Waar moet ik op letten als ik een kitten kies?

Wij (2 volwassenen) gaan binnenkort onze eerste kitten kiezen (of gekozen worden). Waar moeten we specifiek op letten bij een kitten?
Onze voorkeur gaat uit naar een kitten die iig 8 weken is, bij kinderen opgevoed is (ivm aanhankelijkheid) en redelijk wat mensen al kent (ivm socialisatie). Maar in zo'n nestje weet je nooit waar je op moet letten. Ik heb wel eens gehoord dat je juist degene NIET moet nemen die meteen naar je toe komt maar meer afwachtend is. Klopt dit? Alle praktische tips zijn helpend.

Toegevoegd na 23 uur:
Bedankt voor jullie tips! Ik ga hier zeker op letten. Idd is13 weken nog wenselijker maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen. Meeste kittens worden na 8 weken al aangeboden. Ga kijken of ik wat kan regelen zodat ze toch langer kunnen blijven.

12 jaar geleden
3.9K
Rieneke1
12 jaar geleden
waarom geen twee kittens?
die houden elkaar lekker bezig.
ik weet niet of jullie beiden werken, maar anders is het wel erg saai voor een katje alleen.

Het beste antwoord

als je het van belang vindt dat het kitten goed gesocialiseerd is, haal het dan pas met een week of 13 in huis.
van 6 tot 12 weken is de tweede socialisatiefase, waarin kittens van moepoes en nestgenootjes leren wat grenzen zijn, en die te respecteren.
gun je kitten deze fase, en voorkom zo gedragsproblemen in de toekomst.
je krijgt dan bovendien een gevaccineerd en weerbaar diertje in huis.

waar je verder op moet letten; het kitten moet levendig zijn, en heldere schone oogjes hebben.
ook het poeperdje moet schoon ogen.

wat karakter betreft is het maar net wat je wil.
je hebt zelfverzekerde katten, maar ook timide of laconieke exemplaren.
poezen zijn vaak iets pittiger, katers wat gemoedelijker.
iedere kat heeft z'n eigen charme.
kijk met welk diertje je een klik voelt, en het komt zeker goed.
veel plezier met je kleintje!
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik hoop dat ze je waardevolle antwoord ter harte neemt. Dikke plus dus.

Andere antwoorden (7)

nee, niet die afwachtende nemen, jij kunt dat als afwachtend zien, maar dat beestje zou ziek kunnen zijn en daarom geen contact zoeken.
En degene die als eerste komt zou een erg ondernemend, niet in te tomen beest kunnen zijn. Ik weet niet of je dat zoekt?
En ja ze moeten minimaal 8 weken zijn, anders zijn ze te vroeg bij de moeder weggehaald.

Ik heb mijn eerste kat uit het asiel gehaald, en daar kreeg ik pertinent niet het hele schuwe katje omdat ik geen ervaring met katten had. Mijn 2de kat heeft mij uitgezocht, die zat gewoon voor de deur en is niet meer weggegaan(heb ook geen eigenaar kunnen vinden)
12 jaar geleden
Of ze goed bij elkaar passen (niet dat ze de hele tijd Ruzie hebben en krabben enz).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet erop letten dat het katje gezond is, natte neus heeft, goed in de vacht zit en niet bang is voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve Rienekes tips;
let ook op erfelijke problemen bij raskatten ALS je een raskat wilt nemen.
http://www.huisdieren.nu/pdf/2010-06-21%20ziekten%20bij%20katten%20PVH.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Als alle fokkers dit eens in de kast hadden staan en er naar fokten!! Voor een leek en kattenkoper gaat dit een beetje ver.
Je kan in geval van een raskat natuurlijk wel vragen naar de papieren van onderzoeken ten aanzien van de bij dat ras voorkomende ziekten en afwijkingen.
Maar ze heeft het niet over een raskat, want fokkers houden kittens bij de moeder tot 13 weken minimaal, zoals het ook hoort.
Ik heb pas een Kitten gekocht. En dat is goed bevallen. Je moet op de volgende dingen letten:

Vind hij het leuk om aangehaald te worden?
Vind hij het leuk om opgetild te worden?
Is hij bang voor mijn hoofd? (ga met je gezicht naar hem toe, vooral als hij je neust is dat een goed teken)
Kan ik hem onder zijn buikje aaien?

