Hoelang mag mijn hond van 16 maand lopen?

Ik heb een dalmatiër. Dalmaten zijn van oorsprong gefokt om lang te lopen met de postkoets.
Nu weet ik dat voor een pup je 5minuten per maand in leeftijd mag wandelen. Tot wanneer geldt deze regel? Betekent dat in ons geval dat onze hond nu 80 minuten aan een stuk door mag lopen? Met uiteraard tempowisselingen etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jouw hond mag zo lang lopen als je zelf bij kunt benen. Op de leeftijd van 9 maanden zijn ze in de hoogte uitgegroeid en is de grootste groeispurt achter de rug. Het enige dat nog gebeurt is het krijgen van (zoals de Engelse zeggen)'bone'. Uitgroeien tot een volwassen hond. Je kunt dat vergelijken met jongens van 17 die lang en slungelig zijn en een drietal jaren later een mannelijk lichaam hebben. Daarvoor moeten ze wel sporten, of althans lichamelijk actief zijn. Dat is bij honden ook zo. Als je ze te weinig lichaamsbeweging geeft krijgen ze geen spieren en wordt het geraamte niet gesteund. Het verhaal van die vijf minuten lopen per maand leeftijd is een achterhaalde zaak. Je mag pups niet meesleuren en niet over hun grenzen laten lopen, maar een pup die los van de lijn en niet opgejaagd door andere honden een uur buiten aan het ontdekken is, kan absoluut geen kwaad. Een pup die te weinig loopt of beweegt, krijgt geen kans om spieren op te bouwen en kan dan last krijgen van HD of ED als hij daar aanleg voor mocht hebben. Je moet dus op je pup letten en als hij veel gaat zitten als hij buiten is en toont dat het genoeg is, ga je naar huis. Maar goed daar ben je aan voorbij. Maak je over jouw hond wat afstanden betreft geen zorgen meer. Je zult je eerder zorgen moeten maken of je wel kan voldoen aan zijn behoefte aan beweging. Dat is voor deze hond nadat hij een jaar oud is, soms nog eerder, zeker 2 uur lopen per dag waarvan 1 uur minstens los. Ook aan de fiets mag hij, als je het rustig opbouwt, zeker 6 km lopen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100