hoe laat ik mijn hamster af vallen?

Hallo,
Ik had een vraagje: Mijn hamster is te dik (68 gram) ik was namelijk op vakantie dus had de hamster naar een klasgenoot gebracht, die heeft hem verzorgd tot dat ik hem vandaag kwam ophalen... en toen zag ik dat het een enorme vetzak was en hij was ook nog eens te zwaar en heeft ook nog uitpuilende ogen gekregen... ik weet niet zo goed wat ik moet doen :( heeft u tips zodat mijn hamster weer op gewicht komt? ik ben wel van plan om de hamster geen extraatjes meer te geven en elke dag in de bal. moet ik hem ook een hoeveelheid eten per dag geven of... help me alstublieft :(
Groetjes,
Alvast bedankt voor uw tips :)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Tja, ik ben geen dierenarts en geen hamsterhouder, dus heb geen idee van het normale gewicht van zo'n diertje, maar het feit dat je aangeeft dat je hamster ook uitpuilende ogen heeft gekregen doet me vermoeden dat er misschien toch iets anders of meer aan de hand is als dat je klasgenootje hem of haar iets te veel verwend heeft. Als ik jou was, zou ik morgen even met de dierenarts bellen, die weet vast wel raad!
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verzorg je hamster maar normaal, geef hem de normale lichaamsbeweging en de normale hoeveelheid voedsel (een half handje vol per dag).

Volg het gewicht dan verder op. Als het niet verbeterd zou ik de hulp van een dierenarts inschakelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over welke hamstersoort gaat het btw? De meeste soorten houden er niet van om alleen gehouden te worden.
Het kan een medisch probleem zijn. Voor de zekerheid kun je het vragen aan een dierenarts met verstand van kleine knaagdieren.
Ook kan het de soort/ras zijn. Ik weet van een Goudhamster dat ze 100 tot 200 gram kunnen wegen. Het is ook afhankelijk van het geslacht en de bouw. Informeer je over het ras en wat het volwassen gewicht mag zijn.
Hij kan natuurlijk gewoon echt te dik geworden zijn. Ben je gewisseld van voer? Kijk eens of er veel zonnebloempitten of maïskorrels in zitten. Je hoeft hem dit niet allemaal weg te nemen (er zitten immers ook goede stoffen in), maar het kan voor extra calorieën zorgen.
I.p.v. dikmakers zoals kaas kun je ook kiezen voor gedroogde insecten. Die zijn minder dik makend en gezonder. Kijk eens in de dierenspeciaalzaak wat er te koop is.
Voor "to the point" informatie over voer en beweging zou je deze vraag ook kunnen stellen op forums voor mensen met knaagdieren of eens bij een vereniging kunnen vragen wat je het beste kunt doen.
Vaak zijn behuizingen voor hamsters te klein. Probeer hem een zo groot mogelijke kooi te bezorgen en verzin slimme dingen om je hamster ook in de kooi in beweging te houden. Een looprad is beter dan een bal: een bal veroorzaakt stress (je hamster beweegt maar zit gevangen en kan niet vluchten), een looprad laat hem zelf kiezen of hij eruit of erin wil. Zorg wel voor een zgn. gesloten rad (tussen de sporten is het dicht). Blessures omdat een poot tussen de sporten beklemd raakt liggen bij een open rad op de loer.
Hang aan het plafond van de kooi reepjes papier waarvoor hij zich uit moet strekken om ze te pakken en laat hem zo zelf zijn materiaal verzamelen om een nest te maken.
Verstop zijn voer, beetje bij beetje, onder een dik pak zaagsel. Zo moet hij het met zijn neus zoeken en opgraven.
Er bestaan traliemandjes die je in de kooi kunt ophangen. Daar doe je zaagsel in vermengd met voer (bijv. een paar insecten), zodat je hamster zijn jachtinstinct kan gebruiken. (Vang niet zelf insecten i.v.m. insecticidebesmettingen.)
Verzin zoveel mogelijk van dit soort slimmigheidjes. Zo stimuleer je twee dingen: mentale uitdagingen en lichaamsbeweging tegelijk! Dan valt hij vanzelf weer af en geef je hem ook nog een heleboel leuke dingen te doen.
Bovendien levert het veel kijkplezier voor jou!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat je vooral niet moet doen is het stoppen van voeding geven. Ze hebben wel eten nodig, maar heel vaak denkt men dat ze meer nodig hebben dan dat ze eigenlijk moeten. Ga vooral veel spelen met je hamster en laat hem/haar lekker rennen. Als je een loopbal hebt is dit ook een leuke afwisseling, maar let op dat je de kleine niet langer dan een half uur per keer in de loopbal stopt. Een goed radje in het hok is ook geen overbodige luxe. Snoepjes etc. zijn verstandiger om te laten staan nu. In veel hamstervoer zitten extra vetmakers zoals zonnebloempitten en pinda's, vermijdt deze dus ook beter even. Vers fruit, groente en een paar grassprieten zijn ook een leuke afwisseling voor je hamster! let wel goed op wat ze wel en niet mogen, en van niets té veel natuurlijk. In fruit en groente zitten veel vitamines waardoor je hamster wel genoeg energie heeft maar niet zo veel vetten. En over het algemeen vinden ze het hartstikke lekker! Als je ze normaal brinta of bambix geeft is het ook verstandig dit nu niet te doen, aangezien dat nu absoluut niet goed is voor je hamster.
Hopelijk heb je hier wat aan :)