Hoe leer ik mijn hond dat ie de bal MEENEEMT als ik hem terugroep bij het spelen??

Apporteren dus. Hij rent achter de bal aan, gaat ermee spelen, en komt terug zonder bal. Dan zeg ik "pak het balletje!", gaat ie naar de bal, ruikt eraan, en komt weer zonder bal terug. Ik krijg hem maar niet aan z'n verstand gebracht dat ie die bal MEE moet nemen....... Snoepjes heb ik al geprobeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen even wat zeggen. Je legt t geweldig uit, ik zie t helemaal voor me! En dan kwispelend naar je toe van goed he? Maar wel zonder bal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JEP! ;-D
En dan ik; "met het BALLETJE Binkie! Mét het balletje!" hahaha echt heel erg!
Ivana
11 jaar geleden
Ja, en sommige honden WILLEN het gewoon niet leren. Op een afstand blijven staan kan ook een uitdaging zijn tot spelen. Misschien bang dat het spel ophoudt als hij de bal terug brengt..
Er bestaat een par force methode om het aan te leren, maar dat is iets voor 'harde' jagers en daar houd ik niet van.
Gewoon met geduld blijven wachten, over hem heenkijken en niets zeggen. Dat kan een half uur duren, maar heel soms halen ze de bal dan om je aandacht te trekken en dan ....prijzen, prijzen,prijzen.....
Ivana
11 jaar geleden
Nog een mogelijkheid: loop een pad af en gooi de bal terug. Je loopt gewoon door. Er zijn honden die (in menselijke taal gesproken) denken, die bal is van ons en het baasje loopt door, even meenemen dus. Ze pakken hem dan wél op.

Het beste antwoord

ik had precies t zelfde met mijn lieve hondje.
Wat ik heb gedaan waardoor zij weer achter de bal aanrent hem pakt en dan hem keurig voor me voeten loslaat ;
gooi de bal (niet te ver) en ren erachter aan met je hond pak de bal en ren terug naar waar je stond en leg de bal neer doe dit een paar keer en dan gooi je de bal en je rent maar de hond heeft door dat de bal gepakt moet worden dus de hond pakt de bal waarschijnlijk en ren samen weer terug.
Zo heb ik dit gedaan
TIP: doe dit eerst een paar keer aan een riem/lijntje en daarna los, als je de hond los heb ren je nog een keer samen en dan rent hij wel zelf den ik dan!
doet hij/zij dit niet dan opnieuw doen
SUCCESS!!!
Anik,voor Doodie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

eigenlijk moet je met hem spelen met de bal, nee om het balbezit spelen, zodra hij dóórheeft dat jij de bal wil hebben, zal hij de bal willen pakken, in bezit hebben. zodra dát gebeurt, ben je d'r.
dus: een soort van "vechten" om de bal, zodra je de bal hebt, doen alsof je hem weer gaat weggooien en dan weer spelen met hond en bal... en af en toe een keertje gooien, anders blijft hij misschien niet enthousiast.

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult hem moeten leren dat de bal pakken iets oplevert, dus begin met de bal bij je neer te leggen. Ruiken is iets lekkers....na verloop van tijd is pakken iets lekkers. En zo langzaamaan uitbouwen naar brengen en loslaten. Dicht bij je, zodat je direct kunt reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe laat ik hem de bal dan pakken? Ik kan hem moeilijk in z'n mond proppen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
doodie: strijden om de bal, daar gaat het om: spel, dan wil hij de bal van je afpakken... zo spelen 2 honden ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In eerste instantie is interesse in de bal al reden voor een traktatie, hou de bal bij hem in de buurt en interesse is reden voor een feestje
Strijden om de bal kun je doen met een onderdanige hond, maar je lokt zelf de strijd om roedelleider te worden uit, dat is niet in alle gevallen verstandig! Ik kan de relatie tussen jullie niet inschatten, dus dat zul je zelf in moeten vullen.
Ivana
11 jaar geleden
Je kunt inderdaad proberen de bal in zijn bek te stoppen, maar dan zonder dwang. Als je dan (terwijl hij de bal in zijn bek heeft) zachtjes over zijn neus wrijft, tussen zijn ogen, dan houdt hij hem waarschijnlijk enige seconden vast. Daarna rustig prijzen. Ik zou geen snoepjes geven in dit geval, dan moet al het mondwerk door elkaar en wordt het te ingewikkeld.
Als ik met de bal of iets anders aan het apporteren ben heeft de hond geen aandacht voor snoepjes, de bal is dan de beloning.
Je kan hem een riem omdoen tijdens het apporteren.
Je gooit balletje klein stukje van je af, laat hem er heen gaan en haalt hem aan de lijn naar je toe, met balletje.
Als hij met het balletje vlak bij je is, ga je hem eerst aaien, daarna pas commando 'los'.
Je kan er ook voor kiezen dit met twee balletjes te doen.
Als hij bij je is met de bal, krijgt hij een nieuwe bal en mag hij nog een keer. Sommige honden vind het gewoon niet leuk om te doen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met deze oefening werkt de klikker heel goed.
Neem de bal in je hand en geef de bal aan je hond,alleen niet loslaten.
Laat de hond de bal los,dan gelijk een klik met direct erna iets lekkers en met het lekkers bedoel ik niet de dagelijkse snoepjes,maar echt iets lekkers dat hij normaal niet krijgt zoals een stukje gekookte kip.
Na een paar keer dit geoefend te hebben,leg je de bal voor je neer,zodra je hond naar de bal komt en alleen al ruikt dan klik-lekkers.
Gaat dit goed,dan een aantal keer oefenen als je de bal bij je neerlegt en de hond de bal pakt,zodra hij de bal pakt,direct erna klik-lekkers.
Dan na een aantal keer oefenen,de bal iets van je af gooien en zeggen apport,gaat de hond naar de bal en pakt de bal vast,hier roepen op een vrolijke toon en als hij dan met de bal komt,je hand naar beneden houden zodat hij ook begrijpt dat hij de bal in de hand moet geven,hierna weer direct klik-lekkers.
Je zult zien als je dit een paar keer per dag oefent,je hond het snel door hebt wat de bedoeling is.
Op die manier kun je de bal steeds een stukje verder weggooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als hij het niet doet moet je de hond gewoon op z'n kop geven, vanzelf leert hij het dan wel aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft geen idee wat ie moet doen, laat staan dat ie weet wat ie dan fout doet.
Ivana
11 jaar geleden
Rachel, spelen met een hond is GEEN exercitie. Spel moet leuk blijven en nooit een element van dwang hebben. Pas als je gaat apporteren met een werkhond voor de jacht, een jachthond dus, dan pas mag er enige dwang worden uitgeoefend. Maar zelfs dan is er geduld en begrip in de hond geboden. Ik geef voor jouw antwoord een DIKKE min.