Wat te doen met deze kittens? Zie omschrijving

Wij hebben vandaag 2 kittens gevonden (ong. 3/4 weken oud) op de boerderij van een wat wildere 'moederpoes'. Ook hebben wij 2 nestjes kittens in huis (2 x 4). Het ene nestje is 2 weken oud en het andere nestje is 4,5 week oud. We wilden de kittens brengen op een plek waar moeder wél bij kan, maar waar moeder ze er niet uit kan tillen (grote ruimte). Helaas krijgen we moeder niet mee naar deze ruimte en dit willen we wél, aangezien moeder ze anders ergens anders brengt waar we ze niet meer kunnen vinden/te pakken krijgen en waardoor we uiteindelijk heel veel wilde katten hebben rondlopen die we nooit gevangen krijgen.

Nu hebben we de kittens bij beide nestjes gelegd, maar ze willen niet met de rest mee drinken. In principe vindt de moeder het wel goed, alleen doen de kittens net alsof ze niet weten waar/hoe ze moeten drinken.

Nu mijn vraag: Wat moet ik nu doen? De kittens koeienmelk geven (vers)? Of bij deze 2 nestjes houden en afwachten? Terug naar de moeder op de oude plek is geen optie (zie een aantal regels terug). De kittens zijn waarschijnlijk rond de 3/4 weken oud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Leg de kittens telkens opnieuw aan de tepels van de (adoptie)moeder. Duw voorzichting de tepel in het bekje van de kitten. Willen ze niet drinken, geef dan kittenmelk die te krijgen is bij een dierenwinkel, welkoop, intratuin, etc. Koemelk NIET geven, dat is niet goed voor katten, en zeker niet voor kittens.
Waak ervoor dat jonge dieren ontzettend snel uitdrogen. Een dag geen drinken kan fataal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik hoop dat de kittens inmiddels hebben willen dinken, of anders vocht toegediend hebben gekregen?
voor nood kan je ze prima volle melk geven.
zorg dat ze om de paar uur een portie binnenkrijgen.
vergeet niet hun buikje flink te wrijven om de ontlasting te stimuleren.
weeg de katjes ook, om te zien of ze genoeg aankomen; 100 gr per week moet er toch wel bijkomen.
bied ze ook natvoer aan, vermengd met wat melk; rond deze leeftijd gaan kittens rustig aan over op vast voer.
Rieneke1
11 jaar geleden
Bel eens naar een asiel of dierenambulance om te vragen waar je een kattenval kan lenen.
Probeer dan de moeder te vangen.
Je kan de moeder dan in ieder geval laten castreren, zodat er niet nog meer kittens komen die verwilderen.