat het ook voor dit dier het beste is, is het rententierecht. Het retentierecht houdt in dat de eigenaar álle gemaakte kosten, dus dierenarts, vervoer naar de dierenarts, medicijnen, eten, mand, waterbak etc. eerst aan je terugbetaalt voor je het dier teruggeeft. je kunt het beste nu al, voor de eigenaar komt, de rekening opmaken, helemaal gespecificeerd. Je mag ongeveer 3 euro per dag voor voedsel rekenen, dan de rest optellen en dan kom je al gauw op een paar honderd euro. Als de eigenaar dat niet heeft of niet geeft, hoef je het dier niet terug te geven. Het klinkt hard maar zo te zien heeft ie het bij jou beter en dan is dit gewoon een goed instrument