Als hij dat allemaal leuk vind en toelaat heb je een stabiele, lieve en sociale kat. (Anders ook wel maar is het minder ideaal)

Als ik jou was zou ik sowieso voor een poesje gaan. Die zijn voorspelbaarder (bijna alle katers kunnen in een chagrijnige bui nog wel één een tikje uitdelen, bij poezen komt dat veel minder voor) en dat is met kleine kinderen wel handig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, hier is de kater de sul, en de poes degene die venijnig kan zijn.
Meestal zijn katten bij kleine kinderen nog wel geduldig, eerst een tikje met de nagels ingetrokken, en dan zal het kind ook moeten leren omgaan met de poes: letten ze niet goed op, dan kunnen ze een haal krijgen. Als het goed is, gebeurt dat maar één keer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vaak maak katers dat ze nog een beetje seksueel gerelateerd agressief gedrag vertonen. (Ook al zijn ze gecastreerd) Bijvoorbeeld als je ze te lang aait (vooral op hun buik)
Wat ik nog mis bij alle voorgaande antwoorden is dat je moet nagaan of het kitten de juiste gezondheidsbehandelingen heeft gehad. Vraag naar wat de eigenaren al hebben gedaan aan ontworming/ontvlooiing en vaccinaties.
Als je je kitten ophaalt hoort deze, afhankelijk van de leeftijd, al minstens 2 tot 4 keer ontwormt te zijn. Vraag ook na welk ontwormingsmiddel er is gebruikt. De goede middelen komen over het algemeen bij de dierenarts vandaan en zijn bijvoorbeeld: Stronghold, Vitaminthe, Milbemax.
Is je kitten ouder dan 8 weken, dan hoort het met 9 en 12 weken gevaccineerd te zijn bij de dierenarts, hiervan hoor je bewijs te krijgen in de vorm van een vaccinatieboekje of paspoortje.

Vraag overigens ook of je de moederpoes mag zien. Zij hoort er ook goed gezond uit te zien.

Laat je verder bij je keuze leiden door je gevoel. Kijk met welk katje je een klik hebt. Persoonlijk zou ik niet voor een heel bang katje gaan, maar ook niet voor de brutaalste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook belangrijk om te kijken waar de kittens gedurende de dag verblijven. Om goed te socialiseren moeten ze wel regelmatig in contact komen met mensen en het liefst in een huiselijke omgeving opgroeien. Als ze afgezonderd in een schuur of kamertje zitten is dat niet zo goed.

Let ook op of de moederpoes zorgzaam is naar de kittens toe. Ik heb een keer meegemaakt dat ik zelf moest vragen waar de moederpoes was. Toen ze vervolgens bij de kittens werd gezet ging ze vrij wild met ze spelen. Het leek alsof ze de kittens niet zo goed kende. Ze gedroeg zich niet als moeder. De kittens waren ook erg onrustig als je ze oppakte. Ze zaten in de woonkamer achter een doorzichtig scherm. Ze botsten er regelmatig tegen aan. Het leek alsof ze daar voor het eerst in zaten. Het was allemaal erg vreemd, maar ja de kittens zagen er zo lief uit. Twee dagen voordat ik hem op zou gaan halen kreeg ik een telefoontje dat hij was overleden. Heb je twijfels? Denk er dan nog even rustig over na!

Ik heb nu een schat van een kater. Veel knuffeliger dan de poes die ik hiervoor had. Deze kater durft veel meer. Ik vind dat wel leuk. Nageltjes knippen en dan lekker een beetje stoeien. Deze kater kan naar het kattenpension. Mijn poes zou dat doodeng hebben gevonden.