Hoe kan ik mijn kat het best geruststellen bij stress door kitten?

Sinds 2 dagen hebben we een kitten in huis genomen. Onze poes was ontvoert maar teruggevonden. Nu mag ze niet meer los naar buiten. Verschillende specialisten hebben ons aangeraden een kitten te nemen zodat poes niet meer zoveel aan buiten denkt. Maar ze blaast en gromt elke keer als de kitten haar aankijkt. Nu is dat normaal omdat ze nog aan de kitten moet wennen maar ze word ook agressief naar de mensen in het gezin toe... is dat ook normaal? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Rieneke1
5 jaar geleden
Nog vergeten in mijn antwoord: zet de katten niet alleen per direct apart, maar plug ook een Feliway verdamper in ter ondersteuning.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Allereerst, wat fijn dat jullie poes weer terug is. Ik ben het met Rieneke1 eens, dat het vreemd advies is een kitten erbij te nemen, zodat hij of zij niet meer aan buiten denkt.
Je vraagt onderandere waarom hij nu ook naar jullie uithaalt. Ik denk dat alles gewoon nu even wat veel is. Als je dieren al mag vergelijken met mensen,zou ik zeggen. Als ik gestest ben, ik ook wel eens tegen de verkeerde uit mijn slof schiet.
Als het beestje mede door alle adviezen van Rieneke1 weer tot rust gekomen is, zal ie ook niet meer agressief naar jullie zijn verwacht ik.
Misschien is dit meer een reactie als een antwoord.

Antwoorden (1)

Allereerst, los van je vraag: is het niet mogelijk (een deel van) je tuin af te zetten, zodat de katten veilig zijn maar toch van het buitenleven kunnen genieten? Het voegt zoveel levenskwaliteit voor ze toe.

Zelf specialist zijnde, vind ik niet dat je een verstandig advies hebt gekregen. Nu moet de poes niet aan 1 maar aan 2 grote veranderingen in haar leven wennen, en katten kunnen slecht tegen verandering. Ook hoop ik dat de katten qua leeftijd niet te ver uiteenlopen, want een al wat oudere poes doe je bepaald geen plezier met een druk kleintje. Voor het kitten hoop ik dat hij lichamelijk, maar vooral ook psychisch, klaar is om het nest te verlaten, dus minstens 12, maar liever nog 15 weken oud. Is dat niet het geval, breng de kleine dan zo mogelijk nog terug voor een tijdje. Ook is het van belang dat de karakters van de katten overeenkomen, gelijkaardig zijn.

En dan: een nieuw katje erbij, hoe pak je dat aan? Als je het goed wil doen, met de grootste kans op vriendschap tussen de katten, doe je een langzame introductie, met nadruk op langzaam: overhaast niets. http://blog.lekkerinjevacht.com/katten-aan-elkaar-laten-wennen/

Tot slot: hoe dan ook zal je je kat alternatieven moeten bieden voor het buitenleven. Dat houdt in dat je regelmatig tijd vrijmaakt om met het dier te spelen, liefst meermaals per dag een paar minuten. Maak of koop ook meerdere voerpuzzels zodat de kat uitdagingen blijft tegenkomen: een verveelde kat is een gestresste kat! Haal buiten naar binnen dmv eikels, vogelveren, verse kartonnen dozen enz. Zorg dat de katten voldoende krab- en klimmogelijkheden hebben, voldoende hoge plekjes en verstopplekjes, voldoende eet- en drinkbakken en gewone bakken. Ga uit van N + 1, dus voor 2 katten van alles 3, op afstand van elkaar.

Succes!
Rieneke1