Is het normaal dat er maar 1 dosering narcose is voor katten?

Kat is gesteriliseerd, maar ik hoorde dat ze een beetje overdosis narcose heeft gehad in verhouding met haar gewicht.
Dit komt omdat ze bij de dierenarts maar 1 dosering hebben voor katten.
Is dit normaal?
Het klinkt mij namelijk erg raar in de oren!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Zeer bizar! Waarschijnlijk klopt de uitleg van de dierenarts naar jou ook niet helemaal. Misschien dacht hij dat dit voor een leek makkelijker te begrijpen was?
Voor castratie/sterilisatie bij katten wordt in NL bijna altijd een anesthesiemiddel per injectie toegediend. Dit is meestal een combinatieinjectie van domitor/ketamine of andere vergelijkbare middelen. Simpelweg: de ketamine is voor de pijnstilling, de domitor om te gaan slapen.
De dosering hangt af van het lichaamsgewicht. Er bestaat echter enige marge, zodat voor de meeste katten een 'standaard' dosering geldt. Een veel zwaardere of lichtere kat zal echter respectievelijk meer of minder narcosemiddel moeten krijgen.
Niet ieder dier (of mens) reageert echter hetzelfde op het middel. Soms zijn ze dieper weg dan verwacht, soms willen ze niet slapen en krijgen ze meer. Gestresste katten hebben meestal wat meer nodig. De adrenaline in het lichaam werkt dan de narcose tegen.
Voordeel van domitor is dat er een tegenmiddel is, namelijk antisedan (of sedastart versus sedastop). Dit heft de werking op, waardoor je katten weer wakker kan maken. Dit is prettig als ze wat te ver weg zijn gezakt, te lang slapen of teveel hebben gekregen.
Soms wordt er gekozen voor een lagere dosering per injectie en wordt er gasnarcose bijgegeven. Gasnarcose is snel uitgewerkt. Voordeel is dat je snel wat bij kan geven en een dier wat dieper kan laten slapen, maar dat ze ook snel bij kunnen komen als je het gas weer verlaagt. Voor dierenarts en assistente vergt het wat oefening om te 'spelen' met de juiste dosering gas om een dier goed te laten slapen, meestal fluctueert dit namelijk gedurende de operatie.
Zowel bij gasnarcose als narcose alleen op injectiemiddelen kunnen dieren door pijnprikkels een beetje 'bijkomen' en/of reageren. Er is van mensen bekend dat dit later eigenlijk nooit herinnerd wordt, maar is natuurlijk wel erg vervelend voor het dier op dat moment. Op zo'n moment is de mogelijkheid om een beetje gas bij te geven wel prettig.

Dat jouw kat een beetje overdosering heeft gehad, kan geen kwaad, ze is jong en ten slotte wakker geworden. Ze kan er alleen wat langer last van hebben (dagje suffig).

Voor oudere katten of katten met bijvoorbeeld nierproblemen wordt vaak gekozen voor een lichtere dosering en/of andere narcosemiddelen die minder de organen belasten.
Kortom een dierenarts heeft zeker NIET maar 1 narcosemiddel en/of maar 1 dosering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is inderdaad ook raar, bij mensen geeft men ook een dosering die evenredig is met het gewicht. Als jou kat te weinig weegt voor de dosering kan het goed zijn dat jou kat in de narcose blijft(is ingeslapen om het zo te zeggen)
Dus ik weet niet wat voor een dierenarts jij hebt maar mijn dierenarts doseert wel bij katten!!

Toegevoegd na 7 minuten:
Ja nu weet ik wel niet of er een enorm verschil is tussen Belgische en Nederlandse dierenartsen :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ze loopt al wagelend door huis dus voor zover nu te zien heeft het geen schade aangericht!
Vind het sws een beetje apart want ze is nu een jaar, en de meeste katten zijn een half jaar als ze gesteriliseerd worden dus die zijn nog lichter..
Hoor verder wel dat het een goeie DA is, mede om goeie nazorg etc.
nee, dit klopt absoluut niet. Er zijn verschillende narcoses, die gaan afzonderlijk ook naar gewicht en gezondheid. Een katje met een nieraandoening of een hartptobleem die perse onder narcose moet krijgt echt niet de volle mep. Er word vaak overlegt met bijvoorbeeld een katten cardioloog wat een juist middel en dosering is.

Toegevoegd na 1 minuut:
in het geval van hartproblemen dan... verder word er hoofdzakelijk rekening gehouden met conditie en gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kater is pas "geholpen" en die had volgens de dierenarts 2 prikjes nodig omdat ie bij de eerste niet wou gaan slapen... klinkt opzich wel stoer maar moest er wel voor 2 betalen... en onze Nick voelde zich niet bepaald lekker erna...