kunnen dwerghamsters dingen horen/zien die mensen niet zien/horen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Jazeker! Vooral tuinkabouters

Antwoorden (1)

Ja.

De Russische dwerghamster kan zeer goed horen. Zij hebben twee opvallende oren die aan de zijkant van de kop zitten. Mensen kunnen geluiden tussen de 16 Hertz en de 20.000 Hertz horen. Wat daarboven komt, het ultrasoon gedeelte, horen wij niet maar hamsters wel. Die kunnen geluiden tussen 80 Hertz en ongeveer 45.000 Hertz horen. Zij "praten" onderling met geluiden tussen de 32 en de 38 Kilohertz, geluiden die voor mensen onhoorbaar zijn. Hamsters gebruiken bovendien hun oren in combinatie met andere zintuigen zoals de snorharen en de ogen. Ze voelen met hun snorharen waaruit de ondergrond bestaat, maar kunnen dit aan de verschillende geluiden ook horen.

De ogen van de Russische dwerghamster zijn met name door hun oppervlakkige ligging gevoelig. Het oog van een hamster bevat voor 97% staafcellen, wat betekent dat het dier relatief gezien veel beter ziet bij weinig licht en minder goed ziet bij veel licht. Dat is bij mensen net andersom. Ook is een hamster grotendeels kleurenblind door het lage aantal kegeltjes in het oog, de cellen die het mogelijk maken om kleur en contrast waar te nemen. In het wild komen hamsters voornamelijk te voorschijn wanneer het schemer en donker is. Ze hoeven dan ook minder kleur te zien.
De oogbol van een Russische dwerghamster bevindt zich voor een groot deel buiten de oogkas en zit vast met spieren. Wanneer de hamster om zich heen kijkt kan je soms de oogspieren zien zitten. De oogbol kan gedraaid worden om zo van kijkrichting te veranderen zonder dat hij de kop hoeft te keren. Beide ogen zitten aan de zijkant van de kop.
Amadea