hoeveel zakken aquarium grind van 900 gram heb nodig voor een 50 liter bak??

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
jc54
9 jaar geleden
Wil je hem helemaal vullen, dan heb je 50 liter grind nodig. Als je er een laagje in wilt strooien, dan moet je weten hoe dik de laag moet worden en wat de oppervlakte van de bodem is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt eraan hoeveel cm2 het oppervlakte van de bodem is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ligt er ook aan wat er in de bak komt:
als geen planten dan is 1 cm genoeg,
anders meer waar de planten komen.

Antwoorden (1)

De grindlaag is normaal gezien even dik. Dus hoe kleiner het aquarium hoe groter de grindlaag in verhouding zal zijn. Een aquarium van 50 liter is vrij klein. Dus zal je een kleine 10 liter aan grind nodig hebben. Je zal dus niet toekomen met een aantal zakjes van 900 gram. Ik zou een aantal grotere zakken nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zand en grind zit rond de 1,5 a 1,6 kg per liter
10 liter is dus ongeveer 15,5 kg (17 zakjes)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar je moet rekenen dat daar nog wel een deel water tussen zit. Gemiddeld zal het aantal kg per liter dus kleiner zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo zal het volume van een zakje grind ook groter zijn dan het volume van het grind zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
pak een litermaat:
vul die met droog grind: dat is 1 liter en dat weegt ongeveer 1550 gram. Dan kan er ook nog wat water bij, maar daar verandert het volume en het gewicht van het grind niet van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar als ik het had over die 10 liter had ik het niet over het droog grind. Dan had ik het over de bodembedekking in het aquarium die bestaat uit een water grind mengsel. Waarvan het volume ongeveer overeen zal komen met het grind lucht mengsel dat je in de zakjes grind terugvindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nat of droog, het volume blijft hetzelfde. (dat zeg jij ook)
Mijn 1e berekening gaat uit van droog grind of zand, dus met lucht ertussen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je met de dichtheid van grind rekent hou je geen rekening met water of lucht ertussen. Vandaar zal de benodigde hoeveelheid grind minder zijn dan berekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
met lucht of water, het volume is hetzelfde.
in de zakjes zit 900 gram dat is bijna 0.6 liter verder zijn er geen variabelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, het volume is hetzelfde maar de massa verschilt. Vul maar eens een emmer met 10 liter grind en zet die op de weegschaal. Kap er dan water bij tot deze waterfase ook op het 10 liter streepje komt (het sijpelt namelijk tussen het grind door), De weegschaal zal nu hoger aanduiden. Van water ken je de dichtheid, omrekenen naar volume en volume aftrekken van 10 liter is het 'echte' volume grind. Dus inderdaad, 900 gram zal zo 0,6 liter zijn. Maar met het water erbij zit je op meer dan 900 gram. Als je dan die hoeveelheid als grind zou gaan halen, heb je teveel grind. Het volume grind dat je nodig hebt is dus minder dan het volume water-grind mengsel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Het volume grind dat je nodig hebt is dus minder dan het volume water-grind mengsel." Nee, dat is hetzelfde. 10 liter grind blijft 10 liter nat grind
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als 10 liter grind hetzelfde zou zijn als 10 liter nat grind zou dat willen zeggen dat dat water geen volume inneemt. Je weet toch zelf ook wel dat dat onmogelijk is.