Hoe kan ik leren om met de hond te fietsen?

En dan bedoel ik niet op de tadem ;) maar naast de fiets. Onze labrador is 6 jaar en ik wil wat meer met de hond trainen aangezien het ras aanleg heeft om dik te worden.
Wie heeft er goede tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whoehahahaha je meent het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=AgUMsLitJnY
t kan wel

Het beste antwoord

Informeer eens naar de 'springer"- dit is een speciaal systeem om de hond aan je fiets te bevestigen, waardoor jij met 2 handen aan het stuur kan blijven. Hij kan nooit te dicht bij de spaken komen, en mocht hij ooit een paaltje tussen zichzelf en de fiets krijgen, springt het los.
Het is maar een heel klein bevestigingspunt aan je fiets, waar je de springer aan bevestigt als je 'met hond' op pad gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, ik ga eens op pad voor de springer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel, ik ga zeker achter de springer aan.

Andere antwoorden (5)

het mee laten lopen van de hond naast de fiets is niet moeilijk.
honden hebben héél snel door wat er van ze verwacht word
je leert het je hond door eerst korte stukjes te proberen
ga niet gelijk de hele tour willen fietsen want ook de hond moet t opbouwen
beloon je hond als ze goed meeloopt naast de fiets
neem in het begin een rustig fietspad.
daarna kan je eventueel wat drukkere wegen opzoeken maar begin altijd met eerst samen een stukje lopen zodat de hond op den duur merkt dat t zo hoort
en na een week heeft de hond t door en kan je samen met de fiets weg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal!
nou probeer het eerst eens voorzichtig uit op een niet al te drukke straat want een hond zonder ervaring of training vind alles zo interessant dat ie niet goed oplet wat ie doet en voor ongelukken kan zorgen. en dan eerst een klein eindje op de fiets en vervolgens steeds een stukje verder fietsen tot ie minder afgeleid is.er zijn trouwens speciale honden tuigjes te koop voor t fietsen das een soort beugel die je op je achterwiel zet en dan vervolgens kun je de riem aan die beugel bevestigen zodat je je beide handen aan het stuur kunt houden alleen zul je even op t internet moeten zoeken waar ie te koop is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belangrijk is dat je de lijn niet TE lang laat.
En altijd de hond aan de binnenkant. (wat de hond niet zo leuk vind)
Maar w.s. het belangrijkste is dat je het langzaam opbouwt . En niet overdrijven.. dus niet TE lang laten lopen langs de fiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Pas wel op, laatst zag ik een man op de fiets achter zijn hond aan vallen in de berm. Hij mankeerde niets maar had voor hetzelfde alles kunnen breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We beginnen met oefenen door de hond eerst te laten wennen aan de fiets. Laat hem er aan ruiken en omheen lopen. Beweeg de fiets en maak de hond ermee vertrouwd.
De volgende stap is met de fiets aan de hand en de hond aan de lijn te lopen. Laat de hond aan de rechterkant lopen en ga zelf aan de linkerkant van de fiets lopen. Als de hond rustig mee wandelt gaan we eerst eens op de fiets zitten en bouwen dat uit tot de hond een klein stukje meeloopt.
Natuurlijk is uw hond goed gehoorzaam alvorens u begint met fietsen. Zodat uw hond u niet spontaan van de fiets trekt.

Tegen die tijd dat de hond wat langer naast de fiets kan lopen en hij vertrouwd is geraakt met rond draaiende trappers en wielen kunt u een trainingschema op gaan bouwen.
Een trainingschema is afhankelijk van de hond, de temperatuur, luchtdruk en ga zo maar door. Een gouden regel is dat u nooit uw hond totaal uitput, als u van de fiets afstapt moet de hond nog steeds in staat zijn om achter een bal aan te rennen of met een soortgenoot te spelen.
Denk eraan bij het trainen:

•Vers water voor de hond mee te nemen voor tijdens de rustpauze
•Dat de hond niet doodmoe is na het fietsen
•Nagels en zolen controleren op scheurtjes of doorslijten
•Dat uw hond zijn behoeftes heeft gedaan voordat u begint te fietsen
Nog een laatste opmerking, houd er rekening mee dat hoe meer conditie uw hond krijgt hoe meer beweging hij nodig zal hebben. In de zomer is het leuk om lange afstanden te fietsen met uw hond maar in de winter niet. Uw hond kan zich dan vervelend gaan gedragen want hij heeft een goede conditie opgebouwd en wil zijn teveel aan energie kwijt.

Lees meer hierover op deze site:

http://www.hondenpage.com/honden-encyclopedie/wid_141-oefening%3B-fietsen-met-de-hond.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed, volledig antwoord - dikke +